Maar zoals er wordt gezegd is de handhaving op het water dun gezaaid en bij evenementen zijn de RB's degene die het begeleiden. Hoe wil je dan korte lijnen hebben met de handhavers? En wie zijn nou precies de handhavers te water, buiten de politie om?
Korte lijnen zijn niet zo moeilijk, hieronder werk ik even twee situaties uit die dagelijks gebruikt worden in verschillende regio's.
- Kennemerland: Er is daar een strandteam van de politie aanwezig in een auto op drukke momenten (zomerdagen, uitgaansavonden e.d.) In dit voertuig zit een mobilofoon van de reddingsbrigade, zij praten dus direct met de RB eenheden en de CP's.
- Den haag: In de regio Haaglanden is er aan het strand een groot detachement van de politie aanwezig. Het kan, metname in scheveningen, echt extreem druk worden op bepaalde momenten. Voor de beeldvorming; er rijden in scheveningen/kijkduin, op een niet al te groot stukje kust, al 5 auto's reddingsbrigade en 4 auto's strandpolitie rond.
De "CP" van de strandpolitie luistert, net als de CP's van de reddingsbrigade uit op de RMG-05. Er wordt daar dus onderling gecommuniceerd, de reddingsbrigade zit vervolgens op hun eigen gespreksgroepen. De reddingsbrigade eenheden praten daar met hun CP, en het geheel staat onder de regie van de RAC.
Dit kan je bijvoorbeeld ook toepassen bij grote evenementen, de reddingsbrigade eenheden staan onder leiding van een VC of CP en daar is dan een directe verbinding met de politie (dmv C2000).
En voor wat betreft het dringende advies wat jullie nu kunnen geven hoeft iemand niet op te volgen. Een dwingend advies is i.m.o zo dat als ik het niet opvolg dan zitten er consequentie's aan. En hoe zien jullie dat dwingende advies en wat zijn dan de gevolgen op het moment dat iemand deze niet opvolgt? Want als je niks doet na het niet opvolgen, dan verlies je heel snel je geloofwaardigheid.
Dan kan je het beter bij een dringend advies houden.
In verschillende APV's staat dat men de aanwijzingen dient op te volgen, dit is dus dan wel verplicht. Maar aangezien wij niet handhaven gaan wij er vervolgens ook niet verder mee...
Als ik iemand meedeel dat hij ergens niet mag zwemmen of iets dergelijks, dan dient hij daar naar te luisteren (als het in de APV is opgenomen), maar hij krijgt met mij geen problemen. Zoals ik al heb verteld wordt, indien er bijvoorbeeld echt een gevaarlijke situatie ontstaat, de politie in kennis gesteld. Wat zij er vervolgens mee doen is aan hun.
Indien het niet in de APV staat... Een vriendelijk praatje, met wat uitleg doet vaak wonderen. Er komen ook heen vaak mensen naar ons toe om te vragen of iets mag o.i.d.