Wat zijn de primaire taken van de KNRM, reddingsbrigades en Kustwacht?

Auteur Topic: Wat zijn de primaire taken van de KNRM, reddingsbrigades en Kustwacht?  (gelezen 4704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2012, 22:13:37
Tot nu toe is hier voornamelijk SAR besproken op zee en groot open water, onder verantwoordelijkheid van de Kustwacht. Daarnaast heb je nog het (preventief) bewaken en redden aan het strand en bij recreatieplassen. Dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van de gemeente wiens grondgebied het is. Uitvoering gebeurt vaak door Reddingsbrigades, medewerkers van de gemeente en soms ook door KNRM Lifeguards. Er is nauwelijks overzicht wie wat waar doet, aan de kust nog enigszins, maar aan binnenwater eigenlijk helemaal niet. Dit heeft te maken met de manier waarop wettelijk is bepaald wat wel en geen zwemwater is en welke eisen dan worden gesteld aan bewaking, toezicht en eventuele calamiteitenafhandeling. In de kern ligt dit bij de gemeente, waarvan we er 418 hebben in Nederland en die hebben allemaal hun eigen idee over hoe het geregeld moet worden. De provincie houdt hier toezicht op en ook die weten het alle 12 beter...

Dit is dus niet landelijk geregeld en daarom wordt het vaak niet gezien als een primaire taak van een bepaalde (hulp)dienst. De verantwoordelijke gemeente kunnen die taak leggen waar ze willen, als het maar voldoet aan de eisen van de wet en de controle van de provincie. De inhoud van het werk ligt vaak wel sterk in het veld van de hulpverlening: EHBO, toezichthouden en redden.

Daarnaast hebben de Reddingsbrigades via hun landelijke koepel een rol in de rampenbestrijding. Zij vormen dan de Nationale Rampenvloot die door het ministerie van BZK ingezet kan worden bij een overstromingsramp. Primaire taken zijn dan SAR in overstroomd gebied, evacuatie van slachtoffers, logistieke ondersteuning en transport van andere hulpverleners (brandweer, politie, GHOR, leger).

Als laatste hebben sommige Reddingsbrigades via een convenant afspraken in de Veiligheidsregio om bepaalde taken van de brandweer of ambulance te ondersteunen danwel over te nemen. Bijvoorbeeld ambulancevervoer op het strand of in de duinen of zoekacties op rivieren en kanalen.

Pfff, dat wordt er dus niet makkelijker en duidelijker op de leek. Maar daar kunnen de diensten niets aan doen.

Is er geen mogelijkheid om het uniform (landelijk) te krijgen met duidelijke afspraken en regelgeving? Of zijn jullie daar al mee bezig?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2012, 22:02:51
Landelijk is moeilijk, al is op sommige gebieden hun bond al goed op weg. Kleding, striping, opleidingen... Maar de inzet van " de Reddingsbrigade" verschilt per regiotype  en begrip voor elkaars problemen is er nauwelijks. Zo zijn er bewakende Reddingsbrigades met een alarmploeg die scheepsrelelateerde hulp bieden die geen enkele interesse hebben in zwemmend redden, en zwemmende brigades die niet eens een boot hebben.

Op jaarvergaderingen hebben ze allebei het idee dat de bond hen onvoldoende vertegenwoordigt. De meest treffende vergelijking vind ik altijd die met de kruiwagen met kikkers. Omdat de reddingsbrigades met alarmploeg en reddingsboot gericht op scheepshulp zich niet door de bond vertegenwoordigd zien, trekken die meer en meer richting KNRM, al of niet gelieerd. Daardoor onstaat als vanzelf op den duur een scheiding in de type hulpverlening en bijbehorend materiaal.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2012, 22:32:29
Wel jammer dat het zo gaat. Vooral omdat ik denk dat daar juist een hele grote winst in te behalen is. Door je kennis en ervaring te delen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2012, 23:58:40
Wel jammer dat het zo gaat. Vooral omdat ik denk dat daar juist een hele grote winst in te behalen is. Door je kennis en ervaring te delen.

Tja, dat is altijd het nadeel van het democratische bestuursmodel, de KNRM heeft dat probleem niet. Sommige landen doen het ook niet zo goed meer na democratisering, vaak is "luister, we gaan het als volgt doen" efficiënter.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2012, 00:07:00
Tja, dat is altijd het nadeel van het democratische bestuursmodel, de KNRM heeft dat probleem niet. Sommige landen doen het ook niet zo goed meer na democratisering, vaak is "luister, we gaan het als volgt doen" efficiënter.

Ja, dat heb je soms nodig. Maar in Nederland wil iedereen het altijd democratisch oplossen en met iedereen en alles de dialoog aan gaan. Dat is zeker niet altijd in het voordeel van het werkproces.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


guest11765

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2012, 10:07:07
Meteen even een vraagje.

Zoals laatst met de dreiging van een overstroming, dan worden diverse RB's in paraatheid gebracht om klaar te staan.

Komt dit vanuit het hoofdkantoor van RB zelf?
Komt dit vanuit de overheid?

Wordt RB gezien als officiele instantie om te helpen bij dit soort rampen door de overheid?
Of is het meer dat 1 of andere pennenlikker achter zijn bureau denkt: "o ja, we hebben die mannen in het oranje ook nog, laat die het maar oplossen"

Want heel vaak zie je ook dat het leger bij dergelijke acties wordt ingezet.

Dus wat ik o.a. bedoel te vragen:
Is RB de eerste instantie die bij overstromingen gevraagd wordt door de overheid. Of bieden zij zichzelf aan en worden zij er ook bij betrokken?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2012, 00:40:15
Meteen even een vraagje.

Zoals laatst met de dreiging van een overstroming, dan worden diverse RB's in paraatheid gebracht om klaar te staan.

Komt dit vanuit het hoofdkantoor van RB zelf?
Komt dit vanuit de overheid?

Wordt RB gezien als officiele instantie om te helpen bij dit soort rampen door de overheid?
Of is het meer dat 1 of andere pennenlikker achter zijn bureau denkt: "o ja, we hebben die mannen in het oranje ook nog, laat die het maar oplossen"

Want heel vaak zie je ook dat het leger bij dergelijke acties wordt ingezet.

Dus wat ik o.a. bedoel te vragen:
Is RB de eerste instantie die bij overstromingen gevraagd wordt door de overheid. Of bieden zij zichzelf aan en worden zij er ook bij betrokken?

Dit is inderdaad een van de weinige dingen die wel helemaal centraal geregeld en aangestuurd is. Ja, Reddingsbrigade Nederland heeft officieel een overeenkomst met het Ministerie van Veiligheid en Justitie en het Nationaal Rampenfonds om ingezet te worden bij (dreigende) overstromingsrampen. Dit is echt een officiele landelijke taak, waar ook een financiele vergoeding vanuit het Rijk tegenover staat.

De inzet gaat als volgt:

Ergens tussen de 70 en 90 Reddingsbrigades (weet aantal niet precies) hebben een overeenkomst met de bond dat zij getrainde mensen kunnen leveren voor een nationale inzet. In ruil daarvoor krijgen zij vanuit de bond een vlet incl. uitrusting (trailer, pakken, vesten, motor, porto's) in bruikleen waarmee ze moeten oefenen en waarmee ze dus moeten opkomen bij inzet.

Bij een dreigende overstroming kan een gemeenten, provincie of het Rijk een verzoek neerleggen bij de coordinator van het Ministerie die vervolgens het Landelijk Bureau van RN belt. Die waarschuwt vervolgens Reddingsbrigades die weer hun eigen mensen bellen. Sneeuwbalsysteem dus.

Er wordt gewerkt met een vooralarm (=verhoogde staat van paraatheid) dat wordt afgegeven voor 24 uur en steeds met 24 uur verlengd kan worden. De brigades moeten dan geloof ik binnen 1 uur op pad zijn als ze opgeroepen worden. Er is ook een formele commandostructuur voor een inzet met Reddingsgroepen van meerdere boten onder leiding van een Teamleider, met op de wal een commandant en een crisiscentrum op het Landelijk Bureau. Het Landelijk Bureau is ook aangesloten op de noodnetten van de provinciale crisiscentra etc.

Dit is tot stand gekomen na de watersnoodramp van '53 en sindsdien diverse malen gemoderniseerd en aangepast. Vorig jaar is een nieuwe overeenkomst gesloten voor de duur van 5 jaar. De KNRM heeft ook nog een poging gedaan dit naar zich toe te trekken, maar uiteindelijk is toch gekozen om door te gaan met de Reddingsbrigades.

Wel is aangegeven dat dit het laatste contract in deze vorm is. De hele hulpverlening in Nederland werkt tegenwoordig vanuit opschaling van enkelvoudig incident tot ramp. De rampenbestrijding bij overstromingen moet daarin mee. Daarom vormen de Reddingsbrigade nu zogenaamde RVR's (Regionale Voorziening Reddingsbrigades) waarin ze op de schaal van de Veiligheidsregio gaan samenwerken. Nu worden bijvoorbeeld Reddingsgroepen nog samengesteld op volgorde van aankomst bij de inzet. Straks is er 1 vaste Reddingsgroep per Veiligheidsregio. Zo raken we meer op elkaar ingespeeld en kunnen we bijvoorbeeld ook al oefenen met de Regio.

Die overgang wordt vanuit de Reddingsbrigades over het algemeen als positief ervaren, de vraag is even hoe de Veiligheidsregio's dit oppakken. Zij krijgen ineens vanuit het Ministerie er een hulpdienst bij. Die mee wil gaan oefenen, dingen aan ze vraagt etc. Nu gaat alles nog centraal tussen Landelijk Bureau en Ministerie V&J.

Dus, over kerntaken van de Reddingsbrigade gesproken: dit is er wel heel duidelijk een!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2012, 16:50:35
@Joost

Dit is wel een hele duidelijke kerntaak. Maar zoals ik het lees, zie ik er wel enkele positieve ontwikkelingen in. Bijvoorveeld het gelijkstellen aan de veiligheidsregio's. In de HV vind ik het altijd wel prettig als je dicht bij elkaar staat en weet wat je van elkaar kan verwachten. Denk dat het hiermee wel verbeterd. Ook bij de gecombineerde oefeningen ingezet worden lijkt me helemaal goed.

Wel jammer dat het over 5 jaar helemaal ander gaat worden. Hopelijk krijgen jullie het dan weer, want jullie hebben inmiddels veel ervaring opgedaan op dit gebied.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2012, 11:39:51
Hier nog een mooie uitleg over de Kustwacht in Jip en Janneke taal:

http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/Stencil%20KW%20jeugd%20nw_0.pdf

 O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2012, 22:36:00
O0 Dank je O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.