MMT inzet bij reanimatie,.standaard?

Auteur Topic: MMT inzet bij reanimatie,.standaard?  (gelezen 3704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 254
Gepost op: 26 juli 2005, 20:47:36
Hallo,.

Is het nou een standaard dat het MMT met heli wordt opgeroepen bij een reanimatie?

Dit was namelijk onlangs het geval in Groningen..detail,.de de locatie lag vlak bij het martini ziekenhuis...

gr




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2005, 20:53:17
Inzetcriteria

Alles draait om snelheid. Er is veelal geen tijd om de toestand van het slachtoffer uitgebreid te bestuderen. De kans dat de patiënt ernstig letsel heeft opgelopen is voor de centralist van de CPA de reden om een helikopter (MMT) in te zetten.

De inzet van een helikopter MMT is onder te verdelen in primaire en secundaire inzetten.

Bij een primaire inzet vliegt de helikopter op grond van de eerste melding van een ongeval. Belangrijke criteria hierbij zijn onder meer:

- Ernstig (verkeers)ongeluk
- Val van hoogte
- Meerdere ernstige slachtoffers
- (Te) Lange aanrijtijd van de ambulance
- Onderkoeling
- Schiet- of steekverwondingen
- Ernstige verwondingen of afgerukte lichaamsdelen
- Verbrandingen
- Verdrinkingen

Soms is de situatie op de plaats van een ongeval ernstiger dan verwacht. Er zijn dan extra handen nodig. Op verzoek van het ambulancepersoneel ter plekke vliegen wij dan alsnog een MMT naar de plaats van het onheil. Men spreekt dan van secundaire inzet. Belangrijke criteria hiervoor zijn ondermeer:

- Bedreigde ademweg en/of ademhaling
- Bedreigde circulatie
- Bedreigd bewustzijn
- Traumatische amputatie of indicatie tot amputatie van een ledemaat
_____________________________________________________
Mogelijk had het hiermee te maken.
' (Te) Lange aanrijtijd van de ambulance'.


R.J. Dolislager

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2005, 21:08:24


mizzi

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2005, 21:19:38
nou naar mijn idee is een reanimatie geen echte reden voor inzet mmt.
en helemaal niet als je heel dichtbij een ziekenhuis bent.
Als we ze hier ook voor moeten laten aan rukken, waar blijft dan onze eigen professionaliteit.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2005, 21:20:07
nee, want het ging om een inzet in de stad vanmiddag: http://www.lifeliner4groningen.nl/Reanimatie%20vlakbij%20Martini%20ziekenhuis%20lokatie%20Van%20Ketwich.htm

Ook in een stad als Groningen zou het kunnen gebeuren dat er geen (2e) ambu (snel) beschikbaar is.

Hoe dan ook het is niet standaard dat de traumaheli voor een reanimatie vliegt.
Het zou kunnen zijn dat er sprake is van een traumatische reanimatie en op basis van de melding de heli ingezet is.

RAdeR


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2005, 16:18:41
Prognose van traumatsiche reanimatie is bijna 100% infaust (patient overlijdt).

Inzet MMT bij reanimatie is kolder wanneer reguliere ambulances voorhanden zijn. MMT heeft geen toegevoegde waarde bij reanimatie. De professionaliteit, vaardigheden etc van de AVP''s zijn ruim voldoende.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2005, 16:45:19
Het Zwolse (grondgebonden) MMT kent naast primaire inzetten ook een aantal secundaire inzetcriteria.
Onder de primaire inzetten horen b.v. een kinder reanimatie. Onder secundaire inzetten o.a. een GCS < 8, bedreigde ademhaling/ circulatie. De inzetcritaria zijn overigens wel erg ruim genomen: de heli kan vrijwel op alles vliegen.

Mijn ervaringen zijn positief. Ik kan mijn professionaliteit prima uitbuiten in het bijzijn van een MMT arts.Als het MMT ter plaatse is gebeurd een en ander in overleg. Indien de kwaliteiten van de MMT arts niet noodzakelijk zijn, dan zijn er in ieder geval toch een paar extra handen ter plaatse. Ik kan “mijn”werk blijven doen en het MMT ondersteund.
Belangrijk gegeven is dat de komst van een MMT niet vertragend mag werken op het transport. Desnoods kan een rendez-vous worden afgesproken.

De discussie of een MMT inzet nodig is, is een geheel andere. Vaak kan dat pas achteraf beoordeeld worden. Als men nou eens ophoud te zeuren over te weinig inzetten en naar de cijfers kijkt en op juiste waarde interpreteert, kunnen duidelijke inzet criteria geformuleerd worden. Op die manier wordt er ook zuiniger met geld omgegaan en vinden er geen (risicovolle) niet noodzakelijke starts en landingen plaats.

Overigens ben ik het roerend eens dat een MMT bij een (niet traumatische) reanimatie geen meerwaarde heeft. De competenties van het ambulanceteam zijn ruim voldoende om dit aan te kunnen.
VSAZ ambulancezorg