crashintubatie

Auteur Topic: crashintubatie  (gelezen 17163 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2005, 01:17:43
Nou die MUG is sneller terplaatse dan dat jij in de avond en nacht uren een MMT bij je hebt voor die crashintubatie!!

Goed de ambulanciers in belgie zijn misschien een ramp, maar de MUG rijd er altijd mee na een VKO en is er toch zeker binnen 30 minuten,zo snel heb jij je MMT niet terplaatse.
Als die MUG bij elke T1 (ernstige) patient terplaatse moet komen dan zijn e rvast te weinig MUG teams denk ik zo en hebben ze het wel heel erg druk in Belgie, of gebeuren daar weinig A1 ritten?? Tja dat is nou het nadeel van het ambulancierssysteem, als het een spoedpatient betreft moet er al meteen een MUG ervoor uitrukken... Ben blij dat ik in NL woon met een adequaat ambulanceteam dat binnen 8 a 15 minuten ter plaatse is
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2005, 11:59:04
Citaat
...en intuberen in een hobbelige, lawaaierige auto is wel een optie? Je hebt een laryngoscoop waarmee je heel simpel een ms kunt inbrengen...daarmee kan aspireren voorkomen worden... indien je besluit te kappen.
Een maagsonde inbrengen helpt mogelijk om de kans op aspiratie te verminderen, maar het is echt geen heilig middel waarmee aspiratie voorkomen kan worden.

Citaat
Voor de goede orde ik pleit niet voor afschaffen van intuberen maar ik vind wel dat men vaak te makkelijk naar intuberen grijpt. Als je het zh op 10 minuten afstand hebt, waarom dan aanrommelen met een tube als je ook snel op de kap in het zh kan zijn.
Hoezo aanrommelen???  Ik weet niet hoe het bij jou binnen de RAV gaat, maar hier worden alle ambulanceplegen uitgebreid geschoold en nageschoold voor wat betreft airway managment.  Zoals in de opleiding volgens mij duidelijk is gemaakt dien je toch echt eerst de A en de B te stabiliseren/veiligstellen voordat je naar het ziekenhuis gaat (indien enigzins mogelijk)

Citaat
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals neuro trauma's, maar bij een "gewone" resp. insuff. kan je ook naar het zh op de kap en de intubatie daar aan de anaesthesie over laten in een zeer gecontroleerde omgeving. Ten slotte doet hij/zij toch net iets meer intubaties, en staand achter een bed gaat het ook net iets handiger dan op je knieen in de modder....
Ja, dat is leuk als er direct een anesthesist op de EHBO is, maar als dat niet het geval is, zoals in kleinere perifere ziekenhuizen dan wordt het weer een ander verhaal, ik denk dat ik meer intubeer dan een arts assistent.

Citaat
Wat mij betreft hebben we morgen Diprivan/ Esmeron op de wagen om te sederen en verslappen...tot die tijd roeien met de riemen die je hebt.
Het lijkt mij betyer, maar dat heb ik al eerder geschreven, dat er een degelijk scholingstraject aan vooraf gaat, niet alleen het kappen en intubatie onder moeilijke omstandigheden, maar ook scholing met betrekking tot de medicatie
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


burger

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 3 juli 2005, 16:40:55
Als die MUG bij elke T1 (ernstige) patient terplaatse moet komen dan zijn e rvast te weinig MUG teams denk ik zo en hebben ze het wel heel erg druk in Belgie, of gebeuren daar weinig A1 ritten?? Tja dat is nou het nadeel van het ambulancierssysteem, als het een spoedpatient betreft moet er al meteen een MUG ervoor uitrukken... Ben blij dat ik in NL woon met een adequaat ambulanceteam dat binnen 8 a 15 minuten ter plaatse is
Voor de meeste ritten is dat ook wel zo ja,dat je aan een nederlands systeem meer hebt.

Maar als ik het hier goed lees intubeert een NL ambulanceverpleegkundige alleen maar reanimatie slachtoffers of zie ik dit nou verkeerd want verslappen doen jullie niet?  dan graag een goede uitleg bedankt.


harold

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 3 juli 2005, 20:25:41
Dus even generaliseren.....het is beter om een paar "prutsers" te sturen met dan na een half uur iemand die wel kennis heeft, dan dat er binnen een paar minuten een ervaren opgeleide crew staat die je dan binnen dat halve uur al op een operatietafel heeft liggen.... hmm....denk dat ik toch iets gemist heb ::)

Ik vind het waardeloos als je met minachting over anderen gaat spreken zonder goed te weten hoe die anderen het doen.

Ik ben zelf geen Belg, maar heb wel een jaar lang kunnen zien hoe Belgische ambulanciers werken en ik geleerd om respect te hebben voor die lui. Ook al functioneren ze binnen een ander systeem dan wat wij hier kennen, ik zou me persoonlijk niet druk maken over de prehospitale hulpverlening als ik daar een ongeluk krijg.
Ze hebben daar twee schakels die perfect op mekaar passen: ambulance + MUG...meestal zal die laatste schakel niet nodig zijn...en als het wel nodig is...dan wordt er niet te kort gedaan.

Hoe vaak rijdt hier geen dure ambulance voor iets waar de overhead van onze teams helemaal niet nodig is?
Dan is de 100-dienstverlening daar stukken goedkoper en over het algemeen minstens zo goed.

Die "prutsers" hebben ook een forse training achter de rug en dikwijls jaren ervaring die hen goed voorbereid op hun taken. Dat hun grenzen anders liggen betekent niet dat ze het minder goed doen.  

By the way, ik ben daar vaak genoeg met een ambulance ter plaatse gekomen tegelijkertijd met de MUG. Of dat de MUG er al stond...dus snel genoeg lijkt mij.

De ambulancehulpverlening in Nederland is state of the art...maar overschat het niet. Er zijn een aantal landen die het beter doen...we zijn niet de beste van de wereld.

Kijk, ik kan me als Nederlander niet beledigd voelen als je de Belgische ambulanciers prutsers wilt noemen, maar ik vind je opmerking een typisch voorbeeld van de bekrompen Nederlandse mentaliteit...we weten het allemaal beter zeker. Ga eerst eens kijken hoe die gasten het doen...


hollander

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 3 juli 2005, 21:50:29
Ik vind het waardeloos als je met minachting over anderen gaat spreken zonder goed te weten hoe die anderen het doen.

Ik ben zelf geen Belg, maar heb wel een jaar lang kunnen zien hoe Belgische ambulanciers werken en ik geleerd om respect te hebben voor die lui. Ook al functioneren ze binnen een ander systeem dan wat wij hier kennen, ik zou me persoonlijk niet druk maken over de prehospitale hulpverlening als ik daar een ongeluk krijg.
Ze hebben daar twee schakels die perfect op mekaar passen: ambulance + MUG...meestal zal die laatste schakel niet nodig zijn...en als het wel nodig is...dan wordt er niet te kort gedaan.

Hoe vaak rijdt hier geen dure ambulance voor iets waar de overhead van onze teams helemaal niet nodig is?
Dan is de 100-dienstverlening daar stukken goedkoper en over het algemeen minstens zo goed.

Die "prutsers" hebben ook een forse training achter de rug en dikwijls jaren ervaring die hen goed voorbereid op hun taken. Dat hun grenzen anders liggen betekent niet dat ze het minder goed doen. 

By the way, ik ben daar vaak genoeg met een ambulance ter plaatse gekomen tegelijkertijd met de MUG. Of dat de MUG er al stond...dus snel genoeg lijkt mij.

De ambulancehulpverlening in Nederland is state of the art...maar overschat het niet. Er zijn een aantal landen die het beter doen...we zijn niet de beste van de wereld.

Kijk, ik kan me als Nederlander niet beledigd voelen als je de Belgische ambulanciers prutsers wilt noemen, maar ik vind je opmerking een typisch voorbeeld van de bekrompen Nederlandse mentaliteit...we weten het allemaal beter zeker. Ga eerst eens kijken hoe die gasten het doen...






Je hebt gelijk dat als je zegt dat het woord prutsers niet op zn plaats is.
Maar om nou te zeggen dat deze mensen forse training hebben gahad dit klopt ook niet he.
mensen van de 100 ambulance  hebben 120 uur theorie opleiding en 40 uur stage   nou dit kun je nog niet eens vergelijken met een chauffeur van Nederland maar deze mensen zijn wel verantwoordelijk over jou totdat de  MUG komt
Mensen van een secundaire ambulance hoeven zelfs helemaal geen opleiding gehad te hebben!
En MUG artsen verschilt ontzettend  tussen de artsen wat ze kunnen op spoed gebied.
laten we wel effe eerlijk blijven he.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #25 Gepost op: 4 juli 2005, 00:34:34
Ik vind het waardeloos als je met minachting over anderen gaat spreken zonder goed te weten hoe die anderen het doen.

Ik ben zelf geen Belg, maar heb wel een jaar lang kunnen zien hoe Belgische ambulanciers werken en ik geleerd om respect te hebben voor die lui. Ook al functioneren ze binnen een ander systeem dan wat wij hier kennen, ik zou me persoonlijk niet druk maken over de prehospitale hulpverlening als ik daar een ongeluk krijg.
Ze hebben daar twee schakels die perfect op mekaar passen: ambulance + MUG...meestal zal die laatste schakel niet nodig zijn...en als het wel nodig is...dan wordt er niet te kort gedaan.

Hoe vaak rijdt hier geen dure ambulance voor iets waar de overhead van onze teams helemaal niet nodig is?
Dan is de 100-dienstverlening daar stukken goedkoper en over het algemeen minstens zo goed.

Die "prutsers" hebben ook een forse training achter de rug en dikwijls jaren ervaring die hen goed voorbereid op hun taken. Dat hun grenzen anders liggen betekent niet dat ze het minder goed doen.

By the way, ik ben daar vaak genoeg met een ambulance ter plaatse gekomen tegelijkertijd met de MUG. Of dat de MUG er al stond...dus snel genoeg lijkt mij.

De ambulancehulpverlening in Nederland is state of the art...maar overschat het niet. Er zijn een aantal landen die het beter doen...we zijn niet de beste van de wereld.

Kijk, ik kan me als Nederlander niet beledigd voelen als je de Belgische ambulanciers prutsers wilt noemen, maar ik vind je opmerking een typisch voorbeeld van de bekrompen Nederlandse mentaliteit...we weten het allemaal beter zeker. Ga eerst eens kijken hoe die gasten het doen...
Let op mijn eerste zin: Dus even generaliseren.....

Dat doe ik omdat de burger die met die ik citeerde al over de belgische ambulanciers zei dat ze een ramp waren.... Generaliseren houdt volgens mij in alles  over een kam scheren en iets overdrijven om je punt duidelijk te maken.... het is niet mijn bedoeling geweest om een belgische ambulancier te beledigen.... alleen om het verhaal van "burger" in het belachelijke te trekken...misschien had het toevoegen van een paar smileys het geheel iets duidelijker gemaakt ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


miv

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 4 juli 2005, 11:11:11
het belgische ambulance systeem is dus anders, en in ernstige gevallen komt er een mug,

- wat voor opleiding heb je nodig voor de belgische ambuliers

- wat kan en mag een ambu allemaal , en wat niet invergelijking met de <nederlandse ambu


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #27 Gepost op: 4 juli 2005, 11:12:38

- wat voor opleiding heb je nodig voor de belgische ambu (pleeg en chauff)

Even voor de duidelijkheid. Op de Belgische ambulance zitten ambulanciers. Geen pleeg en chauff  ;)


miv

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 4 juli 2005, 11:19:09
staat tot ambuliers,  ;D ;D ;D ;D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #29 Gepost op: 4 juli 2005, 12:41:18
De ambulancehulpverlening in Nederland is state of the art...maar overschat het niet. Er zijn een aantal landen die het beter doen...we zijn niet de beste van de wereld.


Waar doen ze het beter dan?

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon