Wij doen de begeleiding van de Canalparade en nog wat van die grote evenementen in Amsterdam.
We hebben dan bijvoorbeeld te maken met stremmingen, en mensen die ergens (in een bocht bijvoorbeeld) willen gaan liggen waar dat niet mag. Die moeten we wegsturen, tegen houden en tot de orde roepen als er geweld uit de situatie dreigt te ontstaan. Ik ben jaren lang concierge geweest op een school met bijzonder onderwijs, IVMBO, leerlingen met erg veel problemen die speciale begeleiding nodig hebben tot 19 jaar, maar dat is niets vergeleken met de aso' s die je tegen komt op een grachtenconcert met klassieke muziek. Als iemand iets niet wil, dan kom je in een conflikt, ook bij vuurwerk. Ga je dan dreigen met een prent dan escaleert de situatie. Vaak kiezen de omstanders dan ook nog voor het figuur dat niet meewerkt. Ik ben voor een duidelijke scheidslijn, ik wil aanwijzingen geven, maar alleen als ik gedekt wordt door politie. Dan is het simpel, mijnheer (mevrouw) u kunt hier proberen te blijven liggen, maar uiteindelijk gaat u hier toch weg. Ik vraag het u vriendelijk, de politie (of BBA) gaat wat resoluter te werk, aan u de keus.
Uiteindelijk slepen zij regelmatig protesterende mensen met geweld weg, een prent helpt echt niet altijd.
Ik zie mij dat niet doen met mijn reddingsboot, iemand wegslepen tegen zijn wil. Het handhavend gedeelte wil ik helemaal niet op mijn bordje hebben. Het houdt op op het moment dat een aanwijzing niet opgevolgd wordt, verder ga ik niet. Ik doe zelfs niet meer mensen van het water afsturen omdat er storm verwacht wordt. Iemand had kortgeleden een klacht ingediend bij de kustwacht omdat hij van het water afmoest van ons, waarna de storm uitbleef (het noodweer stopte bij Nijkerk). Ja, ik blijf bezig zijn met wat ik leuk vind en nuttig en agentje spelen hoort daar niet bij.
Je kan een grijs gebied betreden, maar met een bonnenboekje op zak bevind je je niet meer in een grijs gebied, maar ben je bezig met handhaving pur sang. Het volgende waar je om gaat vragen is een wapen, te beginnen met pepperspray en taser, dan kun je die gasten in die speedboot pas een poepie laten ruiken!