Middelbrand (heidebrand) Alverschotenseweg - Hoog Soeren 02-02-2012

Auteur Topic: Middelbrand (heidebrand) Alverschotenseweg - Hoog Soeren 02-02-2012  (gelezen 3373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2012, 23:03:33
Wat is dat toch met dat plekkie?

Als ik in die hoek ben, kom ik er graag. Het is een onverharde weg. Rijdt hardstikke leuk.

Maar op 1 of andere manier licht ontvlambaar, het brandt er wel vaker.

Volgens mij ben je in de war, aangezien dit deze weg verhard is, ik denk dat je de Asselseweg bedoelt, de grindweg naar Kootwijk. ;)


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2012, 23:48:38
Correct, Betrof Asselseweg. Vrij forse brand. 3 vuurhaarder waargenomen, evenals een enorm sterke brandstoflucht. Brand was vrij snel meester, na inzet van 3X TS.
Even voor de duidelijkheid. Het was aan de asselseweg (grindweg) van Assel naar Kootwijk aan de linkerzijde. (asselsepad bestaat ook dat is het pad naar Haslo) Het was 1 vuurhaard wat door de sneeuw tussen het buntgras er voorzorgde dat het meerdere vuurhaarden leek. De enorme brandstof lucht (benzine) werd veroorzaakt door een lekke benzineslang van de pomp van de 7748.

Bron eigen waarneming.


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2012, 00:14:12
2-2-2012 - Heidebrand Asselseweg Hoog Soeren

Rond kwart voor tien 's avonds kreeg de brandweer van Hoog Soeren een melding van een buitenbrand aan de Alverschotenseweg in Hoog Soeren. Het betrof een heidebrand van ongeveer 1 hectare, en men schaalde al snel op naar middelbrand. Brandweerwagens uit Ugchelen en van de hoofdpost in Apeldoorn werden opgeroepen om het vuur te komen bestrijden. Rond half elf ging men weer retour naar de kazernes.

2-2-2012 - Heidebrand Asselseweg Hoog Soeren


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2012, 00:27:07
Even voor de duidelijkheid. Het was aan de asselseweg (grindweg) van Assel naar Kootwijk aan de linkerzijde. (asselsepad bestaat ook dat is het pad naar Haslo) Het was 1 vuurhaard wat door de sneeuw tussen het buntgras er voorzorgde dat het meerdere vuurhaarden leek. De enorme brandstof lucht (benzine) werd veroorzaakt door een lekke benzineslang van de pomp van de 7748.

Bron eigen waarneming.

Aha, dan was dat dus het hele probleem, de eerste gedachte die in mij opkwam bij het ruiken was evt. brandstichting. Hoewel ik niet weet hoe dit anders zou kunnen ontstaan, maar dat is een ander verhaal.

De sneeuw in het buntgras, ja daar kan ik inkomen, het was wel 1 gebied inderdaad wat verbrand was.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2012, 11:59:29
Citaat
Brand op heide Assel mogelijk opzet

APELDOORN - De brand op de heide tussen Kootwijk en Assel donderdagavond is vermoedelijk met opzet veroorzaakt. Dat is uit technisch onderzoek, dat gisteren plaatshad, gebleken.

Volgens brandweer officier van dienst Margreet Zoer ligt in ieder geval menselijk handelen ten grondslag aan de brand. De eerste melding kwam omstreeks 22.05 uur binnen. De brandweer schaalde daarna al snel op.

Zoer: "De heide is erg droog. Er zit nauwelijks sap in de struiken. Bovendien is het door de vorst en de harde wind erg droog. De planten branden dus gemakkelijk. Daarbij komt het feit dat het op zo'n locatie lastig is om voldoende water aan te voeren. Vandaar dat we meteen met groot materieel zijn uitgerukt."

Brandweerlieden uit Apeldoorn, Ugchelen en Hoog Soeren waren bij het blussen betroken.

Volgens Zoer was de brand betrekkelijk eenvoudig te bestrijden: "Door de bevroren ondergrond, gaan de vlammen niet de diepte in. De kans dat het ondergronds blijft smeulen is dus niet heel groot."

Volgens Zoer is een gebied van 100 bij 100 meter aan heide in vlammen opgegaan.

In het gebied ontstonden de afgelopen jaren meerdere branden.

In april twee jaar geleden woedde in het gebied een aanzienlijk grotere brand. Daarbij ging zestig tot tachtig hectare heide in rook op. Het vuur ontstond toen aan de Pomphulweg in Hoog Soeren. Tweehonderd brandweerlieden van korpsen uit de regio's Noord- en Oost en Midden-Gelderland, waaronder Brummen, Vorden en Hengelo, kwamen aan de bestrijding te pas.

Nog een jaar eerder verwoestte een brand tussen Halte Assel en Kootwijk een stuk heide ter grootte van zo'n vijftien voetbalvelden verwoest. De oorzaak van de brand was onbekend.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/10394494/Brand-op-heide-Assel-mogelijk-opzet.ece