crashintubatie

Auteur Topic: crashintubatie  (gelezen 17164 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #40 Gepost op: 4 juli 2005, 20:37:10
Paul,

Ik beweer ook niet dat het landelijk 70% is - in mijn originele bericht heb ik gesteld dat het per regio veschilt. In onze regio is het c. 80%, maar met de voorgenomen maatregelen wordt het er niet beter op.

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #41 Gepost op: 4 juli 2005, 21:46:52
oké, dan heb ik je enigzins verkkerd begrepen, ik zou het alleen vervelend vinden als degenen die dit lezen de indruk krijgen dat er landelijk gezien 30 % van de spoedritten niet binnen de 15 minuten gereden worden, vandaar mijn reactie

Zoals je eigenlijk al aangeeft is het per regio verschillend en dit komt natuurlijk veelal door de spreiding en door verkeersproblematiek.

in onze regio was er veel tijd te "verdienen" in de tijd tussen opdracht - vertrek en melding - opdracht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


burger

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 4 juli 2005, 22:27:36
allemaal mooi die aanrijtijden .

Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag of nederlandse ambulance verpleegkundige alleen maar reanimatie slachtoffers mag/kan intuberen?
want jullie mogen niet verslappen dus daarom.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #43 Gepost op: 4 juli 2005, 22:31:41
nederlandse ambu verpleegkundige mogen een slachtoffer intuberen indien er sprake is van een emv < 8 en een insufficiente ademhaling, dus nee niet alleen reanimatie patienten maar bijvoorbeeld ook ernstige verkeersongeval slachtoffers, mensen met een ademhalingstilstand, mensen met een ernstige CVA etc.

ik hoop je vraag te hebben beantwoord
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #44 Gepost op: 5 juli 2005, 00:22:16
allemaal mooi die aanrijtijden .

Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag of nederlandse ambulance verpleegkundige alleen maar reanimatie slachtoffers mag/kan intuberen?
want jullie mogen niet verslappen dus daarom.

Indien nodig kan gebruik worden gemaakt van diazepam in combinatie met fentanyl of ketanest, diazepam werkt enigzins spierontspannend (niet specifiek op de ademhalingsspieren) en fentanyl is sterk opiaat dat als pijnstiller wordt gebruikt.
Ketanest is ook een pijnstillend medicament dat in normale dosis pijnbestrijding geeft en in hogere doses een soort anesthesie geeft hetgeen geen standaard-anesthesie is (er ontstaat waarnemingsdissociatie bij de patient, dat wil kort gezegd betekenen dat de hersenen de informatie die aankomt niet omzetten in interpretaties) er ontstaat geen volledige narcose.

Bij patienten met een verlaagd  EMV die een endotrachele tube niet (goed) accepteren kan deze medicatie gebruikt worden. Er is echter effectievere medicatie die gebruikt kan worden zoals spierverslappers (succinyl) en sterke slaapmiddelen (propofol, dormicum) die o.a. op een OK en IC gebruikt worden. Nogmaals ten overvloede, in de USA is hier al ervaring mee opgedaan in speciale progromma's en onderzoeken waarbij speciaal getrainde paramedics deze handeling (crashintubatie met behulp van spierverslapper en sterke slaap en pijnstillend emiddelen) regelmatig uitvoeren.

Verder is in de USA bijna geen enkel heliteam voorzien van een trauma-arts, een paramedic en een flight nurse zijn de standaard bemanning voor een amerikaans MMT  ;) En aangezien veel van wat de ambulancezorg in NL overneemt uit buitenland, uit de USA komt, zal dit er ook nog wel eens van komen in ons eigen landje, ..ooit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


dorlo

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 5 juli 2005, 01:00:05
Indien nodig kan gebruik worden gemaakt van diazepam in combinatie met fentanyl of ketanest, diazepam werkt enigzins spierontspannend (niet specifiek op de ademhalingsspieren) en fentanyl is sterk opiaat dat als pijnstiller wordt gebruikt.
Ketanest is ook een pijnstillend medicament dat in normale dosis pijnbestrijding geeft en in hogere doses een soort anesthesie geeft hetgeen geen standaard-anesthesie is (er ontstaat waarnemingsdissociatie bij de patient, dat wil kort gezegd betekenen dat de hersenen de informatie die aankomt niet omzetten in interpretaties) er ontstaat geen volledige narcose.

Bij patienten met een verlaagd  EMV die een endotrachele tube niet (goed) accepteren kan deze medicatie gebruikt worden. Er is echter effectievere medicatie die gebruikt kan worden zoals spierverslappers (succinyl) en sterke slaapmiddelen (propofol, dormicum) die o.a. op een OK en IC gebruikt worden. Nogmaals ten overvloede, in de USA is hier al ervaring mee opgedaan in speciale progromma's en onderzoeken waarbij speciaal getrainde paramedics deze handeling (crashintubatie met behulp van spierverslapper en sterke slaap en pijnstillend emiddelen) regelmatig uitvoeren.

Verder is in de USA bijna geen enkel heliteam voorzien van een trauma-arts, een paramedic en een flight nurse zijn de standaard bemanning voor een amerikaans MMT  ;) En aangezien veel van wat de ambulancezorg in NL overneemt uit buitenland, uit de USA komt, zal dit er ook nog wel eens van komen in ons eigen landje, ..ooit.
Vraage van is het EMV?

Dus bij de meeste intubatie hoeven jullie geen MMT arts terplaatse te hebben.

of werken die medicatie wat hierboven beschreven staat maar zelden?

bedankt!


Kanarie

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 5 juli 2005, 09:19:07
EMV staat voor eyes, motor en verbal response. Het komt uit de Glasgow Coma Scale en de score van de 3 letters stelt de diepte van de bewusteloosheid vast.

E (ogen openen)
spontaan = 4 punten
op aanspreken = 3 punten
op pijnprikkel = 2 punten
niet = 1 punt

En zo kun je voor bewegingen maximaal 6 punten krijgen en voor praten/antwoorden maximaal 5.

Bijvoorbeeld een slachtoffer dat zijn ogen niet opent, zijn hand terugtrekt op een pijnprikkel en alleen wat onverstaanbaar mompelt bij de pijnprikkel, heeft een score van 1+4+2= 7 punten

Een totaalscore van 8 of minder is coma als ik me niet vergis.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #47 Gepost op: 5 juli 2005, 11:37:33
Joffry,

Ik hoop van harte dat je stelling over verslappen in de nabije toekomst ook werkelijk gerealiseerd wordt, maar eerlijk gezegd zie ik het niet zomaar gebeuren. De beruchte NOVA uitzending van enkele weken terug bewees dit maar weer.....de heren in de ivorentoren willen nog wel eens op straat komen spelen en dat laten zo niet zomaar los....onze vertegenwoordiging op beleidsniveau laat dit ook gebeuren (MMA's SOVAM, etc.)

Overigens is het wel zo in onze regio dat we ooit met propofol hebben gewerkt (nu niet meer - maar het geeft aan dat het wel kan) en wij hebben nog steeds Dormicum tot onze beschikking, dit is geauthoriseerd door onze MMA in de vorm van een regionale protocol. Ik sta achter de principes van een landelijk protocol, maar soms is het erg kortzichtig.

Groeten,
Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 5 juli 2005, 17:48:47
Joffry,

(....) De beruchte NOVA uitzending van enkele weken terug bewees dit maar weer.....de heren in de ivorentoren willen nog wel eens op straat komen spelen en dat laten zo niet zomaar los....onze vertegenwoordiging op beleidsniveau laat dit ook gebeuren (MMA's SOVAM, etc.)
(....)

Groeten,
Carl.

Tja, op deze manier komen jullie (ambu vs mmt) er nooit uit he.

Maar goed, het zou geen kwaad kunnen als er idd wat meer van dat soort middelen, zij het goed geprotocolleerd, ter beschikking van de ambulance-vpk komen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #49 Gepost op: 6 juli 2005, 00:37:19
Joffry,

Ik hoop van harte dat je stelling over verslappen in de nabije toekomst ook werkelijk gerealiseerd wordt, maar eerlijk gezegd zie ik het niet zomaar gebeuren. De beruchte NOVA uitzending van enkele weken terug bewees dit maar weer.....de heren in de ivorentoren willen nog wel eens op straat komen spelen en dat laten zo niet zomaar los....onze vertegenwoordiging op beleidsniveau laat dit ook gebeuren (MMA's SOVAM, etc.)

Overigens is het wel zo in onze regio dat we ooit met propofol hebben gewerkt (nu niet meer - maar het geeft aan dat het wel kan) en wij hebben nog steeds Dormicum tot onze beschikking, dit is geauthoriseerd door onze MMA in de vorm van een regionale protocol. Ik sta achter de principes van een landelijk protocol, maar soms is het erg kortzichtig.

Groeten,
Carl.

Tja. Ik denk dat de BVA en de MMA's die daarin vertegenwoordigd zijn ook niet snel op 1 lijn komen wat betreft crashintubatie door AVP-en misschien wel snel als ze keer op studiereis naar de USA gaan??  ;) ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod