Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 32019 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@KLF: ik begrijp uw punt, maar dan verwacht ik natuurlijk van u dat u de gevaarzetting onderbouwt. Wat is er erger aan de gevaarzetting als een berger met OGS naar een ongeval-blikschade rijdt of dat er een politie-auto met OGS naar een ongeval-blikschade rijdt? Bij IM-meldingen wordt er immers ook door de politie met OGS gereden, mits ze inderdaad nog komen en het niet overlaten aan RWS en berger. Bovendien geldt niet alleen de gevaarzetting van het rijden met OGS, maar ook de gevaarzetting door de file. Een file levert een aanzienlijk risico op extra ongevallen (= secundaire ongevallen) in de staart van de file. Het is dus ook voor de verkeersveiligheid van belang dat die file zo snel mogelijk opgelost is.

Overigens vind ik persoonlijk dat de berger in de meeste gevallen op dit moment voldoende mogelijkheden heeft om binnen de tijd ter plaatse te zijn. Maar we moeten eerlijk zijn, het wordt voor bergers wel steeds moeilijker om op tijd ter plaatse te komen. En dan met name op drukbereden wegen waarbij de vluchtstrook steeds vaker wordt opgeofferd voor een spitsstrook. Probeer dan maar eens tussen twee rijen auto's door te komen met oranje lampjes... vele mensen laten de berger dan simpelweg niet doorrijden. Hierin kan OGS wel degelijk een oplossing zijn, maar als dat wordt ingevoerd dan moet dat wat mij betreft wel onder strenge voorwaarden. En dan ook direct RWS ermee toerusten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Wanneer er al geen politie tp komt (laat staan dat ze met OGS komen) wat is dan de toegevoegde waarde van de OGS bij een berger. Hij heeft al (bepaalde) vrijstellingen van de RVV en kan daarmee met gepaste spoed tp. Zeker voor een pechgeval lijkt het voeren van OGS mij zeer ongewenst immers kan de berger gebruik maken van de vluchtstrook hier is m.i. geen tijdwinst te halen met of zonder OGS blijft de vluchtstrook de vluchtstrook. Ook in het aanrijden naar een IM weg zie ik in de OGS meer gevaren dan winst het is natuurlijk van de zotte dat we extra gevaarzetting creeren voor een lekkeband of opgeblazen raditeur en dat alleen omdat de file dan hopenlijk 3 minuten eerder is opgelost.... Ga jij het aan een moeder uitleggen dat haar tien jarige door een berger met OGS is aangereden (ongeacht de afloop) omdat die berger met OGS naar een auto met pech moest want de file is dan 3 minuten eerder opgelost.... ik niet in elk geval.

OGS is voor de dringende en levensreddende hulpdiensten en een handje vol andere hulpverleners en daar hoort een berger niet tussen economische schade is mi ondergeschikt aan gevaarzetting.

Ja, maar we moeten wel een verschil maken of het op de snelweg is of niet. Trouwens ook voor lt. Col. me ;).

Misschien dat er een verkeersdiender is die weet of het nog zo is. Maar toen ik nog bij de verkeersdienst zat van mijn regio, kregen wij ook de meldingen van pechgevallen op de snelweg. Ook die op de vluchtstrook staan. Hierbij waren wij eigenlijk altijd als eerste ter plaatse. De keren dat dat niet zo was, kwam dat omdat de berger er toevallig langs reed en stopte. Dit had te maken met de gevaarszetting.

Dus ook in dit geval hoeft de berger geen OGS te voeren. Nog een puntje van aandacht, is wel een beetje offtopic.
Ik ben van mening dat een berger nooit alleen moet werken ivm de gevaarszetting op de snelweg.

Want zover ik weet kunnen alleen de hulpdiensten en een WIS een kruis/snelheidsbeperkingen aanvragen. Of het moet in de meldkamer van RWS op de camera te zien zijn, dan kunnen zij het uit eigen beweging doen.

Een berger die alleen werkt, kan zijn veiligheid niet waarborgen. Hij kan niet en het voertuig opladen en het verkeer in de gaten houden. Daarbij mag hij geen tekens geven aan het verkeer. Bijvoorbeeld het stilzetten, langzamer laten rijden.

Maar dat terzijde.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Overigens vind ik persoonlijk dat de berger in de meeste gevallen op dit moment voldoende mogelijkheden heeft om binnen de tijd ter plaatse te zijn. Maar we moeten eerlijk zijn, het wordt voor bergers wel steeds moeilijker om op tijd ter plaatse te komen. En dan met name op drukbereden wegen waarbij de vluchtstrook steeds vaker wordt opgeofferd voor een spitsstrook. Probeer dan maar eens tussen twee rijen auto's door te komen met oranje lampjes... vele mensen laten de berger dan simpelweg niet doorrijden. Hierin kan OGS wel degelijk een oplossing zijn, maar als dat wordt ingevoerd dan moet dat wat mij betreft wel onder strenge voorwaarden. En dan ook direct RWS ermee toerusten.

Dat het de bergers steeds moeilijker wordt gemaakt, heeft ook te maken door eigen toedoen van de bergers. Zoals eerder al gemeld is. Zij garanderen de overheid dat ze met de middelen en vrijstellingen die ze nu hebben binnen een bepaalde tijd ter plaatse kunnen zijn. Als zij dat niet redden is het hun probleem, niet die van overheid. We moeten dan niet achteraf gaan zeggen dat ze maar met OGS moeten gaan rijden, omdat ze de tijden niet halen.

Over de tussen de rijen door komen. Mijn ervaring is dat mensen heel raar reageren op OGS. Veel mensen in de file zijn met andere dingen bezig dan met autorijden en spiegelen dus niet.

Lt.Col. Me heeft u ervaring met de nieuwere auto? Ik ga er van uit van wel. U zult dan beamen dat de herrie die wij produceren zeer slecht te horen is als de raampjes dicht zijn. Nu hebben bijna alle auto's airco dus zullen de ramen niet zo snel meer open staan. Tel daarbij nog eens het geluid van de autoradio op, en wij zijn alleen nog maar op zeer korte afstand hoorbaar. Daar heeft de berger dan ook last. Ik vraag het me terdege af, wat de tijdswinst is om met OGS te rijden.

De kranen van de politie doen overigens meer dan alleen IM. Beter nog de kranen in Amsterdam doen geen IM. Maar alleen ondersteundende taken aan de politie en brandweer. Daarom zat ik te denken dat als ze wel IM gaan doen en effectiever is voor de politie. Maar ook voor de het hele IM gebeuren. Ik zie persoonlijk een win-win situatie. Helemaal als je afspreekt dat een IM inzet, zoals dat nu ook is, betaald wordt door de verzekeringsmaatschappijen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
@Pully83

In A-A gaan we in principe ook naar de pechgevallen op de vluchtstrook ter beveiliging.
en
Een IM-berger kan gewoon een rood kruis/snelheidsbeperking aanvragen bij RWS.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@Pully83

In A-A gaan we in principe ook naar de pechgevallen op de vluchtstrook ter beveiliging.
en
Een IM-berger kan gewoon een rood kruis/snelheidsbeperking aanvragen bij RWS.

Ok dank je wel. Dus die werkwijze van A-A is nog steeds niet veranderd. ;).

Even een persoonlijke vraag aan je, Dielangemotormuis. Hoe sta jij tegen over het gebruik van OGS bij bergers?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Pully: een berger mag in het kader van IM bij de verkeerscentrale verkeersmaatregelen (rood kruis e.d.) aanvragen, en dit gebeurt in de praktijk ook. ANWB mag dit overigens ook. Aanwijzingen geven mag inderdaad niet, het stilzetten (zonder verdere aanwijzing of verkeersregeling) mag door alle hulpverleners inclusief berger gebeuren. Zie daarvoor de eerste veiligheidsmaatregelen. Het is overigens vooral van toepassing voor enkelbaans wegen met tweezijdig aanrijdingsgevaar.

V.w.b. pechgevallen dan nog het volgende. IM is van toepassing op pechgevallen i.v.m. de verhoogde risico's. De vluchtstrook is levensgevaarlijk. Regelmatig lees je nieuwsberichten over pechgevallen op de vluchtstrook die worden geschept door een vrachtwagen die net even met zijn rechterdeel op de vluchtstrook rijdt. Vandaar dat er bij een geconstateerd pechgeval direct IM wordt opgestart en het voertuig wordt afgesleept. Nog even afgezien van de blokkade van de vluchtstrook voor hulpdiensten.
En inderdaad, in de meeste gevallen kan de berger gewoon met het verkeer meerijden en/of over de vluchtstrook bij het pechgeval komen. Maar zoals gezegd, op wegvakken waar geen vluchtstrook meer is (en dat worden er helaas steeds meer), lukt dat dus niet...

Dat het de bergers steeds moeilijker wordt gemaakt, heeft ook te maken door eigen toedoen van de bergers. Zoals eerder al gemeld is. Zij garanderen de overheid dat ze met de middelen en vrijstellingen die ze nu hebben binnen een bepaalde tijd ter plaatse kunnen zijn. Als zij dat niet redden is het hun probleem, niet die van overheid. We moeten dan niet achteraf gaan zeggen dat ze maar met OGS moeten gaan rijden, omdat ze de tijden niet halen.
Deels met u eens. Dit is grotendeels te wijten aan de contractafspraken met de overheid. De overheid wenst geen vaste bergingsstandplaats te betalen, en dus worden contracten gegund aan goedkopere bergers die hun wagens simpelweg van een andere klus afhalen. Dat is weliswaar de keuze van de berger, maar zolang de overheid niet wenst te betalen voor een betere service kan deze oorzaak niet volledig bij de berger worden neergelegd. Kosten en baten, kosten en baten...

Over de tussen de rijen door komen. Mijn ervaring is dat mensen heel raar reageren op OGS. Veel mensen in de file zijn met andere dingen bezig dan met autorijden en spiegelen dus niet.
Helemaal mee eens. Maar als men dan uiteindelijk wel door heeft dat het blauw met sirene is, dan neem ik aan dat men dan alsnog aan de kant gaat. Bij wat oranje flitslichtjes is dat nog maar zeer de vraag...

Lt.Col. Me heeft u ervaring met de nieuwere auto? Ik ga er van uit van wel. U zult dan beamen dat de herrie die wij produceren zeer slecht te horen is als de raampjes dicht zijn. Nu hebben bijna alle auto's airco dus zullen de ramen niet zo snel meer open staan. Tel daarbij nog eens het geluid van de autoradio op, en wij zijn alleen nog maar op zeer korte afstand hoorbaar. Daar heeft de berger dan ook last. Ik vraag het me terdege af, wat de tijdswinst is om met OGS te rijden.
Ook helemaal mee eens. Wellicht heeft u in andere topics ook kunnen lezen wat ik vind van de huidige OGS-eisen... want ik vind het helemaal niets. En als ik mijn contacten mag geloven, vinden zij het ook niets. Sirene niet hoorbaar, zwaailichten niet zichtbaar. En de Regeling maakt het allemaal nog minimaler. Maar goed, dat is een heel andere discussie. De berger gaat hier last van krijgen inderdaad, maar het is er wel juridisch mee afgedekt. En dat is ook heel wat waard tegenwoordig.

De kranen van de politie doen overigens meer dan alleen IM. Beter nog de kranen in Amsterdam doen geen IM. Maar alleen ondersteundende taken aan de politie en brandweer. Daarom zat ik te denken dat als ze wel IM gaan doen en effectiever is voor de politie. Maar ook voor de het hele IM gebeuren. Ik zie persoonlijk een win-win situatie. Helemaal als je afspreekt dat een IM inzet, zoals dat nu ook is, betaald wordt door de verzekeringsmaatschappijen.
Zeker, mee eens. Maar dat lost uiteindelijk het capaciteitsprobleem en het (zwaar) materieelprobleem niet op...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
@KLF: ik begrijp uw punt, maar dan verwacht ik natuurlijk van u dat u de gevaarzetting onderbouwt. Wat is er erger aan de gevaarzetting als een berger met OGS naar een ongeval-blikschade rijdt of dat er een politie-auto met OGS naar een ongeval-blikschade rijdt? Bij IM-meldingen wordt er immers ook door de politie met OGS gereden, mits ze inderdaad nog komen en het niet overlaten aan RWS en berger. Bovendien geldt niet alleen de gevaarzetting van het rijden met OGS, maar ook de gevaarzetting door de file. Een file levert een aanzienlijk risico op extra ongevallen (= secundaire ongevallen) in de staart van de file. Het is dus ook voor de verkeersveiligheid van belang dat die file zo snel mogelijk opgelost is.

Overigens vind ik persoonlijk dat de berger in de meeste gevallen op dit moment voldoende mogelijkheden heeft om binnen de tijd ter plaatse te zijn. Maar we moeten eerlijk zijn, het wordt voor bergers wel steeds moeilijker om op tijd ter plaatse te komen. En dan met name op drukbereden wegen waarbij de vluchtstrook steeds vaker wordt opgeofferd voor een spitsstrook. Probeer dan maar eens tussen twee rijen auto's door te komen met oranje lampjes... vele mensen laten de berger dan simpelweg niet doorrijden. Hierin kan OGS wel degelijk een oplossing zijn, maar als dat wordt ingevoerd dan moet dat wat mij betreft wel onder strenge voorwaarden. En dan ook direct RWS ermee toerusten.

Ongeval met alleen blikschade wordt er niet met OGS gereden  :)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@ Lt.Col.Me zonder je hele reactie te kopieren en te knippen en plakken even zo.

Het verkeer stilzetten is een stopteken geven. Dat mag alleen als je daarvoor bent aangewezen. Volgens mij is een berger dat niet. Dus juridisch gezien zou je daar niet voor hoeven stoppen. Ik zou het persoonlijk wel doen, maar dat is iets anders.

Over de afspraken en aanrijtijden, kunnen we heel lang discussieren. Maar denk dat we daar nooit helemaal uitkomen. Uw argumenten heeft zeker punten waar ik mij in kan vinden en ben het dan ook gedeeltelijk met uw eens. Maar ik heb daar toch mijn eigen visie op.

Zoals u al zei de huidige OGS dat is iets voor in een andere topic. Maar dat laat nog wel wat te wensen over.

En als laatste was de politiekraan. Nu weet ik dat er veel mannen van een particuliere berger overgestapt zijn de afgelopen jaren naar de politiekraan. Als ik deze ontwikkeling bekijk is er genoeg animo voor. Alleen helaas heeft de overheid bepaald dat de politie moet bezuinigen en zal daarom waarschijnlijk geen toekomst hebben. Maar ik denk dat het capaciteitsprobleem zo opgelost kan zijn en dat er genoeg mannen en vrouwen van particulieren bergers over willen stappen naar de politie.

Daarnaast als er dan toch een particulieren berger OGS moet krijgen en er zoveel mensen zijn die ervoor zijn dat de ANWB OGS krijgt. Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is dat Logicx OGS krijgt. Dat is tenslotte de bergingsdienst van de ANWB.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ongeval met alleen blikschade wordt er niet met OGS gereden  :)

Volgens mij ligt het dan wel aan de gevaarzetting. Maar dat is alleen op de snelwegen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Daarnaast als er dan toch een particulieren berger OGS moet krijgen en er zoveel mensen zijn die ervoor zijn dat de ANWB OGS krijgt. Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is dat Logicx OGS krijgt. Dat is tenslotte de bergingsdienst van de ANWB.

Ehm, en die van route mobiel??
En ooit iets gehoord over gelijkheidsbeginsellen? Concurentiebedingen? Ik denk dat er menig rechtzaak zal worden gevoerd als dit zou worden besloten waarbij men de andere bergers buiten spel zet.

Ik denk ook niet btw dat dit op gaat. Logix is sterk in vervoer, maar weinig van deze auto's bergen ook op de openbare weg. De meesten vervoeren bij mijn weten alleen tussen de garage's en afsleepbedrijven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.