Het spijt me maar hier moet ik op reageren.
Ten eerste ik ben het met je eens dat een groot deel van de ambuverpleegkundige inderdaad niet langdurig kunnen kappen, echter dit is met adequate regematige scholing wel te bewerkstelligen, uniformiteit zou gewenst zijn.
Maar je opmerkingen over kappen in plaats van intubatie vind ik onzin, zoals je wellicht zult weten zijn 99 % van onze patienten niet nuchter, dat wil zeggen dat de kans van aspiratie altijd op de loer ligt, daarnaast is het kappen tijdens transport zeer lastig, ten eerste moet je zeker weten dat je geen andere handelingen moet uitvoeren, want je kunt niet weg aan het hoofdeinde. Vervolgens is het acceleren en deceleren in combinatie met een volle maag en kapbeademing niet echt gunstig voor de patient (aspiratiegevaar) en tenslotte vergt het erg veel ervaring om tijdens transport (lawaaiige ambulance) te controleren of je, je beademing juist uitvoert tenslotte in mijn regio is het nogal een eindje rijden naar een ziekenhuis ook met spoed duurt dat al gauw 30 minuten, ik heb dan liever dat de beademingsmachine zijn werk doet en ik me bezig kan houden met andere belangrijuke dingen, bijvoorbeeld familie begeleiden, info verzamelen en de patient verder nakijken
Je medicatie die je voorstelt bij intubatie vind ik ook vreemd, als je zelf op de ambulance werkt weet je dat deze medicatie niet tot ons protocolair vastgestelde arsenaal hoort. Daarnaast is diprivan een gewoon slaapmiddel, waarbij geen spierverslapping optreedt, dus kans op refelexen, gesloten stembanden en wederom aspiratie.
Ik zie intuberen als de meest ingrijpende handeling die een ambu.verpleegkundige soms moet uitvoeren, maar intuberen van een patient is soms de enige manier om een ademweg veilig te houden.
Ik blijf bij mijn mening, ik denk dat er in een aantal gevallen zeker een meerwaarde is als de ambu.verpleegkundige gebruik kan maken van spierverslappers (denk hierbij met name aan de trauma slachtoffers met contusioneel gedrag waarbij kappen geen alternatief is) , echter niet zomaar, eerste een gedegen scholingstraject met uniformiteit en scherpe criteria.
Groet