Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 31970 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Nee, de rest van het antwoord kun je zelf denk ik ook wel verzinnen

Nee, dat verzin ik niet. Zie mijn voorgaande reactie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Nee, dat verzin ik niet. Zie mijn voorgaande reactie.

Ja, die heb ik gezien. Maar ik vind het nogal kort door de bocht wat je zegt. Het gaat niet om targets halen, het gaat om levens. Natuurlijk spreken wij in dit land met elkaar af dat bij bepaalde situaties er een bepaalde aanrijtijd is, maar die afspraak is gemaakt met de gedachte dat er gebruik wordt gemaakt van OGS, en niet omgekeerd.

Ik snap je helemaal, maar waarom mogen medewerkers van de brandweer geen OGS op hun voertuigen hebben als ze naar de kazerne moeten?
Een METR mag het wel om naar Sanquin te komen om daar over te stappen in hun voertuig(zo heb ik het begrepen althans).

Omdat de medewerkers van de brandweer veelal niet beschikken over piketauto's met OGS, en de verplichte striping. Immers; rijden in onherkenbare voertuigen mag niet meer.

Dat van METR is alleen van toepassing op één uitgiftepunt van Sanquin van de tientallen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik snap je helemaal, maar waarom mogen medewerkers van de brandweer geen OGS op hun voertuigen hebben als ze naar de kazerne moeten?

Niet iedere brandweerman/vrouw wordt zover ik weet opgeleid tot chauffeur. Dus wordt ook niet geleerd om te rijden met OGS. Daarnaast is het zeer onwenselijk om mensen met OGS te laten rijden in hun prive voertuig.

Een METR mag het wel om naar Sanquin te komen om daar over te stappen in hun voertuig(zo heb ik het begrepen althans).
Een connexion mag ook OGS voeren om naar een HAP te komen.
Deze twee zouden ook gewoon een post kunnen pakken op locatie, maar dat maakt het weer duurder.
Volgens mij rijd METR alleen OGS in dienst voertuigen. Maar hoe dat precies geregeld is, weet ik niet. Voor Connexion, die ken ik niet met OGS. Ten minste is niet bij mij in de regio. Dus vandaar ga ik geen uitspraken doen over deze 2 diensten, want ken de werkwijzen niet. Misschien heb jij daar meer info over en kan ik mij daarin verdiepen.

Dat RWS en ANWB OGS zouden moeten hebben, ja. Deze mensen zijn veelal sneller ter plaatse en dichter in de buur als de Politie. Ik ben een fan van de blauwe kant maar echt ik zie ze soms liever later dan een berger. Ik heb al eens het voorbeeld gegeven van een lpg tanker die met pech op een rijstrook strand. Dan is het leuk dat er veel blauw bij staat, maar wanneer er een auto tussendoor schiet......

ANWB moet geen OGS krijgen, want die hebben net als de berger geen dringende taak. RWS wel, maar dat heb ik al uitgelegd. Het voorbeeld wat je geeft over een tanker die op de rijstrook gestrand is vind ik een beetje raar. Waarom geen politie?? Dat voertuig met blauw aan en zeer waarschijnlijk 1 of meerdere rijstroken afgekruist en een snelheidsbeperking lijkt mij meer dan voldoende. Degene die er tussendoor schiet, zoals jij het verwoord, zal waarschijnlijk zich niet houden aan de op dat moment geldende beperkingen. Natuurlijk is het wel prettig als de WIS in de buurt is en hij al kan beveiligingen, maar zie er nog steeds geen noodzaak in voor de berger om daar met OGS heen te rijden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Ja, die heb ik gezien. Maar ik vind het nogal kort door de bocht wat je zegt. Het gaat niet om targets halen, het gaat om levens. Natuurlijk spreken wij in dit land met elkaar af dat bij bepaalde situaties er een bepaalde aanrijtijd is, maar die afspraak is gemaakt met de gedachte dat er gebruik wordt gemaakt van OGS, en niet omgekeerd.

En toch gaat het om die targets, anders had je geen OGS nodig. Als je namelijk zonder OGS je werk zou doen haal je de aanrijdtijd niet.
En het kan zonder maar dan zou je gewoon een mannetje op de posten kunnen plaatsen.

Omdat de medewerkers van de brandweer veelal niet beschikken over piketauto's met OGS, en de verplichte striping. Immers; rijden in onherkenbare voertuigen mag niet meer.
Dat van METR is alleen van toepassing op één uitgiftepunt van Sanquin van de tientallen.

Ergo doordat jullie het geld hebben om de voertuigen dusdanig uit te voeren mag het wel.....

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat alle diensten deze OGS vrijstelling hebben alleen niet het verzet tegen ondersteunende diensten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Voor Connexion, die ken ik niet met OGS.

Connexxion heeft een aantal ambulances (76 parate ambulancevoertuigen, 9 piketvoertuigen, 8 OVDG voertuigen en 6 motorambulances)
het is dus niet zo dat connexxion met de bussen en / of taxi  OGS rijden......

http://www.connexxionambulancezorg.nl/


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
En toch gaat het om die targets, anders had je geen OGS nodig. Als je namelijk zonder OGS je werk zou doen haal je de aanrijdtijd niet.
En het kan zonder maar dan zou je gewoon een mannetje op de posten kunnen plaatsen.

Ergo doordat jullie het geld hebben om de voertuigen dusdanig uit te voeren mag het wel.....

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat alle diensten deze OGS vrijstelling hebben alleen niet het verzet tegen ondersteunende diensten.

Heel simpel. Je kan niet iedere brandweer medewerker een eigen dienstvoertuig geven. Is simpel weg geen geld voor. Plus dan moeten zij ook nog eens een rijopleiding volgen. Wederom geen geld voor!

Over het OGS richting METR. Dan denk ik dat jij niet helemaal of eigenlijk helemaal niet weet wat deze mensen allemaal doen. Als jij op bloed ligt te wachten zou jij het ook fijn vinden als dat ZSM bij je is.

Je moet wel het verschil kunnen maken welke diensten er daadwerkelijk bezig zijn met een dringende taak. Een berger, danwel ANWB zijn dat niet. Deze zullen dat ook NOOIT worden!!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
En toch gaat het om die targets, anders had je geen OGS nodig. Als je namelijk zonder OGS je werk zou doen haal je de aanrijdtijd niet.
En het kan zonder maar dan zou je gewoon een mannetje op de posten kunnen plaatsen.

Ergo doordat jullie het geld hebben om de voertuigen dusdanig uit te voeren mag het wel.....

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist goed dat alle diensten deze OGS vrijstelling hebben alleen niet het verzet tegen ondersteunende diensten.

Je draait het verhaal om. Wat je nu zegt is dat bijv. ambu's geen OGS mogen voeren, maar wel moeten zorgen dat ze overal in het land binnen 15 min. aanwezig moeten zijn. Op het moment dat OGS aangaat bij welke dienst dan ook gaat het niet om 'targets' of wat dan ook, maar om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te zijn om de patiënt de best mogelijke zorg te leveren, en voor de blauwe kant om de boef te vangen (om het heel zwart wit te schetsen ;) )

Ik begrijp jou standpunten wel, maar je moet je een aantal dingen afvragen, ik neem even een berger als voorbeeld:

1. Is er een wettelijke basis voor het voeren van OGS?
Nee, die is er (nog) niet
2. Heeft OGS een meerwaarde voor de uit te voeren werkzaamheden, en wat schiet de maatschappij ermee op?
Men is sneller ter plaatste; akkoord. De weg is sneller vrij; akkoord. Maar als je dan ter plaatse bent als berger, en uit je neus kan gaan vreten omdat je nog niet mag beginnen met je werkzaamheden, heeft het dat sneller ter plaatse komen dan wel meerwaarde. Daarnaast, een berger heeft nu al een tal van ontheffingen en vrijstellingen om zijn werk naar mijn inzicht goed te kunnen doen. Ja, de stukken zonder vluchtstroken etc. wordt lastig. Maar los je dat op met OGS?
3. Wordt het voeren van OGS maatschappelijk geaccepteerd?
Ik ben bang van niet? Je ziet nu al dat je met OGS er niet door wordt gelaten, zal diezelfde automobilist een berger doorlaten. Ik ben bang van niet...


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Een connexion mag ook OGS voeren om naar een HAP te komen.
Deze twee zouden ook gewoon een post kunnen pakken op locatie, maar dat maakt het weer duurder.

Dank je wel Kusje! Op deze site komt duidelijk naar voren dat ze een afdeling hebben met ambulancezorg. Dus eigenlijk een afzonderlijke ambulancedienst, maar dan valt het uiteindelijk onder Connexion. Ze hebben wel piketvoertuigen, maar die zijn er om mensen naar een afgesproken plek te vervoeren.

Dan zou het zo maar kunnen dat ze een huisarts met spoed naar een locatie moeten vervoeren.

Voor zover het bij mij in de regio geregeld is. Is dat de voertuigen van de HAP daar staan en er een chauffeur ter beschikking is!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Je draait het verhaal om. Wat je nu zegt is dat bijv. ambu's geen OGS mogen voeren, maar wel moeten zorgen dat ze overal in het land binnen 15 min. aanwezig moeten zijn. Op het moment dat OGS aangaat bij welke dienst dan ook gaat het niet om 'targets' of wat dan ook, maar om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te zijn om de patiënt de best mogelijke zorg te leveren, en voor de blauwe kant om de boef te vangen (om het heel zwart wit te schetsen ;) )

Ik begrijp jou standpunten wel, maar je moet je een aantal dingen afvragen, ik neem even een berger als voorbeeld:

1. Is er een wettelijke basis voor het voeren van OGS?
Nee, die is er (nog) niet
2. Heeft OGS een meerwaarde voor de uit te voeren werkzaamheden, en wat schiet de maatschappij ermee op?
Men is sneller ter plaatste; akkoord. De weg is sneller vrij; akkoord. Maar als je dan ter plaatse bent als berger, en uit je neus kan gaan vreten omdat je nog niet mag beginnen met je werkzaamheden, heeft het dat sneller ter plaatse komen dan wel meerwaarde. Daarnaast, een berger heeft nu al een tal van ontheffingen en vrijstellingen om zijn werk naar mijn inzicht goed te kunnen doen. Ja, de stukken zonder vluchtstroken etc. wordt lastig. Maar los je dat op met OGS?
3. Wordt het voeren van OGS maatschappelijk geaccepteerd?
Ik ben bang van niet? Je ziet nu al dat je met OGS er niet door wordt gelaten, zal diezelfde automobilist een berger doorlaten. Ik ben bang van niet...

Sluit ik me helemaal bij aan!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Over het OGS richting METR. Dan denk ik dat jij niet helemaal of eigenlijk helemaal niet weet wat deze mensen allemaal doen. Als jij op bloed ligt te wachten zou jij het ook fijn vinden als dat ZSM bij je is.

Ik weet wel degelijk wat ze allemaal doen, maar ik gaf ook al aan dat ze dus een standby op de posten kunnen laten slapen.

Je draait het verhaal om. Wat je nu zegt is dat bijv. ambu's geen OGS mogen voeren, maar wel moeten zorgen dat ze overal in het land binnen 15 min. aanwezig moeten zijn. Op het moment dat OGS aangaat bij welke dienst dan ook gaat het niet om 'targets' of wat dan ook, maar om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te zijn om de patiënt de best mogelijke zorg te leveren, en voor de blauwe kant om de boef te vangen (om het heel zwart wit te schetsen ;) )

Nee dat zeg ik niet, ik heb het over commercie. Ik heb het over dat dus de een wel met OGS geld mag verdienen en de ander niet.

Ik begrijp jou standpunten wel, maar je moet je een aantal dingen afvragen, ik neem even een berger als voorbeeld:

1. Is er een wettelijke basis voor het voeren van OGS?
Nee, die is er (nog) niet
2. Heeft OGS een meerwaarde voor de uit te voeren werkzaamheden, en wat schiet de maatschappij ermee op?
Men is sneller ter plaatste; akkoord. De weg is sneller vrij; akkoord. Maar als je dan ter plaatse bent als berger, en uit je neus kan gaan vreten omdat je nog niet mag beginnen met je werkzaamheden, heeft het dat sneller ter plaatse komen dan wel meerwaarde. Daarnaast, een berger heeft nu al een tal van ontheffingen en vrijstellingen om zijn werk naar mijn inzicht goed te kunnen doen. Ja, de stukken zonder vluchtstroken etc. wordt lastig. Maar los je dat op met OGS?
3. Wordt het voeren van OGS maatschappelijk geaccepteerd?
Ik ben bang van niet? Je ziet nu al dat je met OGS er niet door wordt gelaten, zal diezelfde automobilist een berger doorlaten. Ik ben bang van niet...

Zoals ik al aangaf met als voorbeeld ergens anders in een topic, nu voeren we brandweer voertuigen zo uit dat ze breed inzetbaar zijn. Dit maakt ze ook duur en ook het personeel erop. Wat heeft een brandweervoertuig aan een kraan als ze een containerbrand moeten blussen? Of bij een slippertje waar geen gewonden zijn?
Als we ook zouden overlaten aan de bergers die vaak betere spullen en kennis hebben zouden de kosten dus omlaag kunnen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.