Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken

Auteur Topic: Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken  (gelezen 14072 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2012, 14:10:14
Maar zoals je in andere topics hebt kunnen lezen, zo gauw er stemmen opgaan om andere organisatie's dan de gevestigden andere bevoegdheden erbij te geven trap je op meer tenen dan je kunt tellen.
Ik juich ook de dag toe dat dit wordt bekeken door mensen die niet tot de werkgroepen behoren, dan pas denk ik dat je een oplossing krijgt in deze.

Het heeft niets met op tenen trappen te maken dat er op mensen tegen zijn dat er steeds meer organisaties maar BOA moeten worden.

Ik vraag me af wanneer de grens is bereikt.    Wie moeten er dan volgens jouw nog meer BOA kunnen worden?   Bergers?  Verkeersregelaars? Alle beveiligingsbeambtes?  

Ik juich de dag niet toe als dit bekeken gaat worden door mensen die niet tot de werkgroepen behoren...........  juist dan wordt de wildgroei alleen maar erger*....... straks hebben we een situatie dat een ieder een BOA is..............

*In mijn optiek is er al een wildgroei!    Ik juich de dag toe wanneer er een stop opgezet wordt op de BOA.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2012, 14:40:27
In veel regio's zijn er ook twee organisaties aan het water. De een heeft oranje materiaal met blauwe lampen en de ander heeft wit materiaal. Reddingsbrigade zorgt voor de hulpverlening, en de Politie aldaar zorgt (uiteraard eerst hulpverlening) eventueel voor strafrechtelijk onderzoek, controle op naleving van de veiligheidsregels, papierwerk etc. Voorbeelden zijn Haaglanden en Kennemerland als ik het zo uit mijn hoofd zeg.

[Reddingsbrigade Bloemendaal] Strand Politie in RTL Boulevard


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2012, 14:55:28
Het heeft niets met op tenen trappen te maken dat er op mensen tegen zijn dat er steeds meer organisaties maar BOA moeten worden.
Ik vraag me af wanneer de grens is bereikt.    Wie moeten er dan volgens jouw nog meer BOA kunnen worden?   Bergers?  Verkeersregelaars? Alle beveiligingsbeambtes?  
Ik juich de dag niet toe als dit bekeken gaat worden door mensen die niet tot de werkgroepen behoren...........  juist dan wordt de wildgroei alleen maar erger*....... straks hebben we een situatie dat een ieder een BOA is..............
*In mijn optiek is er al een wildgroei!    Ik juich de dag toe wanneer er een stop opgezet wordt op de BOA.

Je ziet door de BOA's het bos niet meer 098uo
sorry kon het even niet laten  98uiye

Ik denk dat er nu al heel veel onduidelijkheid is met wie nu wel BOA is/mag zijn. In de ene stad deelt een parkeerbeheerder de parkeerboetes uit, de andere stad de toezichthouders, de volgende heeft stadswachten in dienst de vierde heeft weer iets anders. Het zal uiteraard allemaal conform de wetgeving zijn, maar voor de normale burger niet meer duidelijk. Laat de B van BOA nou lekker buitengewoon (of zoals vroeger bijzonder) anders wordt het straks nog ongewoon O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2012, 15:03:21
@ Vider deze topic is begonnen naar aanleiding van vragen aan de reddingsbrigade over de taak verdeling. Zij zijn toezichtzichthouder, zoals je kan lezen in deze topic. De vraag was daarom hoe zij er tegenover stonden om BOA te worden. De opmerkingen die jij plaatst zijn m.i. offtopic.

Het gaat niet om BOA's in het algemeen, maar om een specifieke groep. Ik ben zelf ook tegen een wildgroei van BOA's.

Maar het begon over het verplicht stellen van een vaarbewijs voor iedereen die vaart. Zodoende kwamen we bij het stukje handhaven en over de beperkte capaciteit van de politie. Om daar een oplossing voor te vinden, kwamen we uit op dit onderwerp.

Dus loze kreten die jij benoemt, moet je niet doen als je de achtergrond niet kent van een topic!

voor wat betreft het filmpje. Wel mooi te zien hoe te samenwerking is, maar wel belachelijk dat zelfs een koelkast geschonken moet worden. Overal is er wel een subsidie voor, maar zoals als dit niet. Te belachelijk voor woorden. (ik weet het! Dit is ook offtopic)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #14 Gepost op: 5 februari 2012, 15:34:08
@Pully,
ik kan lezen.  ;)
Het is niet mijn bedoeling om de RB of de medewerkers in diskrediet te brengen, laat staan een andere collega HV'er
Ik heb alleen gereageerd op de vraag of het een idee is om de reddingsbrigades BOA te maken. Zie nu ook dat een deel wat ik geschreven heb weggevallen is, waardoor het anders lijkt (noem het maar last hebben van dikke vingers). Voortaan maar eerst goed bekijken voor ik verzend.

Ik vind het geen goed plan dat de RB een BOA functie krijgen, daar mijn inziens de primaire taak uit het oog verloren gaat, als je je taak ook met een secundaire oog gaat bekijken als wetshandhaver. Als voorbeeld, ik wil graag als EHBO'er weten wat er met mijn slachtoffer aan de hand is. Als ik bepaalde informatie niet krijg, die misschien wel essentieel zijn voor het bepalen van wat er met het slachtoffer aan de hand is, omdat ik een BOA ben, kan ik hiermee het slachtoffer niet goed helpen en moet ik misschien ook als BOA gaan optreden. Je gaat naar mijn mening de scheiding tussen de witte en blauwe kolom in elkaar laten overlopen.  Hiermee bedoel ik dat er een duidelijke grens moet zijn tussen handhaving en de redders. (uiteraard kunnen handhavers ook redders zijn) Ik zie dus de RB net als bijvoorbeeld de EHBO'ers, als redders en niet als handhaver/BOA.

Ben het met je eens over de koelkast. Maar wellicht zijn andere er mogelijkheden om dit (in de toekomst) wel te krijgen Misschien zijn er mogelijkheden via de nieuwe richtlijn geneeskundige advisering bij evenementen?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50086.msg855632#msg855632 (ook dit effe offtopic. Gauw maar terug waar we gebleven zijn?)
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2012, 15:50:12
OK Vider, als er al een deel van je tekst is weggevallen, dan kan het kloppen dat je strekking niet duidelijk wordt.

Ik heb ook niet gezegd dat ze BOA moeten worden hoor. Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of je vrijwilligers BOA wilt maken. Want geef je ze die bevoegd, dan zitten daar natuurlijk wel verantwoordelijkheden aan vast. Zoals de verplichte trainingen per jaar etc. Dus ik kan in deze geen duidelijk standpunt in nemen van wel of niet. Dat is mijn reden juist om te vragen aan de mensen van een RB hoe zij het zien.

Voor wat betreft de link die jij gaf. Ik denk niet dat dit van toepassing op de RB.

En over dat handhavers/redders verhaal. Die vind ik erg kort door de bocht. Ik ben handhaver EN een redder. Ik heb meerdere malen daadwerkelijk levensreddende handelingen moet uitvoeren. Persoonlijk vind ik niet dat je het zo kan verwoorden als dat jij doet. De blauwe kolom zijn wel degelijk redders! De primaire taken van de politie staan in artikel 2 van de politiewet.

Artikel 2
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Het dik gedrukte spreekt voor zich neem ik aan!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #16 Gepost op: 5 februari 2012, 20:32:25
Voor wat betreft de link die jij gaf. Ik denk niet dat dit van toepassing op de RB.
Klopt als je stelt dat dit niet van toepassing is op de RB. het betreft een document waarin een advies wordt gegeven, waaraan o.a. bijvoorbeeld bij een evenement een EHBO post aan moet voldoen. Als een organisatie van een evenement hieraan gehouden kan worden door een gemeente in een vergunning, waarom niet de gemeente zelf bij bijvoorbeeld een reddingspost. Wellicht dat iemand van de GHOR hier iets over kan zeggen. Ook weer een beetje offtopic
En over dat handhavers/redders verhaal. Die vind ik erg kort door de bocht. Ik ben handhaver EN een redder. Ik heb meerdere malen daadwerkelijk levensreddende handelingen moet uitvoeren. Persoonlijk vind ik niet dat je het zo kan verwoorden als dat jij doet. De blauwe kolom zijn wel degelijk redders! De primaire taken van de politie staan in artikel 2 van de politiewet.
Heb ik naar mijn mening ook benoemd:
Hiermee bedoel ik dat er een duidelijke grens moet zijn tussen handhaving en de redders. (uiteraard kunnen handhavers ook redders zijn)

Maar we dwalen af van de topic, lijkt mij zo  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #17 Gepost op: 5 februari 2012, 20:54:11
Klopt dat was een beetje off topic. O0

Ik begrijp je punt over dat advies. Maar zoals je hoort dat de betreffende post geheel ingericht is door giften. Dan ben ik bang dat als een gemeente daar eisen aan gaat stellen dat er dan posten zijn die moeten gaan sluiten. Dit omdat zij het budget niet hebben. Dan lijkt mij dat de gemeente daar in moet gaan voorzien. Het lijkt mij ook niet wenselijk, maar dat is mijn mening dat een RB met grote stickers van een radiozender gaan rond rijden vanwege sponsering.

Maar dat is ook offtopic.

Jeetje het is wel te merken dat het zondag is, want ben iets minder scherp.  ;D
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2012, 21:59:13
Een aantal strandbrigades hebben al BOA's, deze zijn in dienst van de gemeente en aangewezen als toezichthouder en bevoegd voor het handhaven van de APV. Deze BOA's treden handhavend op bij gevaarlijke situaties en of er geen activiteiten plaatsvinden welke verboden zijn conform APV. Er wordt alleen PV opgemaakt indien niet anders kan.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 5 februari 2012, 22:03:15
ik ben bang dat je als vrijwilliger te veel tijd in een boa opleiding moet stoppen. met een herhaling was mijn collega een week bezig. Als hoby niet haalbaar.

9910001
9910001