MSA (Motor spuit aanhanger) nog van deze tijd??

Auteur Topic: MSA (Motor spuit aanhanger) nog van deze tijd??  (gelezen 8656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2012, 16:07:40
Opzich wel maar een MSA lever die 1600 l/pm op twee aanvoegslangen zet je er een tweede bij krijg je weer 2 slangen naar de TS die er maar 2 kan aansluiten.
Ook hier is uiteraard wel weer wat voor te bedenken maar dat materiaal hebben we gewoon weg niet.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2012, 16:24:20
Als de technische oplossing er wel is om met 2 MSA's 1 TS te voeden, is dat dan goedkoper, blijft het werkbaar en flexibel genoeg om de huidige oplossingen (zoals tankwagen of groot WTS) te vervangen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2012, 16:29:38
Als de technische oplossing er wel is om met 2 MSA's 1 TS te voeden, is dat dan goedkoper, blijft het werkbaar en flexibel genoeg om de huidige oplossingen (zoals tankwagen of groot WTS) te vervangen?
Ik vrees van niet. Een enkel TS zou je dan kunnen voeden, maar heb je er 4 TSen of nog meer die gevoed moeten worden  dan ben je toch wel  op je groot WTS aangewezen. ;)


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2012, 16:36:14
Iid zo kan je eventueel 1 TS voeden middel brand waar je 2 blussers nodig hebt ga je al niet meer redden WTS wel.
nogmaals een MSA als aanjager is ideaal voor een HD inzet heb je een inzet met LD wordt het al lastig.

Dan zou ik er voor kiezen om de TS als aanjager te gebruiken tot dat er een eventeel een 2e TS TP is.
LD is dan goed te doen en de MSA krijgt dan een druk binnen van de TS dus hoeft hij vaak niet heel veel te doen en kan hij soms meer als wat er voorgeschreven is.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2012, 16:41:49
Ik vrees van niet. Een enkel TS zou je dan kunnen voeden, maar heb je er 4 TSen of nog meer die gevoed moeten worden  dan ben je toch wel  op je groot WTS aangewezen. ;)
Dat je met 2 MSA's maar 1 TS kan voeden snapte ik uit de opgegeven capaciteit. In ZHZ heb je in de buitengebieden meestal 1 TS per kazerne, dan lijkt het mij toch handiger om wateraanvoer met twee beschikbare MSA's te doen, ipv een tweede TS van een ander korps te alarmeren. Zeker omdat je anders geen restdekking meer hebt.


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2012, 17:06:27
Dat je met 2 MSA's maar 1 TS kan voeden snapte ik uit de opgegeven capaciteit. In ZHZ heb je in de buitengebieden meestal 1 TS per kazerne, dan lijkt het mij toch handiger om wateraanvoer met twee beschikbare MSA's te doen, ipv een tweede TS van een ander korps te alarmeren. Zeker omdat je anders geen restdekking meer hebt.

Zoals ik al eerder aan gaf.
Als je een HD inzet hebt is het goed te doen met LD gewoon de TS bij de waterkant zetten.
Moet je als korps wel een MSA hebben en 1 of 2 aanschaffen goedkoper????
Ik denk bij het aantal keer dat dat voorkomt je goedkoper een TS kan laten komen van een buurt gemeente.

En dekking ja bij een grote of zeer grote brand heb je dat probleem al gauw maar daar is de kazerne opvolg tabel voor uitgevonden.
Zodat er TS op post blijven om de rest dekking te verzorgen en dat er meerdere grote incidenten zijn in 1 regio kan maar komt weinig voor.

Maar wijken volgens mij nu een beetje van het topic af de vraag is "of een MSA nog wel van deze tijd is?"


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2012, 17:16:28
Ik zie juist mogelijkheden voor de MSA, dus lijkt mij niet offtopic.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2012, 17:17:19
De spijker op de kop!
Dus is een MSA dan wel geschikt om ingezet te worden bij brandbestrijding? Zeker over langere afstanden kun je dus weldegelijk een water tekort krijgen.
Wij hebben er ook eentje staan, maar die is geheel van de uitruk gehaald vanwege het boven genoemde probleem.

Als je alleen een OBK als WW hebt volstaat een MSA als aanjager prima want de beperkende factor is daar toch het opzetstuk wat je op de OBK zet,Dus zou je ook kunnen stellen is een OBK dan wel geschikt om ingezet te worden bij brandbestrijding.
Ook de 3" (75mm) slangen zijn een beperkende factor bij gebruik van een MSA.
Er zijn ook MSA's welke dezelfde danwel een hogere capaciteit hebben als een TS een MSA kan een capaciteit hebben van 800 tot meer als 6000 liter p/m alleen zijn de MSA's met grote vermogens zeldzaam.

Op de Friese waddeneilanden staan een aantal MSA-GV welke een capaciteit hebben van + 2800 liter per minuut voorzien van uitrusting voor het LD aflegsysteem bij opschaling hoeven alleen de brandweermensen vanaf de vastewal te komen deze kunnen nu binnen korte tijd ingezet worden i.p.v. meer als een uur onderweg te zijn met de boot.
Een MSA kan nog heel goed bruikbaar zijn in de moderne brandbestrijding alleen moet het vermogen van een MSA voldoende zijn om een TS te voeden.

In feite is een DPA een MSA met een dompelpomp.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2012, 15:02:14
Misschien moeten we er de komende jaren wel aan beginnen. Als er minder OBK's overblijven heb je sneller een haler nodig en dat kan prima een MSA zijn. Een GWT voor een woningbrand is wel erg grootschalig, en hoe lang heeft het GWT nodig om t.p. te komen?

Wat betreft de mening om de MSA vooraan te zetten en de TS als haler: Dat betekent dat je voor een ademluchtfles, een stuk gereedschap enz. naar de TS moet lopen die 100 mtr. of verder weg staat?? Niet doen. De pomp met het grootste vermogen aan de waterkant zetten doe je als er 2 gelijkwaardige voertuigen staan, 2x TS bijv.

Wat betreft het plaatsen aan de waterkant: Dat kan soms een probleem zijn, vooral in buitengebieden of langs de rivieren, daar kun je een MSA desnoods dragen naar het water (4 man) of achter een tractor hangen. Wordt met een TS erg lastig. Terwijl daar vaak veel water beschikbaar is, zoals een wetering in de weilanden, in de uiterwaard aan de rivier e.d. Prima voor een MSA te doen.

Wat betreft het inzetten als haler met minder vermogen dan de blusser: een 1600 lpm MSA als haler levert bij normale verliezen ( 1 bar/100 mtr/750 lpm per slang) en 2 transportleidingen voldoende waterlevering om bijv 4 - 6 stralen LD in te zetten vanaf de TS die 150-200 meter verderop staat als blusser. Een WTS 200 dus, wat beter is als wachten op.......?? Dan zet je defensief in (afschermen e.d.) totdat er voldoende capaciteit is om offensief te gaan.

In Oostenrijk bijv. blussen ze met 3-4 MSA's als halers vanaf allerlei beken, watervallen en riviertjes een complete boerderij dus waarom hier niet?

Gezien de plannen om steeds meer posten te sluiten, TS'n weg te halen zou het invoeren van MSA's wel eens een goed alternatief kunnen zijn voor het laten platbranden omdat er alleen in KVT's mag worden gedacht waarin wel een GWT op 20 km afstand voorkomt en tot nu toe geen kleine eenheden zoals de MSA, evt. met een PM ervoor. Verzorgt deze ploeg de waterwinning met 4-6 m/v.

Kijk eens in Twente waar het WTS 500 veel gebruikt wordt. MSA met slangen erop of extra slangen in een TS en je kunt zo 500 mtr. transportafstand overbruggen met de eenheden die in de 1e alarmering staan. Of naar Bergen op Zoom en Wijchen waar de AS LD GV weer ingevoerd is, en wellicht ook andere plaatsen al.