Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken

Auteur Topic: Is het een idee om de reddingsbrigades BOA te maken  (gelezen 14272 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #50 Gepost op: 9 februari 2012, 19:31:56
Ik denk dat we het grotendeels allemaal eens zijn! Nu alleen nog overal in de APV dat aanwijzing vanuit het reddingswezen opgevolgd dienen te worden...

Als je dat in de APV opneemt en iemand volgt deze niet op. Wat dan? Hoe wil je verder optreden dan? Je kan de politie erbij halen, maar daar moet je dan opwachten en als diegene weg loopt kan je diegene niet tegen houden. Je mag hem ook niet naar zijn naam vragen, want dat is staande houden. Staande houden is een bevoegdheid die alleen een opsporingsambtenaar heeft. Dus als je dat wilt dan moet je wel BOA worden. Anders zeg jij:"Meneer u mag wachten tot de politie er is." Die man ziet dat niet zitten en gaat gewoon weg. Vervolgens komen de agenten en de man is weg. Dus de politie komt voor niks, dat gaat een paar keer goed. Maar als dat te vaak gebeurd dan krijgen de agenten er ook de balen van. Ik denk dat dan de samenwerking juist achteruit gaat ipv dat het beter gaat.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 9 februari 2012, 19:36:34

Iemand zou zich ook af kunnen gaan vragen of het negeren van een dwingend advies van een reddingsbrigadelid wel zo verstandig is. O nee.....We leven in Holland. >:D 0098 998765

Precies we leven in Nederland. Als mensen een politielint zien hangen en een hoop agent met de zware kogelwerende vesten in dekking zitten achter de dienstvoertuigen. Dan lopen ze ook gewoon onder het lint door omdat ze in het afgezette gebied moeten zijn. Als je dan vraagt wat ze doen, zeggen ze doodleuk:" Maar ik moet daar zijn!" Als je je vervolgens vordert dat ze weg moeten dan gaan ze meestal nog niet weg. Dan moet je eerst zeggen dat als ze niet weggaan dat ze worden aangehouden, gaan ze boos weg. Om vervolgens aan de goede kant van het lint te mopperen dat ze van de politie niet eens naar hun afspraak mogen.

Denk je nu echt dat die mensen een dwingend advies van de RB opvolgen? Ik weet zeker van niet en daarbij de groep mensen die ik zojuist omschreef groeit met de dag.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 9 februari 2012, 19:45:56
Precies we leven in Nederland. Als mensen een politielint zien hangen en een hoop agent met de zware kogelwerende vesten in dekking zitten achter de dienstvoertuigen. Dan lopen ze ook gewoon onder het lint door omdat ze in het afgezette gebied moeten zijn. Als je dan vraagt wat ze doen, zeggen ze doodleuk:" Maar ik moet daar zijn!" Als je je vervolgens vordert dat ze weg moeten dan gaan ze meestal nog niet weg. Dan moet je eerst zeggen dat als ze niet weggaan dat ze worden aangehouden, gaan ze boos weg. Om vervolgens aan de goede kant van het lint te mopperen dat ze van de politie niet eens naar hun afspraak mogen.

Denk je nu echt dat die mensen een dwingend advies van de RB opvolgen? Ik weet zeker van niet en daarbij de groep mensen die ik zojuist omschreef groeit met de dag.

Dat is precies waar wij continu tegen aan lopen.  Je kan alleen vriendelijk verzoeken, en slim zijn. Voorbeeld: als iemand aan een boei vastmaakt (waardoor er kans bestaat dat ie versleept wordt en de betonning niet meer klopt) ga ik een samenzwering aan met de overtreder. Dag mijnheer, ik ben die en die. Ik zie dat u aan een kuntwerk vastgemaakt heeft, ik hoop dat het maar voor even is, want er vaart politie deze kant op en 90 euro is toch zondegeld...

Oh, dank u wel wel gaan zo losmaken (9 out of 10).

Jeetje, hoe vaak ik dat niet gehoord heb "maar ik moet daar zijn!" en "ik woon daar" "en dan "maar hij mag daar wel langs" wijzend naar een rondvaartboot.. Zelf de deelnemers hebben schijt aan je bij de canalparade, daarom is een rode kaart in het leven geroepen. De organisatie heeft al enkele uitgedeeld. Die moeten dan met geweld uit het veld worden getrokken door de BBA.

Als je dan ook nog Bo hebt die gaat lopen stunten wordt het helemaal een chaos. Ik ben altijd blij als het afgelopen is en de boot nog heel is... Liever 100 catamarans overeind zetten dan één dag bewaking. Waarom doe je het dan? Omdat het er bij hoort en iemand het moet doen, het meeste is voor de beveiligers aan boord...

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 9 februari 2012, 19:49:30
Maar zoals er wordt gezegd is de handhaving op het water dun gezaaid en bij evenementen zijn de RB's degene die het begeleiden. Hoe wil je dan korte lijnen hebben met de handhavers? En wie zijn nou precies de handhavers te water, buiten de politie om?

Korte lijnen zijn niet zo moeilijk, hieronder werk ik even twee situaties uit die dagelijks gebruikt worden in verschillende regio's.

- Kennemerland: Er is daar een strandteam van de politie aanwezig in een auto op drukke momenten (zomerdagen, uitgaansavonden e.d.) In dit voertuig zit een mobilofoon van de reddingsbrigade, zij praten dus direct met de RB eenheden en de CP's.

- Den haag: In de regio Haaglanden is er aan het strand een groot detachement van de politie aanwezig. Het kan, metname in scheveningen, echt extreem druk worden op bepaalde momenten. Voor de beeldvorming; er rijden in scheveningen/kijkduin, op een niet al te groot stukje kust, al 5 auto's reddingsbrigade en 4 auto's strandpolitie rond.  

De "CP" van de strandpolitie luistert, net als de CP's van de reddingsbrigade uit op de RMG-05. Er wordt daar dus onderling gecommuniceerd, de reddingsbrigade zit vervolgens op hun eigen gespreksgroepen. De reddingsbrigade eenheden praten daar met hun CP, en het geheel staat onder de regie van de RAC.  

Dit kan je bijvoorbeeld ook toepassen bij grote evenementen, de reddingsbrigade eenheden staan onder leiding van een VC of CP en daar is dan een directe verbinding met de politie (dmv C2000).

Citaat
En voor wat betreft het dringende advies wat jullie nu kunnen geven hoeft iemand niet op te volgen. Een dwingend advies is i.m.o zo dat als ik het niet opvolg dan zitten er consequentie's aan. En hoe zien jullie dat dwingende advies en wat zijn dan de gevolgen op het moment dat iemand deze niet opvolgt? Want als je niks doet na het niet opvolgen, dan verlies je heel snel je geloofwaardigheid.
Dan kan je het beter bij een dringend advies houden.

In verschillende APV's staat dat men de aanwijzingen dient op te volgen, dit is dus dan wel verplicht. Maar aangezien wij niet handhaven gaan wij er vervolgens ook niet verder mee...

Als ik iemand meedeel dat hij ergens niet mag zwemmen of iets dergelijks, dan dient hij daar naar te luisteren (als het in de APV is opgenomen), maar hij krijgt met mij geen problemen. Zoals ik al heb verteld wordt, indien er bijvoorbeeld echt een gevaarlijke situatie ontstaat, de politie in kennis gesteld. Wat zij er vervolgens mee doen is aan hun.  

Indien het niet in de APV staat... Een vriendelijk praatje, met wat uitleg doet vaak wonderen. Er komen ook heen vaak mensen naar ons toe om te vragen of iets mag o.i.d.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 9 februari 2012, 19:51:12
Maar hoe vaak gebeurt het dat een reddingsbrigadelid in een situatie komt, waarbij een BOAer beter op zijn plek zou kunnen zijn?

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 9 februari 2012, 19:52:12
Dat is precies waar wij continu tegen aan lopen.  Je kan alleen vriendelijk verzoeken, en slim zijn. Voorbeeld: als iemand aan een boei vastmaakt (waardoor er kans bestaat dat ie versleept wordt en de betonning niet meer klopt) ga ik een samenzwering aan met de overtreder. Dag mijnheer, ik ben die en die. Ik zie dat u aan een kuntwerk vastgemaakt heeft, ik hoop dat het maar voor even is, want er vaart politie deze kant op en 90 euro is toch zondegeld...

Oh, dank u wel wel gaan zo losmaken (9 out of 10).

;D ;D Een samenzwering  ;D ;D Als je het zo kan oplossen vind ik dat geen probleem. Daarbij het doel van het optreden (ook die van de handhaver) is de overtreding doen ophouden. Dat doe jij op deze manier. En zoals men zegt: Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Ik zeg niks mis mee, als deze manier werkt! Vooral doorgaan.

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 9 februari 2012, 19:56:14
Korte lijnen zijn niet zo moeilijk, hieronder werk ik even twee situaties uit die dagelijks gebruikt worden in verschillende regio's.

- Kennemerland: Er is daar een strandteam van de politie aanwezig in een auto op drukke momenten (zomerdagen, uitgaansavonden e.d.) In dit voertuig zit een mobilofoon van de reddingsbrigade, zij praten dus direct met de RB eenheden en de CP's.

- Den haag: In de regio Haaglanden is er aan het strand een groot detachement van de politie aanwezig. Het kan, metname in scheveningen, echt extreem druk worden op bepaalde momenten. Voor de beeldvorming; er rijden in scheveningen/kijkduin, op een niet al te groot stukje kust, al 5 auto's reddingsbrigade en 4 auto's strandpolitie rond.  

De "CP" van de strandpolitie luistert, net als de CP's van de reddingsbrigade uit op de RMG-05. Er wordt daar dus onderling gecommuniceerd, de reddingsbrigade zit vervolgens op hun eigen gespreksgroepen. De reddingsbrigade eenheden praten daar met hun CP, en het geheel staat onder de regie van de RAC.  

Dit kan je bijvoorbeeld ook toepassen bij grote evenementen, de reddingsbrigade eenheden staan onder leiding van een VC of CP en daar is dan een directe verbinding met de politie (dmv C2000).

In verschillende APV's staat dat men de aanwijzingen dient op te volgen, dit is dus dan wel verplicht. Maar aangezien wij niet handhaven gaan wij er vervolgens ook niet verder mee...

Als ik iemand meedeel dat hij ergens niet mag zwemmen of iets dergelijks, dan dient hij daar naar te luisteren (als het in de APV is opgenomen), maar hij krijgt met mij geen problemen. Zoals ik al heb verteld wordt, indien er bijvoorbeeld echt een gevaarlijke situatie ontstaat, de politie in kennis gesteld. Wat zij er vervolgens mee doen is aan hun.  

Indien het niet in de APV staat... Een vriendelijk praatje, met wat uitleg doet vaak wonderen. Er komen ook heen vaak mensen naar ons toe om te vragen of iets mag o.i.d.

Duidelijk. Maar je bent niet zomaar van me af hoor, haha. Weet je toevallig ook hoe het in andere gebieden is in Nederland? Zijn er daar ook van die korte lijnen?

Daarnaast wat doe je als je iemand een dwingend advies geeft of een aanwijzing. Hetgeen is opgenomen in de APV en hij volgt deze niet op. Dus hij begaat een overtreding. Je stelt de politie in kennis, maar die man gaat er van tussen. Wat doe je dan?

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 9 februari 2012, 21:31:25
Je mag altijd aangifte doen, ik weet niet of dit dan de oplossing is. Zelf verwacht ik meer te bereiken met goede communicatieve vaardigheden ipv op mijn strepen te gaan staan.

9910001
9910001

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 9 februari 2012, 22:06:24
Maar hoe vaak gebeurt het dat een reddingsbrigadelid in een situatie komt, waarbij een BOAer beter op zijn plek zou kunnen zijn?

Nou dit verschilt per gebied, maar soms zijn er meerdere situaties per dag waarbij er ondersteuning wordt gevraagd. De reden hiervoor kan sterk uiteen lopen, maar dit gebeurt zeker niet bij allerlei lullige dingetjes. Ik ben de gekste dingen al tegen gekomen tijdens RB diensten, en dan heb ik het niet over verkeerd geparkeerde auto's of dat soort dingen 0098 Maar ik hoop dat je snapt dat ik dat niet  allemaal hier neer kan (en mag) zetten. Overigens zijn dit vaker situaties op de kant dan zaken op het water.

Duidelijk. Maar je bent niet zomaar van me af hoor, haha. Weet je toevallig ook hoe het in andere gebieden is in Nederland? Zijn er daar ook van die korte lijnen?

Daarnaast wat doe je als je iemand een dwingend advies geeft of een aanwijzing. Hetgeen is opgenomen in de APV en hij volgt deze niet op. Dus hij begaat een overtreding. Je stelt de politie in kennis, maar die man gaat er van tussen. Wat doe je dan?

Nou in de meeste gevallen gaat het nog niet naar de politie, alleen bij een bepaalde gevaarzetting voor andere en dergelijke. Wij zijn immers geen handhavers, en wij mogen dus ook niks (zowel wettelijk als van de baas niet). Wij kunnen dan ook niet verder gaan dan iemand iets verzoeken of verwijzen.

Ik weet niet veel heel Nederland hoe het geregeld is, het kan per brigade verschillen. Bij een brigade hebben wij de situatie dat we direct bellen met de plotkamer van de politie. In de wat spoedeisendere gevallen gaat het dan via de GMK, wij roepen via C2000 naar de RAC en hun zetten dat door naar het "HB". In het geval van geweld in onze richting hebben wij daar dan ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de noodknop op de porto, dit wordt dan ook via de RAC afgehandeld. Daarnaast hebben wij de heren van de politie en de "boswachters" regelmatig op de koffie, zij gebruiken onze post soms ook als uitvalbasis. Tevens lopen er in het gebied gemeentelijke BOA's rond, maar daar is weinig tot geen samenwerking mee.

Pully

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 9 februari 2012, 23:12:54
Ok, dus dat verschilt ook heel erg per regio. Zonde, want volgens mij kan je daar juist meer uit halen.

Maar wie zijn de handhaver op het water? Dus echt voor het varende gedeelte en zwemmer enzo. Is dat alleen de politie?