Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken

Auteur Topic: Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken  (gelezen 13707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 7 februari 2012, 20:37:25
Joost, helemaal zoals dat ik dit zie. Wel ben Ivan mening dat regels uit de apr maar ook de wetgeving het de bewakers makkelijker kunnen malen als hier toezicht op wordt gehouden door handhavers van de wet,bestuursrechtelijk of middels strafrecht.

9910001
9910001


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #41 Gepost op: 7 februari 2012, 20:41:17
Laten we ieder zijn taak laten uitvoeren, en de verantwoordelijkheid daar laten waar we die neergelegd hebben.
Bij instappen begint de inzet.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #42 Gepost op: 9 februari 2012, 00:20:04
Laten we ieder zijn taak laten uitvoeren, en de verantwoordelijkheid daar laten waar we die neergelegd hebben.

Ja, laten we lekker verkokerd in ons eigen hokje blijven en alles over de muur gooien als het niet bij ons hoort. En alle zaken die we niet specifiek aan een bepaalde partij hebben toegewezen laten we gewoon liggen, of nog beter: we sturen mensen gewoon van het kastje naar de muur.

Sorry hoor, stukje beroepsfrustratie: dit soort uitspraken kom ik in overheidsland iets te vaak tegen.

Ja, in de basis moet de schoonmaker bij zijn leest blijven, dus ieder pakt zijn eigen kerntaken op. Maar daartussen zit heel veel 'grijs', er blijven altijd heel veel taken, werkzaamheden en gebeurtenissen die niet 100% tot de ene of de andere dienst behoren. En die moeten wel gewoon snel en effectief opgepakt kunnen worden door die dienst die daar toevallig toch al is. Niet ieder op je eigen eilandje, maar gewoon pragmatisch kijken wat de slimste verdeling is op dat moment in jouw gebied.

Zeker op het water zijn de hulpdiensten dun gezaaid in verhouding tot de hoeveelheid mensen en boten dat er rondvaart. En ik zou het erg prettig vinden dat als wij bijvoorbeeld bij een grote vuurwerkshow aan het water met een boot liggen voor de veilgheid, ik die eikel met die speedboot die steeds de veiligheidszone invaart gewoon een prent kan geven. Ja, ik lig daar primair voor het geval er iemand in het water valt. Maar we zijn ook de enige die namens organisatie, gemeente en provincie de veiligheidszone op het water in acht neemt. Je kunt daar geen dranghek neerzetten of een lintje spannen. En als die eikel daar blijft varen, blaast de toezichthouder van de provincie de boel af... En de politie staat op de kant met een mountainbike...

Ik noem maar even een voorbeeldje dat we vorig jaar tegenkwamen. Maar zo hebben we ook wel eens een vrachtschipper gehad die zich niks aantrok van een stremming ivm roeiwedstrijd op het kanaal. En die brugwachter lekker roepen over de marifoon, maar niemand die die schipper echt stopt of bekeurt...

Ik zou niet direct volledig BOA willen worden, maar meer mogelijkheden om van ons 'dringende advies' een 'dwingend advies' te maken zou wel lekker zijn...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest11765

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 9 februari 2012, 06:12:46
Ja Joost hier ben ik het wel met je eens geloof ik.

In mijn beroep is het net zo.
Vroeger luisterde mensen nog naar agenten en zelfs ook nog naar wegenwachten.
Als mijn voorgangers tegen een automobilist zeiden, je kan dit beter niet zo doen of liever helemaal niet, dan werd dat opgevolgd.

Tegenwoordig als ik een overbeladen auto (waar de lading bijna uitvalt) zie, of b.v. een lampje stuk en ik zeg er wat van, krijg ik meteen een grote smoel terug.

Ik wil absoluut geen gezag hebben of BOA zijn, maar wat ik allemaal in de stad zie..... daar zou ik een bonnenboekje of 2 per maand mee kunnen vullen.
Paar voorbeelden:
Bellen met de telefoon in je hand (of berichten typen en zenden)
8 kinderen in de auto of meer
Auto dermate vol geladen dat de veerweg 0,00 is en de lading er bijna uit valt
Altijd dat door rood rijden waar je gek van wordt
make uppen of de krant lezen achter het stuur
snelheid binnen bebouwde kom
en ga zo maar door.

Ik weet dat als een agent hen zou zien, zij een bon zouden krijgen, maar ja die ene agent die nou net niets aan het doen is, die zou hen moeten zien..... Ten eerste zijn ze zelf met van alles en nog wat bezig en ten tweede meestal al onderweg naar meldingen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 9 februari 2012, 15:13:05
Wij doen de begeleiding van de Canalparade en nog wat van die grote evenementen in Amsterdam.

We hebben dan bijvoorbeeld te maken met stremmingen, en mensen die ergens  (in een bocht bijvoorbeeld) willen gaan liggen waar dat niet mag. Die moeten we wegsturen, tegen houden en tot de orde roepen als er geweld uit de situatie dreigt te ontstaan. Ik ben jaren lang concierge geweest op een school met bijzonder onderwijs, IVMBO, leerlingen met erg veel problemen die speciale begeleiding nodig hebben tot 19 jaar, maar dat is niets vergeleken met de aso' s die je tegen komt op een grachtenconcert met klassieke muziek. Als iemand iets niet wil, dan kom je in een conflikt, ook bij vuurwerk. Ga je dan dreigen met een prent dan escaleert de situatie. Vaak kiezen de omstanders dan ook nog voor het figuur dat niet meewerkt. Ik ben voor een duidelijke scheidslijn, ik wil aanwijzingen geven, maar alleen als ik gedekt wordt door politie. Dan is het simpel, mijnheer (mevrouw) u kunt hier proberen te blijven liggen, maar uiteindelijk gaat u hier toch weg. Ik vraag het u vriendelijk, de politie (of BBA)  gaat wat resoluter te werk, aan u de keus.

Uiteindelijk slepen zij regelmatig protesterende mensen met geweld weg, een prent helpt echt niet altijd.
Ik zie mij dat niet doen met mijn reddingsboot, iemand wegslepen tegen zijn wil. Het handhavend gedeelte wil ik helemaal niet op mijn bordje hebben. Het houdt op op het moment dat een aanwijzing niet opgevolgd wordt, verder ga ik niet. Ik doe zelfs niet meer mensen van het water afsturen omdat er storm verwacht wordt. Iemand had kortgeleden een klacht ingediend bij de kustwacht omdat hij van het water afmoest van ons, waarna de storm uitbleef (het noodweer stopte bij Nijkerk). Ja, ik blijf bezig zijn met wat ik leuk vind en nuttig en agentje spelen hoort daar niet bij.

Je kan een grijs gebied betreden, maar met een bonnenboekje op zak bevind je je niet meer in een grijs gebied, maar ben je bezig met handhaving pur sang. Het volgende waar je om gaat vragen is een wapen, te beginnen met pepperspray en taser, dan kun je die gasten in die speedboot pas een poepie laten ruiken!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 9 februari 2012, 17:58:03
je kan toch een verschil maken tussen toezicht houden, en Handhaving.  Levert toezichthouden gezeik, dan komen de handhavers.

Vrijwilligers in de vorm van reddingsbrigades, die moet je niet vermoeien met de formele handhavingstraject en BOA.  Toezichthouden ok.  En bijvoorkeur korte lijnen naar de handhavers.

BOA taak, lijkt me zeer ongewenst.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 9 februari 2012, 19:16:16
je kan toch een verschil maken tussen toezicht houden, en Handhaving.  Levert toezichthouden gezeik, dan komen de handhavers.

Vrijwilligers in de vorm van reddingsbrigades, die moet je niet vermoeien met de formele handhavingstraject en BOA.  Toezichthouden ok.  En bijvoorkeur korte lijnen naar de handhavers.

BOA taak, lijkt me zeer ongewenst.

Ja, precies! Ik hou niet van gezeik...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #47 Gepost op: 9 februari 2012, 19:23:21
Ja, precies! Ik hou niet van gezeik...

Ik denk dat we het grotendeels allemaal eens zijn! Nu alleen nog overal in de APV dat aanwijzing vanuit het reddingswezen opgevolgd dienen te worden...


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #48 Gepost op: 9 februari 2012, 19:27:44
Maar zoals er wordt gezegd is de handhaving op het water dun gezaaid en bij evenementen zijn de RB's degene die het begeleiden. Hoe wil je dan korte lijnen hebben met de handhavers? En wie zijn nou precies de handhavers te water, buiten de politie om?

Nu weet ik dat in de regio A-A de politie een speciaal team heeft te water. Maar qua capaciteit houdt dat in dat ze bijna alleen maar in de grachten van Amsterdam surveilleren en dat de BBA ook al. BBA is een gemeentelijk bedrijf voor de handhaving. Dus buiten Amsterdam is er bijna geen tot helemaal geen handhaving.

Hoe is dat geregeld in andere regio's?

En voor wat betreft het dringende advies wat jullie nu kunnen geven hoeft iemand niet op te volgen. Een dwingend advies is i.m.o zo dat als ik het niet opvolg dan zitten er consequentie's aan. En hoe zien jullie dat dwingende advies en wat zijn dan de gevolgen op het moment dat iemand deze niet opvolgt? Want als je niks doet na het niet opvolgen, dan verlies je heel snel je geloofwaardigheid.
Dan kan je het beter bij een dringend advies houden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 9 februari 2012, 19:31:29
En voor wat betreft het dringende advies wat jullie nu kunnen geven hoeft iemand niet op te volgen. Een dwingend advies is i.m.o zo dat als ik het niet opvolg dan zitten er consequentie's aan. En hoe zien jullie dat dwingende advies en wat zijn dan de gevolgen op het moment dat iemand deze niet opvolgt? Want als je niks doet na het niet opvolgen, dan verlies je heel snel je geloofwaardigheid.
Dan kan je het beter bij een dringend advies houden.

Iemand zou zich ook af kunnen gaan vragen of het negeren van een dwingend advies van een reddingsbrigadelid wel zo verstandig is. O nee.....We leven in Holland. >:D 0098 998765