Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 31985 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
@KLF: ik begrijp uw punt, maar dan verwacht ik natuurlijk van u dat u de gevaarzetting onderbouwt. Wat is er erger aan de gevaarzetting als een berger met OGS naar een ongeval-blikschade rijdt of dat er een politie-auto met OGS naar een ongeval-blikschade rijdt? Bij IM-meldingen wordt er immers ook door de politie met OGS gereden, mits ze inderdaad nog komen en het niet overlaten aan RWS en berger. Bovendien geldt niet alleen de gevaarzetting van het rijden met OGS, maar ook de gevaarzetting door de file. Een file levert een aanzienlijk risico op extra ongevallen (= secundaire ongevallen) in de staart van de file. Het is dus ook voor de verkeersveiligheid van belang dat die file zo snel mogelijk opgelost is.

Ik mag aannemen dat de politie alleen bij hoge uitzondering naar een gevalletje blikschade rijd ik kan wat dat betreft eigenlijk geen scenario bedenken waarin daar noodzaak toe zou zijn, immers blikschade is geen zaak van leven of dood.
Omdat een berger zijn werkzaamheden pas kan aanvangen als het slachtoffer gered / geborgen is en het sporen onderzoek (indien noodzakelijk) is afgerond zie ik voor de berger geen meer waarde voor het rijden met OGS, de gevaarzetting van het door rood rijden als een voorrangsvoertuig of het dwingender (als ik het zo mag stellen) door het verkeer bewegen van een berger om slecht een beperkt aantal minuten tijd winst te behalen en die dan met wachten weer worden verloren is m.i. onwensenlijk. Met het huidige aantal hulpverleners en instellingen die gebruik mogen maken van OGS is het voor veel weggebruikers (mede door gebrek aan scholing denk ik) al een ware hel wanneer ze toeters en bellen tegen komen. Als je daar onnodig nog een kategorie aan gaat toevoegen dan zoek je de problemen alleen maar meer op.

In voorkomende gevallen waarbij een kraan onder prio 1 tp handig zou zijn dan hebben we daarvoor via de brandweer al mogelijkheden voor middels de kranen op de HV voertuigen en mocht het echt zo zijn dat er een berger onder prio 1 nodig is dan gaat dat maar onder begeleiding, immers uitzonderingen zullen er altijd wel zijn. (eigen ervaring met een heftruck onder prio 1 met 15 km/u de velsertunnel in om een rol staal op te halen)

Ik denk dat een goede (rij)opleiding en voorlichting aan het publiek vele malen meer effect heeft dan het met OGS uitrusten van een bergingsvoertuig. De respect waarde van een oranje lamp is nagenoeg nul laten we het respect voor een in werking zijnde blauwe lamp in dat opzicht niet gelijk proberen te stellen aan de oranje.

Het feit dat de politie op een IM melding gaat rijden met gebruik van OGS zal waarschijnlijk liggen in het feit dat er e.e.a. in de melding onduidelijk is (lees de melder weet niet of er slachtoffers zijn) of dat de weg geblokkeerd is. Koppel dat aan de aanrijd tijd van de politie, want die staan niet op elk klaverblad, en je heb je reden voor het gebruik van de OGS maar ..... dat is m.i. nog steeds geen reden om een berger met gebruik van OGS tp te laten komen omdat die zoals gesteld pas als laatse zijn werkzaamheden kan aanvangen.

De onveilgheid voor het verkeer in een file valt of staan met de oplettendheid van de weggebruiker, wanneer we allemaal eens wat beter opletten en ons wat minder een ikke ikke en de rest kan st*kken mentaliteit aanmeten zou het in het algemeen al een stuk veiliger worden op 's herens wegen en zolang we dat niet met ons allen willen inzien heeft het voeren van OGS, ook op vele hulpverleningsvoertuig, nauwelijks nog enige meerwaarde zeker bij het verdwijnen van vluchtstroken
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik denk dat een goede (rij)opleiding en voorlichting aan het publiek vele malen meer effect heeft dan het met OGS uitrusten van een bergingsvoertuig. De respect waarde van een oranje lamp is nagenoeg nul laten we het respect voor een in werking zijnde blauwe lamp in dat opzicht niet gelijk proberen te stellen aan de oranje.

De onveilgheid voor het verkeer in een file valt of staan met de oplettendheid van de weggebruiker, wanneer we allemaal eens wat beter opletten en ons wat minder een ikke ikke en de rest kan st*kken mentaliteit aanmeten zou het in het algemeen al een stuk veiliger worden op 's herens wegen en zolang we dat niet met ons allen willen inzien heeft het voeren van OGS, ook op vele hulpverleningsvoertuig, nauwelijks nog enige meerwaarde zeker bij het verdwijnen van vluchtstroken

Overigens voor je hele citaat: AMEN!!

Ik pluk alleen deze stukje eruit, vanwege het feit dat wat je noemt over de rijopleiding. Dat heb ik ook al eerder geroepen. De vraag is alleen, hoe krijgen we dit bij het grote publiek duidelijk.

Het laatste gedeelte van je citaat. Daar ben ik het geheel mee eens (Ik spreek uit eigen ervaring).
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Ok dank je wel. Dus die werkwijze van A-A is nog steeds niet veranderd. ;).

Even een persoonlijke vraag aan je, Dielangemotormuis. Hoe sta jij tegen over het gebruik van OGS bij bergers?

Mijn ervaring is dat de gecontracteerde IM-bergers in A-A redelijk op tijd zijn. Dus voor mij is het niet direct nodig, staat het erg gevaarlijk dan vraag ik bij het HB om een politiekraan, die dan met OGS aankomt rijden. Deze plaatst het vtg dan uiteraard op een veilige plaats.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Overigens voor je hele citaat: AMEN!!

Ik pluk alleen deze stukje eruit, vanwege het feit dat wat je noemt over de rijopleiding. Dat heb ik ook al eerder geroepen. De vraag is alleen, hoe krijgen we dit bij het grote publiek duidelijk.

Het laatste gedeelte van je citaat. Daar ben ik het geheel mee eens (Ik spreek uit eigen ervaring).

Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet verkeerd vinden om ook een onderdeel van de burger rijopleiding in een simulator te laten plaats vinden dan kan er vooral geoefend worden in het leren omgaan met OGS voertuigen. Waarom wel de chauffeur van het OGS voertuig laten oefen in een simulator en niet de "normale" chauffeur. Tevens zijn er diverse filmpjes op je troep te vinden van een prio 1 rit van uit het HV voertuig, een avondje extra theorie les en daar een aantal van dergelijke filmpjes tonen en behandelen / bespreken kan al een hoop doen denk ik al was het alleen maar om te laten zien hoe een HV chauffeur zijn rit ziet / ervaart.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet verkeerd vinden om ook een onderdeel van de burger rijopleiding in een simulator te laten plaats vinden dan kan er vooral geoefend worden in het leren omgaan met OGS voertuigen. Waarom wel de chauffeur van het OGS voertuig laten oefen in een simulator en niet de "normale" chauffeur. Tevens zijn er diverse filmpjes op je troep te vinden van een prio 1 rit van uit het HV voertuig, een avondje extra theorie les en daar een aantal van dergelijke filmpjes tonen en behandelen / bespreken kan al een hoop doen denk ik al was het alleen maar om te laten zien hoe een HV chauffeur zijn rit ziet / ervaart.

Ja dat is een goed idee. Een verplichte theorieles met daarin de behandeling van OGS vind ik een goed idee. Daarbij ook de filmpjes vanuit een hulpdienstvoertuig zodat mensen het kunnen ervaren. Alleen ben ik bang dat het besef maar van korte duur is. Wat trouwens ook een goede mogelijkheid is om via Sire dit soort filmpjes te tonen op TV.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@KLF: ik kon een glimlach bij het lezen van uw reactie niet onderdrukken. Waarom? Omdat u in theorie op bijna alle punten gelijk heeft.

Maar daar zit de crux: er is een enorm verschil tussen de theorie en de praktijk. Voor één persoon in de file gaat uw stelling volledig op: het maakt dan geen fluit uit of dat een paar minuten langer duurt. Helaas staat er niet één persoon in de file, maar vaak honderden, zo niet duizenden, en vaak ook nog eens met een bepaalde lading. Opgeteld over al deze voertuigen, ladingen en personen is de economische schade van een file enorm. De schade door files voor alleen het vrachtverkeer wordt door TNO geschat op ongeveer 1 miljard euro (!) per jaar. Dat is dus nog exclusief alle andere mensen die in diezelfde files staan.

Nogmaals, dit is samen met het beperken van vervolgongevallen een van de belangrijkste redenen dat Incident Management is ingevoerd. Er is heel veel geld te besparen door kleine ongevallen en pechgevallen zo snel mogelijk van de weg te halen. En verreweg de meeste meldingen (ik zeg het nogmaals!) zijn kleine meldingen van blikschades en pechgevallen. U kunt de cijfers bij de stichting IM opvragen. Bij dat soort kleine meldingen komt geen brandweer of ambulance aan te pas. Dat wordt opgelost door de berger, door RWS en als de zaak gevaarlijk staat mede door de politie. Ter plaatse komen, beveiligen, opladen en wegwezen. Een brandweerkraan gaat echt geen voertuig afslepen naar een veilige plek. Daar is ie niet voor uitgerust. En bij dit soort meldingen gaat de politie echt niet een berger met prio1 begeleiden; die hebben wel iets beters te doen. U doet werkelijk nog steeds alsof de berger ergens achteraan in de rij staat en wel een seintje krijgt als de rest van de hulpverlening weer naar huis gaat. Die tijd is geweest, de berger is net als de wegbeheerder een volwaardige partij in de IM-hulpverlening.

Dan voor wat betreft voorlichting en opleiding van de burger. Een fantastisch idee, dat in theorie uitmuntend werkt. Maar in de praktijk werkt het voor geen meter. Voorlichting en opleiding is een overgewaardeerd fenomeen. Ik heb het zelf mogen meemaken met de introductie van de nieuwe kleding voor verkeersregelaars. Opeens staan er poppetjes met een geel/oranje hes met driehoek, en er is niemand in Nederland die het weet. Dan krijg je een campagne en dan weet 1 op de 10 het. Daar schieten we dus veel mee op!

En wat wilt u dan bereiken? Dat een burger een berger voor laat? Hoe ziet u dat voor zich? Je moet een gele vrachtauto met oranje lampjes zoveel mogelijk ruimte geven? Als u op de weg rijdt kunt u zelf zien hoeveel gele vrachtwagens met oranje lampjes er op de weg rijden. Dan koop ik ook een gele vrachtauto en ga ik door de file rijden, men geeft mij toch de ruimte want ik ben een berger? Kom nou. Zoals u al zegt is de waarde van een oranje lamp inmiddels nul komma nul. Iedere wegwerker kan dat beamen. Dus laten we niet doen alsof dat oranje lampje voor een berger opeens wel het verschil maakt in zijn werkzaamheden.
En omdat een berger OGS zou gaan gebruiken zou de waarde van een blauw zwaailicht devalueren? Misschien moeten we dan ook eens een boompje opzetten over het gebruik van OGS door diverse hulpdiensten voor allerlei randzaken die voor de burger totaal onduidelijk zijn; daaronder met name begrepen het voeren van OGS op burgerauto's en het escorteren van allerlei groepen of individuen (voetbalsupporters, vip's, geldwagens, etc.). Bij een bergingsvoertuig, een ambulance of een brandweerauto is tenminste duidelijk waar het ding voor dient, bij een burgerauto niet. Ik ben overigens niet tegen het gebruik van OGS in dat soort gevallen, integendeel (!), maar als er al ergens een devaluatie van OGS heeft plaatsgevonden dan is dat nu al aan de hand en gebeurt dat niet opeens nadat een berger OGS krijgt.

Bovendien is OGS het enige wat nog duidelijk is naar de burger toe: blauw zwaailicht en sirene is simpelweg opzouten. Geen moeilijk gedoe over of het nu wel of niet een hulpdienst is of niet, of dat het misschien wel een berger is... hoe makkelijk willen we het maken?

Tot slot uw opmerkingen over de oplettendheid van de weggebruiker en de ikke-ikke-ikke mentaliteit. Ik ben blij dat u zich daar niet toe rekent. Helaas is de theorie hier weer mooier dan de praktijk... als iedereen zoals u wenst wat beter oplet en vriendelijker is, dan zou het inderdaad een stuk beter gaan op de Nederlandse wegen. Maar jammer genoeg is het een utopie te denken dat dit de toekomst is in Nederland. En dus zitten wij in de Incident Management wereld opgescheept met zondagsrijders, leasebakken en allerhande meer of minder geschikte chauffeurs die het toch elke keer weer voor elkaar krijgen om zichzelf en een ander tot stilstand te laten komen op een IM-weg, al of niet met alleen deukjes. En dus doen wij in de Incident Management wereld ons best om dat soort mafketels zo snel mogelijk van de weg te slepen, zodat u en ik en alle andere Nederlanders met ons zo min mogelijk vertraging en dus geldschade hebben. En in dat hele verhaal speelt de berger een essentiële rol. Zonder berger blijft die kapotte wagen namelijk gewoon staan.

En NOGMAALS: ik ben (op dit moment) geen voorstander van OGS op bergingsvoertuigen omdat ik vind dat de huidige contracten en aanbestedingen onvoldoende worden benut om bergers te stimuleren innovatief te zijn en meer strategisch te plannen. Er is denk ik nog voldoende ruimte om te verbeteren zonder OGS. Maar dat betekent niet dat we OGS voor bergers direct moeten afserveren als was het het kind met het badwater weggooien. OGS is WEL een oplossing, maar wat mij betreft NIET nu.

En NOGMAALS: dit is helemaal niet waar het topic over gaat. Moppersmurf laat het zelf ook al afweten... het topic gaat over OGS voor commerciële bedrijven, niet noodzakelijkerwijs bergers. Het is simpelweg verworden tot een discussie tussen vele conservatieve OGS-denkers (zo zeg ik het maar even) die niet openstaan voor mogelijke nieuwe ontwikkelingen in de huidige, werkelijke situatie in de wereld en een kleine groep mensen die verder kijken dan hun neus lang is en daarmee wél openstaan voor mogelijke nieuwe ontwikkelingen. Star vasthouden aan oude concepten zorgt niet voor vooruitgang. En u mag een video van Microsoft topman Steve Balmer dan gaan bekijken... waarin hij in felle bewoordingen afgeeft op het toetsenloos design van Apple's iPhone... want een telefoon zonder toetsen kon toch geen succes worden! We weten allemaal wat er van gekomen is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
En om dit topic weer een wending te geven die Moppersmurf volgens mij heeft bedoeld... want ik ben wel een beetje klaar met het verdedigen van een eenzijdig verhaal.

STEL dat er in Nederland bedrijven zijn die gespecialiseerd zijn in brand- en ongevalsbestrijding bij chemische fabrieken. Hebben verder geen brandweertaak, en kunnen alleen worden ingezet bij branden en ongevallen bij chemische fabrieken. (In de Verenigde Staten bestaan dit soort bedrijven.) En nu STEL dat één van deze bedrijven een aanvraag doet voor OGS omdat zij dan sneller bij een chemische brand/ongeval kunnen zijn, en dus de gevolgen kunnen beperken.

Wat zouden de heren Pully, KLF, Vroemvroem en de rest daar van vinden?  998765
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
En om dit topic weer een wending te geven die Moppersmurf volgens mij heeft bedoeld... want ik ben wel een beetje klaar met het verdedigen van een eenzijdig verhaal.

STEL dat er in Nederland bedrijven zijn die gespecialiseerd zijn in brand- en ongevalsbestrijding bij chemische fabrieken. Hebben verder geen brandweertaak, en kunnen alleen worden ingezet bij branden en ongevallen bij chemische fabrieken. (In de Verenigde Staten bestaan dit soort bedrijven.) En nu STEL dat één van deze bedrijven een aanvraag doet voor OGS omdat zij dan sneller bij een chemische brand/ongeval kunnen zijn, en dus de gevolgen kunnen beperken.

Wat zouden de heren Pully, KLF, Vroemvroem en de rest daar van vinden?  998765

Ik vind het een hele eer dat ik afzonderlijk genoemd wordt. e050 Haha.

Bij chemische branden/ongevallen zitten we natuurlijk weer op een heel ander vlak. Op dit vlak zit je natuurlijk met de volksgezondheid. Daarom sta ik er in principe wel open voor. Maar wil ik er wel bij vermelden, bij watvoor meldingen zouden deze mensen met OGS mogen rijden. Op het moment dat de overige hulpdiensten ook onderweg gaan of mogen zij ook zelfstandig met OGS rijden?
En hoe zit het in deze met het toestemming krijgen voor OGS? Gaat dit bedrijf door bijvoorbeeld de brandweer gemeld worden en geeft de meldkamer van de brandweer dan toestemming voor OGS?

Als je namelijk kijkt hoe het momenteel is, dan is de brandweer de aangewezen hulpdienst met betrekking tot gevaarlijke stoffen. Zij hebben er specialistische afdelingen voor.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt

En NOGMAALS: dit is helemaal niet waar het topic over gaat. Moppersmurf laat het zelf ook al afweten... het topic gaat over OGS voor commerciële bedrijven, niet noodzakelijkerwijs bergers. Het is simpelweg verworden tot een discussie tussen vele conservatieve OGS-denkers (zo zeg ik het maar even) die niet openstaan voor mogelijke nieuwe ontwikkelingen in de huidige, werkelijke situatie in de wereld en een kleine groep mensen die verder kijken dan hun neus lang is en daarmee wél openstaan voor mogelijke nieuwe ontwikkelingen. Star vasthouden aan oude concepten zorgt niet voor vooruitgang. En u mag een video van Microsoft topman Steve Balmer dan gaan bekijken... waarin hij in felle bewoordingen afgeeft op het toetsenloos design van Apple's iPhone... want een telefoon zonder toetsen kon toch geen succes worden! We weten allemaal wat er van gekomen is.

Ik denk dat de berger juist het "ideale slachtoffer" is om de onzinnigheid van het gebruik van OGS door commerciele bedrijven. Juist de commercie werkt het misbruik in de hand en in mijn optiek de bergers voorop (sorry bergers is een mening gezien de ervaringen die ik met enkele van jullie collega's heb) ik zie het zelfs als een gevaar het "tegen elkaar op rijden" om maar als eerste bij een klus te zijn. De volgende stap is het verhuurbedrijf voor noodaggregaten en daarna de storingsdiensten van de nutsbedrijven. Ik wil absoluut niet beweren dat we maar moeten vasthouden aan de huidige situatie ook die blijkt in de praktijk verre van ideaal.

Met je volgende posting trek je de parralel (terecht) naar een geheel andere kant van de gespecialiseerde brandweerbedrijven is een ontwikkeling die volop aan de gang is denk aan de gezamelijke brandweer in de rijnmond. Hoe mooi zou het zijn geweest als een dergelijk bedrijf aan de Moerdijk gevestigd was geweest (ik voel ergens wat nattigheid) maar hebben we niet al een soortgelijke situatie in de vorm van de bedrijfsbrandweer, of op de site van Tata steel de bedrijfbewaking en bedrijfsbrandweer en vroeger zelfs een tweetal ambu's..... tja (ships ik ga het tikken) terecht OGS ..... (auw)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Pully en KLF:
Kijk, nu komen we bij de kern van het verhaal. Enerzijds ben ik het direct met u eens dat we geen commerciële bedrijven of instanties met OGS moeten laten rijden, onder meer vanwege de door KLF geschetste redenen (concurrentie, ervaringen, etc.) (ik ben overigens geen berger en heb ook geen belangen in die hoek ;) ). Aan de andere kant zijn er op dit moment al verschillende commerciële dan wel private non-profit bedrijven die wél met OGS rijden, en dit naar tevredenheid doen. De meeste ambulancediensten en huisartsenvervoerders zijn commerciële bedrijven. Prorail is een private non-profit organisatie. Sanquin is non-profit, MET-R is commercieel. Service Medical en dat soort toko's zijn veelal commercieel. Bedrijfsbrandweer, bedrijfsbeveiliging of gezamenlijke brandweer is een geval apart omdat dit niet zozeer geld moet opleveren maar eerder de primaire bedrijfsprocessen moet steunen, maar ok, laten we zeggen dat ze toch een commercieel tintje hebben.

Ik denk dus ook dat het een kwestie van tijd is voordat er meerdere organisaties diensten gaan aanbieden die "van oudsher" door de overheid worden uitgevoerd, maar door bezuinigingen en dergelijke bij de markt komen te liggen. Transplantatievervoer en ambulancediensten zijn een voorbeeld, maar ook de bedrijfsbrandweren. Vele politietakelwagens zijn afgestoten en er wordt nu een private berger gebeld. Overheden nemen dus afstand van bepaalde taken en laten het over aan bedrijven en organisaties. Het is dan volgens mij niet uitgesloten dat er door deze bedrijven OGS aangevraagd zal worden.

En tja, dan komen de vragen van Pully inderdaad naar voren... want wie gaat toestemming geven? Wat zijn de opleidingseisen? En zo verder... En dan zitten we dicht tegen de stelling van Moppersmurf aan. Want een soort van certificaat kan dan best een oplossing zijn en de voorwaarden voor dat soort bedrijven vastleggen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill