Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 32678 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
En oh ja, het is nu weer verworden tot een discussie over wie wel en wie niet met OGS zou mogen rijden.

Volgens mij wilde Moppersmurf alleen maar zeggen: stel dat we bepaalde bedrijven/organisaties met OGS willen laten rijden, kan dat dan verantwoord met een certificering en wat moet men er dan voor doen.

Voor de 4e keer, stel kan weggelaten worden, want er zijn al genoeg commerciele bedrijven die met OGS rijden, en daar is al wet- en regelgeving over. ;)

@Meerdere, n.a.v. de discussie omtrent dringende of niet-dringende hulpverlening om levens te redden: deze discussie is de grootste kolder en doet volledig niet ter zake. Er zijn genoeg diensten die met OGS rijden of mogen rijden zonder dat daar een dringende taak aan verbonden is, en als daar al een dringende taak aan verbonden is, dan is het nog maar de vraag of er levens gered worden. Denk bijvoorbeeld aan de KMar met een colonne- of geldwagenbegeleiding, de DJI/DVO met gedetineerdenvervoer, de verschillende AOE/DSI eenheden, allerhande logistieke voertuigen van de verschillende hulpdiensten, achtervolging van verdachten, etcetera. Voor elk van deze voorbeelden is duidelijk dat daar een reden is om met OGS te (mogen) rijden, maar dat staat volkomen los van het redden van levens. "Het redden van levens" is dus geen juist criterium om diensten wél of níet met OGS te laten rijden.

Het feit dat de meeste commerciele bedrijven die op dit moment OGS voeren binnen de gezondheidszorg en de medische hulpverlening opereren, zorgt ervoor dat er over 'mensenlevens' is gesproken. vanzelfsprekend zijn er meer diensten, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat elke geldwagen OGS krijgt :|


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
ff de knuppel in het hoenderhok  ;)

Ik ben van mening dat wanneer men voor levende have (lees dierenambu) van mening is dat we geen OGS gaan voeren dat we zeker geen OGS moeten gaan voeren voor verwrongen blik. Imo kan een dierenambu in voorkomende gevallen een leven redden en ik zie niet wat er te redden valt aan een autowrak, stukker dan stuk wordt dat ding niet.

Als we dus van mening zijn dat een leven redden (anders dan dat van de mens) niet in aanmerking komt voor OGS dan kunnen niet levende zaken zeker niet in aanmerking komen voor OGS.
Dit geldt in pricipe al voor de brandweer die gaan in veel gevallen waar een dier betrokken is met prio 2 tp. en bij branden met prio 1 puur om schade te beperken. Bij een verkeersongeval kan de schade m.i. niet verder toenemen dus is OGS voor de bergers onzin.

Het rijden met OGS door bergers dient in dat geval alleen de economische schade en die vind ik niet dermate belangrijk dat het voeren van OGS gerechtvaardigd wordt immers, bij het rijden met OGS worden de gevaren voor het overige verkeer groter en het verwijderen van wrakken is dat imo niet waard.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
ff de knuppel in het hoenderhok  ;)

Ik ben van mening dat wanneer men voor levende have (lees dierenambu) van mening is dat we geen OGS gaan voeren dat we zeker geen OGS moeten gaan voeren voor verwrongen blik. Imo kan een dierenambu in voorkomende gevallen een leven redden en ik zie niet wat er te redden valt aan een autowrak, stukker dan stuk wordt dat ding niet.

Als we dus van mening zijn dat een leven redden (anders dan dat van de mens) niet in aanmerking komt voor OGS dan kunnen niet levende zaken zeker niet in aanmerking komen voor OGS.
Dit geldt in pricipe al voor de brandweer die gaan in veel gevallen waar een dier betrokken is met prio 2 tp. en bij branden met prio 1 puur om schade te beperken. Bij een verkeersongeval kan de schade m.i. niet verder toenemen dus is OGS voor de bergers onzin.

Het rijden met OGS door bergers dient in dat geval alleen de economische schade en die vind ik niet dermate belangrijk dat het voeren van OGS gerechtvaardigd wordt immers, bij het rijden met OGS worden de gevaren voor het overige verkeer groter en het verwijderen van wrakken is dat imo niet waard.

MIJN IDEE!! O0 O0 O0 O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...)
Sorry dat ik het zeg, maar ga je eerst eens verdiepen in de materie, voor je dit soort uitspraken doet.
Om met uw laatste "persoonlijke aanval" te beginnen. Ik schreef het volgende:
Citaat van: Lt. Col. Me
(...) Voor elk van deze voorbeelden is duidelijk dat daar een reden is om met OGS te (mogen) rijden, maar dat staat volkomen los van het redden van levens. "Het redden van levens" is dus geen juist criterium om diensten wél of níet met OGS te laten rijden.
Het is mij volstrekt duidelijk dat de door mij genoemde diensten terecht met OGS rijden, en ik weet heel goed waar ik over praat. U zult mij nergens zien schrijven dat de KMar, de DJI/DVO, AOE/DSI of de logistiek geen OGS mogen gebruiken, integendeel. U leest over deze regel heen en doet dan de aanname dat ik onvoldoende van de materie weet. Kan gebeuren, ik zal het u niet kwalijk nemen.
Wat ik bedoelde, is dat er bij het rijden met OGS almaar wordt gedaan of OGS levens redt, en dat alleen diensten die levens redden met OGS mogen en kunnen rijden. En de door mij genoemde voorbeelden tonen alleen maar aan dat dit absoluut niet zo is.

1: De maatschappij vind het blijkbaar belangrijk, want de wetgever heeft daar bepaalde wetgeving voor opgemaakt. De wetgever is de regering en deze zijn de stem van het volk. Tenminste volgens mij gaat dat zo in een democratie. Echter diezelfde wetgever, beperkt de hulpdienst in het uitoefenen van zijn of haar taak.

2: Voor wat betreft de aanrijtijden en economische schade wat je noemde bij punt 1 en 2. Er is een verschil tussen een berger die voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten. Zegt dat hij bepaalde tijden kan halen, de 20 min. Dan vervolgens een groter werkgebied wilt. Dan uiteindelijk blijkt dat de berger zijn tijden niet meer kan halen en dan wordt er geroepen dat ze maar met OGS moeten gaan rijden. Het spijt me, maar als de berger zijn tijden niet haalt of wat dan ook. Dat moet hij zijn personeel anders inzetten of meer personeel aannemen. Als dat te duur is, dan heeft hij verkeerd ingeschreven op de aanbesteding. Dat is iets voor het bedrijf en niet voor de overheid.
(...)
Om met uw nummering door te gaan:
1. Geheel mee eens. De wetgever stelt de regels waaraan de hulpdiensten moeten voldoen. Kennelijk is dierenleed voldoende belangrijk om daar een dierenpolitie voor op te richten, maar onvoldoende belangrijk om een verplichte aanrijdtijd vast te stellen voor dierenambulances. Zonder verplichte aanrijdtijd kan er volgens mij niet gesproken worden van een beperking in de uitoefening van een taak. Als de wetgever het als de taak van de dierenambulance zag om met spoed dieren te redden, dan had de wetgever immers wel een verplichte aanrijdtijd vastgesteld.

2. U doet daar een aanname die niet op feiten gebaseerd is. Ja, ik ben het met u eens dat primair het bergingsbedrijf verantwoordelijk is voor het halen van de verplichte aanrijdtijd, net zoals de ambulancedienst (in feite ook een particulier bedrijf!) dat is. Het is dus ook zo dat er sancties staan op het niet halen van de aanrijdtijden: bij een X-percentage "te laat" raakt de berger dan ook zijn contract kwijt. Waar het in de bergingscontracten mis gaat, is dat IM-bergingen onvoorspelbaar zijn en alleen de daadwerkelijke inzetten worden betaald. Het is dan ook de afweging voor het bergingsbedrijf wat hij moet doen: mensen en materieel reserveren met het risico dat ze niet worden ingezet (dus met hogere kosten) of ad-hoc mensen en materieel inzetten als er een melding komt (met lagere kosten). Dit in tegenstelling tot een ambulancedienst, welke een verplicht verzorgingsgebied heeft en daar ook naar betaald wordt. Het feit dat er dus met lage kosten wordt ingeschreven is te wijten aan het betalingsgedrag van de overheid. Helaas gaat het contract dus naar de berger die voor een dubbeltje op de eerste rang zit. De goedwillende bedrijven die wél willen investeren in standplaatsen en/of meer personeel/materieel, vissen dus achter het net. Er is volgens mij niemand hier die zegt dat bergers OGS moeten hebben, en ik zal de laatste zijn. Maar ik vind wel dat als de overheid dit soort contracten blijft hanteren, dat het niet gek is dat OGS voor bergers als een oplossing voor het aanrijdtijden probleem wordt gezien.

Want bedenk bij uzelf: wat zou het kosten als er in elke brandweerpost in Nederland 1 bergingsvoertuig zonder OGS permanent bemand wordt... of dat er op elke ambulancestandplaats één bergingsvoertuig met OGS permanent bemand wordt... Want ik schat dat dit de dekking is die ongeveer nodig is om overal binnen 20 minuten te zijn en op alle ongevallen conform het contract te kunnen reageren.

1. Voor de 4e keer, stel kan weggelaten worden, want er zijn al genoeg commerciele bedrijven die met OGS rijden, en daar is al wet- en regelgeving over. ;)

2. Het feit dat de meeste commerciele bedrijven die op dit moment OGS voeren binnen de gezondheidszorg en de medische hulpverlening opereren, zorgt ervoor dat er over 'mensenlevens' is gesproken. vanzelfsprekend zijn er meer diensten, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat elke geldwagen OGS krijgt :|
1. Er zijn ook genoeg commerciële en niet-commerciële bedrijven die voor hun taken wél met OGS zouden willen of kunnen rijden, maar dit niet mogen omdat de wet er niets over zegt. Denk aan crisisfunctionarissen bij (semi-)overheden, weginspecteurs, dierenambulances, bergers, specialistische calamiteitendiensten, etc. Ik vind feitelijk dat de wet te specifiek is geformuleerd, waardoor sommige diensten bij naam genoemd worden. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als Sanquin opeens ophoudt te bestaan? De opvolger mag dus niet zomaar met OGS rijden omdat de nieuwe naam niet in de wet staat. Wettechnisch gezien zou het dus beter zijn om in de wet niet specifieke organisaties aan te wijzen, maar te spreken van "conform ministeriële regeling gecertificeerde organisaties". En dan vallen daar wat mij betreft ook de ambulancediensten onder, want dat is nog altijd de grootste groep private ondernemingen die met OGS mogen rijden.

2. Ik snap uw punt v.w.b. mensenlevens. Laat ik ook voorop stellen dat ik daar absoluut geen bezwaar tegen heb. Ik zou ook geen bezwaar hebben tegen geldwagens die onder bijzondere omstandigheden wél met OGS mogen rijden. Net als dat de DJI/DVO ook met OGS mag rijden. Immers heeft het tot doel dat de wagen niet wordt overvallen, of er nu geld of een gevangene inzit of dat hij leeg is. Het zou het de overvaller immers wel makkelijk maken als hij kan zien dat een wagen zonder OGS leeg is, en de rest niet. In dat opzicht is het ook wat raar dat DNB wel met escorte rijdt en de rest niet, ongeacht of er wel of niet hetzelfde bedrag in de wagen zit...

(...)
Het rijden met OGS door bergers dient in dat geval alleen de economische schade en die vind ik niet dermate belangrijk dat het voeren van OGS gerechtvaardigd wordt immers, bij het rijden met OGS worden de gevaren voor het overige verkeer groter en het verwijderen van wrakken is dat imo niet waard.
Wellicht bent u een van de weinigen die geen last heeft van files door ongevallen. Want dat is de schade waar we over praten: namelijk dat u later op uw werk bent en dat uw baas dus minder produceert. Of dat die vrachtwagen later op zijn leveradres is en daarom een fabriek stil ligt. De schade voor de economie als gevolg van ongevallen is enorm. Niet voor niets is Incident Management ingevoerd. Daarmee worden vele euro's aan schade bespaard. Het is nog maar de vraag of een dierenambulance ook zoveel schade beperkt: het is een heel ander soort ingrijpen en dus niet te vergelijken. Een dierenambulance redt een dier, een berger bespaart economische schade. Ik wil niet zeggen dat een berger de economie redt, want zo is het niet. Maar om nu te zeggen dat "als die niet, dan die ook niet", dat gaat me wel te ver.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Wellicht bent u een van de weinigen die geen last heeft van files door ongevallen. Want dat is de schade waar we over praten: namelijk dat u later op uw werk bent en dat uw baas dus minder produceert. Of dat die vrachtwagen later op zijn leveradres is en daarom een fabriek stil ligt. De schade voor de economie als gevolg van ongevallen is enorm. Niet voor niets is Incident Management ingevoerd. Daarmee worden vele euro's aan schade bespaard. Het is nog maar de vraag of een dierenambulance ook zoveel schade beperkt: het is een heel ander soort ingrijpen en dus niet te vergelijken. Een dierenambulance redt een dier, een berger bespaart economische schade. Ik wil niet zeggen dat een berger de economie redt, want zo is het niet. Maar om nu te zeggen dat "als die niet, dan die ook niet", dat gaat me wel te ver.

Voor mijn en werkgever en vele andere ondernemingen is er ook nog zo iets als bedrijfsrisico. Het rijden met OGS brengt extra gevaarzetting met zich mee waarvan ik denk dat die niet opweegt tegen de schade aan de economie.
Het maakt voor de economie denk ik weinig verschil of de berger in 10 minuten tp is of in 20 minuten het leed is immers al geschied de 10 km file staat er al en als ik daar in sta..... so be it. Daarkomt bij dat een berger wellicht onder het voeren van OGS sneller tp is maar de vraag is of hij ook sneller kan aanvangen met de werkzaamheden immers gaat het redden / bergen van een SO en sporen onderzoek voor het bergen van het wrak en aangezien daar geen tijdswinst zal zijn zal het nut van een berger met OGS minimaal zijn terwijl je wel de gevaarzetting verhoogt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Voor mijn en werkgever en vele andere ondernemingen is er ook nog zo iets als bedrijfsrisico. Het rijden met OGS brengt extra gevaarzetting met zich mee waarvan ik denk dat die niet opweegt tegen de schade aan de economie.
Het maakt voor de economie denk ik weinig verschil of de berger in 10 minuten tp is of in 20 minuten het leed is immers al geschied de 10 km file staat er al en als ik daar in sta..... so be it. Daarkomt bij dat een berger wellicht onder het voeren van OGS sneller tp is maar de vraag is of hij ook sneller kan aanvangen met de werkzaamheden immers gaat het redden / bergen van een SO en sporen onderzoek voor het bergen van het wrak en aangezien daar geen tijdswinst zal zijn zal het nut van een berger met OGS minimaal zijn terwijl je wel de gevaarzetting verhoogt

Mee eens. Daarbij de berger komt zoals vele malen al vermeldt onder aan het lijstje van IM. Voor lt. Col.hoeveel ervaring heeft u mbt tot hulpverlening? Wat is uw precieze achtergrond? Ik zal niet zeggen dat u helemaal nergens iets van af weet. Want u onderbouwt uw standpunt iig beter dan sommige andere op dit forum.

Maar Ik kan u wel vertellen, dat ik dan liever zie dat de particuliere berger verdwijnt voor IM en dat deze ondergebracht gaan worden bij brandweer of politie.

Als ik het goed hebt is het door de bezuinigingen dat er steeds meer korpsen de takeldoos afstoten. Alleen Amsterdam (daar weet ik het zeker) en Rotterdam of Den Haag hebben nog een eigen kraandienst. Van 1 van de 2 laatst genoemde is helaas weg bezuinigd. Als we de politiekraan weer in ere herstellen, kunnen we die het IM gedeelte laten afwerken. Deze medewerkers zijn BOA, hebben een rijopleiding en mogen met OGS rijden.
Dan is het probleem voor wat betreft de bergers opgelost lijkt mij.

Wie is het daar mee eens?? De politiekraan in iedere regio opstarten. Over de kosten?? De verzekeringsmaatschappijen betalen gewoon de ritten, zoals dat nu ook gaat met de particuliere bergers en het probleem van OGS is ook opgelost.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Rotterdam - Rijnmond heef nog steeds zijn eigen takelwagen(s) rondrijden.
Zitten net als de verkeersdienst op Buro Boezembocht officieel adres is Veilingweg.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Mee eens. Daarbij de berger komt zoals vele malen al vermeldt onder aan het lijstje van IM. Voor lt. Col.hoeveel ervaring heeft u mbt tot hulpverlening? Wat is uw precieze achtergrond? Ik zal niet zeggen dat u helemaal nergens iets van af weet. Want u onderbouwt uw standpunt iig beter dan sommige andere op dit forum.
Wat ik precies doe is in de discussie niet van belang. Ik reken mijzelf beroepshalve tot wat men hier de "gele kolom" noemt. Inhoudelijk heb ik weinig kaas gegeten van de daadwerkelijke hulpverlening (brandweertechnisch en medisch etc.), maar zodra het om zaken als calamiteitenroutes, Incident Management en dergelijke gaat ben ik van de partij.  0098
Daarnaast heb ik nog wat te maken met de "groene kolom", maar daar wil ik niets over kwijt. (U begrijpt ongetwijfeld waarom.)

Overigens ben ik het niet met u eens dat de berger onderaan het lijstje met IM komt. Verreweg de meeste IM meldingen betreffen pechgevallen of UMS-ongevallen. Daar komt met een beetje drukte al helemaal geen politie meer voor, en dan knapt de berger dat helemaal zelf op. En juist deze meldingen zijn situaties waar een berger het verschil kan maken, want ter plaatse komen is takelen.

(...)
Wie is het daar mee eens?? De politiekraan in iedere regio opstarten. Over de kosten?? De verzekeringsmaatschappijen betalen gewoon de ritten, zoals dat nu ook gaat met de particuliere bergers en het probleem van OGS is ook opgelost.
Er zijn drie redenen waarom dit niet werkt. Op de eerste plaats het capaciteitsprobleem: reguliere bergingsdiensten hebben in totaal veel meer sleepwagens op de weg dan de politie redelijkerwijs (met name voor wat betreft kosten) op de weg kan brengen. Dit uiteraard omdat bergingsdiensten ook andere ritten doen. Bij grote calamiteiten of verschillende kleine ongevallen tegelijkertijd komt de politie alleen dus capaciteit tekort, en zal alsnog private capaciteit ingeschakeld moeten worden. Dus dan zitten we weer met hetzelfde probleem.
Op de tweede plaats heeft een berger specialistisch materieel voor o.a. vrachtwagenbergingen. Op het moment dat de politie ook deze tak van sport er bij moet doen, kun je je nog afvragen of dat nog tot het takenpakket hoort. Dus waar ligt dan de grens?
Tot slot op de derde plaats: politiekorpsen hebben hun takeldozen niet voor niets afgestoten. De kosten van het beschikbaar houden van een takeldoos met bemensing (nog afgezien van eventuele standplaatsen en dergelijke) wegen niet op tegen de baten van de inzetten. Het is goedkoper om een private berger te bellen dan een politietakel in dienst te houden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Overigens ben ik het niet met u eens dat de berger onderaan het lijstje met IM komt. Verreweg de meeste IM meldingen betreffen pechgevallen of UMS-ongevallen. Daar komt met een beetje drukte al helemaal geen politie meer voor, en dan knapt de berger dat helemaal zelf op. En juist deze meldingen zijn situaties waar een berger het verschil kan maken, want ter plaatse komen is takelen.

Wanneer er al geen politie tp komt (laat staan dat ze met OGS komen) wat is dan de toegevoegde waarde van de OGS bij een berger. Hij heeft al (bepaalde) vrijstellingen van de RVV en kan daarmee met gepaste spoed tp. Zeker voor een pechgeval lijkt het voeren van OGS mij zeer ongewenst immers kan de berger gebruik maken van de vluchtstrook hier is m.i. geen tijdwinst te halen met of zonder OGS blijft de vluchtstrook de vluchtstrook. Ook in het aanrijden naar een IM weg zie ik in de OGS meer gevaren dan winst het is natuurlijk van de zotte dat we extra gevaarzetting creeren voor een lekkeband of opgeblazen raditeur en dat alleen omdat de file dan hopenlijk 3 minuten eerder is opgelost.... Ga jij het aan een moeder uitleggen dat haar tien jarige door een berger met OGS is aangereden (ongeacht de afloop) omdat die berger met OGS naar een auto met pech moest want de file is dan 3 minuten eerder opgelost.... ik niet in elk geval.

OGS is voor de dringende en levensreddende hulpdiensten en een handje vol andere hulpverleners en daar hoort een berger niet tussen economische schade is mi ondergeschikt aan gevaarzetting.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Rotterdam - Rijnmond heef nog steeds zijn eigen takelwagen(s) rondrijden.
Zitten net als de verkeersdienst op Buro Boezembocht officieel adres is Veilingweg.

Dank je wel. Ik was het even kwijt welke regio de takelwagens weg had gedaan. Dan is het toch Den Haag.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.