Dus even generaliseren.....het is beter om een paar "prutsers" te sturen met dan na een half uur iemand die wel kennis heeft, dan dat er binnen een paar minuten een ervaren opgeleide crew staat die je dan binnen dat halve uur al op een operatietafel heeft liggen.... hmm....denk dat ik toch iets gemist heb
Ik vind het waardeloos als je met minachting over anderen gaat spreken zonder goed te weten hoe die anderen het doen.
Ik ben zelf geen Belg, maar heb wel een jaar lang kunnen zien hoe Belgische ambulanciers werken en ik geleerd om respect te hebben voor die lui. Ook al functioneren ze binnen een ander systeem dan wat wij hier kennen, ik zou me persoonlijk niet druk maken over de prehospitale hulpverlening als ik daar een ongeluk krijg.
Ze hebben daar twee schakels die perfect op mekaar passen: ambulance + MUG...meestal zal die laatste schakel niet nodig zijn...en als het wel nodig is...dan wordt er niet te kort gedaan.
Hoe vaak rijdt hier geen dure ambulance voor iets waar de overhead van onze teams helemaal niet nodig is?
Dan is de 100-dienstverlening daar stukken goedkoper en over het algemeen minstens zo goed.
Die "prutsers" hebben ook een forse training achter de rug en dikwijls jaren ervaring die hen goed voorbereid op hun taken. Dat hun grenzen anders liggen betekent niet dat ze het minder goed doen.
By the way, ik ben daar vaak genoeg met een ambulance ter plaatse gekomen tegelijkertijd met de MUG. Of dat de MUG er al stond...dus snel genoeg lijkt mij.
De ambulancehulpverlening in Nederland is state of the art...maar overschat het niet. Er zijn een aantal landen die het beter doen...we zijn niet de beste van de wereld.
Kijk, ik kan me als Nederlander niet beledigd voelen als je de Belgische ambulanciers prutsers wilt noemen, maar ik vind je opmerking een typisch voorbeeld van de bekrompen Nederlandse mentaliteit...we weten het allemaal beter zeker. Ga eerst eens kijken hoe die gasten het doen...