We hadden het over handhaven van de regels op het water. Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken zodat zij handhavers kunnen worden voor het BPR?
(Ik heb het in het onderstaande verhaal over de rol van de RB's in de openbare orde, er zijn veel meer raakvlakken dan alleen met het BPR)
Nou toevallig hebben we daar van de zomer nog een discussie over gehad, waar uit kwam dat het waarschijnlijk niet lang gaat duren voordat gemeentes dat willen(dan heb ik het wel over een brigade met betaalde krachten), maar dat wij dat NIET willen. Bij de meeste brigades ligt een duidelijk standpunt dat wij alleen maar toezicht houden en niet handhaven. De lijn daartussen is erg dun natuurlijk, en dus ook regelmatig onderwerp van gesprek.
Wij willen dus ook helemaal niet als "handhaver" gezien worden, ik zie het zelf meer als de "vriendelijke hulpverlener, die af en toe corrigeerd of bemiddeld en alleen ingrijpt als het echt nodig is. Als wij voor vanalles bonnen gaan schrijven, ben je ook meteen je geloofwaardigheid kwijt. Ik zie het al voor me, sta je eerst een bon te schrijven voor een lullig dingetje, en kom je vervolgens tegen dezelfde persoon vertellen dat hij ergens niet mag zwemmen vanwege de gevaarzetting... Dan kan je beter even vriendelijk aangeven dat iets niet helemaal de bedoeling is en een leuk praatje maken... Dan wordt je daarna nog steeds serieus genomen.
Wij werken in veel verschillende gebieden, sommige overstromen al van de BOA's: niet alleen op het water maar ook op het strand, in duingebieden en recreatiegebieden. In het ene gebied staan na één brul over de porto (in sommige gebieden is er een koppeling met de strandpolitie) meteen een stel politieagenten naast je, in andere gebieden moet je in "assistentie collega" achtige situaties al minimaal een kwartier wachten. In veel gebieden is er ook een goede samenwerking met politiediensten, daarbij moet je denken aan gezamelijk gebruik faciliteiten en continue elkaar op de hoogte houden. In andere gebieden zie je alleen een agent als er een melding is.
In de nodige APV's is inmiddels al opgenomen dat mensen verplicht zijn om onze aanwijzingen op te volgen, ik vind dat meer dan genoeg. Ik persoonlijk spreek wel soms personen aan op bepaald gedrag (buiten de verwijzingen in het kader van de waterveiligheid om), maar dan alleen in een adviserende rol. In situaties waarbij andere in gevaar worden gebracht treden we vaak op een zelfde manier op, er wordt eerst verzocht de activiteiten te staken, zo niet dan trekken wij ons terug en dan wordt het doorgegeven aan de verantwoordelijke instantie (Politie, Waterpolitie, Kustwacht, Boswachter e.d.)
In sommige levensgevaarlijke situaties ligt het er helemaal aan hoe of wat, welke collega's aanwezig zijn (politieachtergrond e.d.), waar het gebeurt enzovoort. Zo is er bij mij een verhaal bekend dat twee agenten, in dienst bij een brigade iemand hebben aangehouden die met een kruisboog in een zwemmersgebied stond. Als er mensen liggen te knokken gaan wij daar gewoon niet tussen springen, wat bijv. wel kan is mensen op afstand houden, eerste hulp, aanrijroute vrijmaken, melding maken of in het geval van dreiging naar onze kant spoed assistentie vragen via de meldkamer.
Wat ik wel mooi vind zijn de toestanden bij "Bondi Rescue" waar soms hele undercover operaties worden opgezet, om wat dieven aan te houden. Dat zal je hier niet gaan zien, misschien in hele uitzonderlijke gevallen dat er echt achter iemand aan wordt gegaan en/of wordt aangehouden.
Dit blijft echter een heel gevoelig onderwerp, zeker onder besturen en leidinggevenden... Ik ga persoonlijk voor een Reddingsbrigade als toezichthouder (signaleren -> inschatten -> bemiddelen, aanspreken of doorgeven) die goed samenwerkt met de (water)politie en boswachters e.d.
Ik heb ergens nog een inzetvoorstel liggen voor "verstoring openbare orde" van een brigade, ik zal even kijken of ik die kan opduiken.