Toch even inhakend op Bergingswagens wel of geen OGS laten krijgen.
Vorig jaar heb ik al in een ander onderwerp een idee geopperd en deze heb ik nu wat aangepast voor dit onderwerp hier.
Mijn idee is als volgt. Gooi het hele systeem op de schop en bouw het om naar Politie / BRW en GGD model.
Welke prioriteit en wanneerPrio 1 met OGS voor alle meldingen op de Rijksweg of Provinciale weg omdat hier het risico op vervolgschade en/of
slachtoffers groot is. Algehele verkeersveiligheid is doorslaggevend.
Tevens kan de berger in 1e instantie als buffervoertuig fungeren tot RWS ter plaatse is omdat het een groot en stevig
voertuig is wat je niet even omver rijdt. Hierdoor kan Politie, Brandweer en GGD zich bezig houden met hun eigen werk.
Prio 2 zonder OGS voor alle meldingen die niet op de Rijksweg of Provinciale weg is waarbij geen sprake van
vervolgschade en/of slachtoffers is.
GMSDe Politie, Brandweer en GGD kunnen in het GMS nu al aanvinken of ze 1 van de andere diensten nodig hebben.
Daar komt 1 vakje bij en dat heet Berger of Takeldienst.
Op het moment dat men het vakje Berger of Takeldienst aanvinkt komt de melding gelijk bij de Regio Meldkamer Berging
binnen waarbij de Politie aangeeft of het een Prio 1 of Prio 2 rit betreft.
Hierop kan men via Optie 1 of Optie 2 verder werken. Optie 1 en 2 komen verderop aan bod.
Het kan heel simpel:Het systeem wat gebruikt kan gaan worden bestaat namelijk al. Men moet het alleen wel willen.
Voor wie het nog niet kent hierbij het filmpje over AMBUNET AVLS/GIS waarin wordt uitgelegd hoe het werkt.AVLS/GISWat zou er makkelijk en snel kunnen komen:1 Landelijke Meldkamer Berging (LMB) met 10 Regionale Meldkamers Berging (RMB) a.d.h.v. het nieuwe Politiemodel 2012.
Aangezien er in elke regionale meldkamer waarschijnlijk rekening is gehouden met eventuele uitbreiding zal er best 1 werkplek
in gebruik kunnen worden genomen voor een Bergingscentralist. Hierdoor kan je gelijk met Politie overleggen of er wel
of geen OGS gevoerd mag worden.
Bij de Landelijke meldkamer komen bijvoorbeeld de meldingen binnen van het KLPD, ANWB en verzekeraars.
De Landelijke meldkamer kan de melding via GMS doorzetten naar de Regiomeldkamer waar de berger nodig is en kan zien
wat de aanrijdtijd van de berger is en dit terugkoppelen naar de melder zodat men weet wat de wachttijd is.
RWS krijgt ook een GMS systeem om meldingen aan te maken wat aangekoppeld is aan de RMB.
Er zijn 2 opties.Optie 1 waarbij de complete aansturing ligt bij de RMB.
Optie 2 waarbij de complete aansturing ligt bij de Bergingsonderneming na ontvangst van de melding van de Regionale Meldkamer Berging.
Optie 1De RMB stuurt rechtstreeks de in zijn/haar overzicht vrije beschikbare auto aan.
Tijdens de communicatie ontvangt de auto gelijk de melding in zijn CityGis.
Zodat je niet hoeft te denken wat is de makkelijkste route om er te komen.
Optie 2De Bergingsonderneming gaat fungeren zoals de Districtsburo’s van de Politie nu doen en ontvangt van de RMB de melding
en bepaald welke auto de berging gaat uitvoeren.
De RMB geeft vervolgens gelijk door of het een Prio 1 of Prio 2 rit betreft.
De chauffeur meld zich bij de centralist van de RMB en tijdens de communicatie ontvangt de auto gelijk de melding in zijn CityGis.
Zodat je niet hoeft te denken wat is de makkelijkste route om er te komen.
CommunicatieDe LMB kan met toestemming van Den Haag aangesloten worden op C2000 en P2000 want die mogelijkheid bestaat om
gelieerde aan te sluiten.
In elk voertuig wat een IM Contract heeft komt voor de tijd dat het IM Contract geldt een mobilofoon met statusbox,
portofoon en CityGis.
Hierdoor heeft de RMB altijd contact met alle wagens en chauffeurs en kan zien welke wagens er beschikbaar of onderweg
naar een melding zijn.
Mobilofoon en Porto worden uitgerust met noodknop.
Voor buiten kantoortijden krijgt elk bedrijf 1 of 2 piketpieper(s) voor zijn chauffeur(s) zodat bij een melding er een P2000
bericht uitgaat en als men in de wagen zit meldt men zich in bij de RMB. Mochten er meer wagens van het bedrijf nodig
zijn dan kan de piketmedewerker collega’s bellen.
Statusbox kan je de volgende status mee aangeven:1 Beschikbaar
2 Aanrijdend naar melding
3 Ter plaatse bij melding
4 Niet inzetbaar ( bij einde dienst bijvoorbeeld )
5 Melding afgehandeld en inzetbaar
6 Aanvraag spraakcontact Meldkamer
7 Aanvraag urgent spraakcontact ( als je een ongeluk ziet gebeuren bijvoorbeeld )
8 Sluiten op eigen initiatief ( als je een voertuig tegenkomt waarvoor afsleep nodig is )
9 Sluiten op basis maar wel beschikbaar
0 Noodoproep waarbij verbinding open blijft en iedereen kan meeluisteren
Voorbeeld van roepnummersRoepnummers zijn opgebouwd uit Regio gevolgd door per bedrijf het aantal auto’s dat men heeft of in het kader van
uitbreiding kan je zeggen per bedrijf 20 of 30 vaste roepnummers.
Voor Regio Rotterdam ( Regio 7 ) zou het dan het onderstaande kunnen worden.
07.01 t/m 07.29 Firma Barendrecht
07.30 t/m 07.39 Firma Haan
07.40 t/m 07.49 Firma De Heer
07.50 t/m 07.69 Firma Quartel
07.70 t/m 07.79 Firma Visbeen
07.80 t/m 07.89 Firma Wijngaarden
Ik kan begrijpen dat misschien niet iedereen dit ziet zitten maar het lijkt mij een serieuze mogelijkheid om te bekijken
en bespreekbaar te maken en eventueel verder uit te werken zodat het voor alle partijen goed uitpakt.