GRIP 1 Twee auto's te water (zes inzittenden overleden) A35 Re 49,6 - Bornerbroek 05-02-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Twee auto's te water (zes inzittenden overleden) A35 Re 49,6 - Bornerbroek 05-02-2012  (gelezen 31020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
ZOETERMEER - Het ongeluk op de A35 bij Bornerbroek heeft nog twee levens geëist. De moeder en de 21-jarige dochter van het Zoetermeerse gezin Polane zijn overleden aan hun verwondingen.

Een familielid bevestigt aan Omroep West dat moeder Jane en dochter Charmaine de strijd hebben verloren en in het ziekenhuis zijn bezweken.

De auto van het gezin Polane botste zondagavond tegen een andere wagen en kwam in het water terecht. De 7-jarige Mike en de 8-jarige Nicky overleden ter plekke, evenals een man uit Deventer en zijn dochtertje van acht. Zij zaten in het andere voertuig. Vader Cor uit Zoetermeer raakte lichtgewond.

Geschokt

In Zoetermeer is geschokt gereageerd op het overlijden van de drie Zoetermeerders. Veel vaste klanten van Cor Polane leggen bloemen bij zijn groentewinkel om de familie te steunen bij het verlies.

Inmiddels zijn er al condoleanceregisters geopend voor de overleden Nicky, Mike en Charmaine.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/nog-twee-doden-zoetermeers-gezin

Ik probeer mij niet eens een voorstelling te maken van het leed in die familie. Die moet onbeschrijfelijk zijn.  :'(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Dat moet echt verschrikkelijk zijn om dat mee te maken, veel sterkte voor de familie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Rijkswaterstaat: vangrail was niet nodig

BORNERBROEK - Op de onheilsplek in de A35 waar zondagavond twee auto's tegen elkaar botsten, waardoor zes mensen om het leven kwamen, staat geen vangrail langs de weg. Dat is normaal gesproken niet nodig volgens Rijkswaterstaat, omdat een flinke strook grond tussen weg en water gewoonlijk auto's die van de weg raken, laat afremmen.

Dat heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat woensdag op RTV Oost gezegd. Volgens de woordvoerder is een groenstrook van 13 meter breed voldoende om ervoor te zorgen dat auto's niet in het water rijden. Maar omdat de grond keihard bevroren was, is de snelheid van de auto's niet afgeremd.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/binnenland/article13913673.ece/Rijkswaterstaat%3A-vangrail-was-niet-nodig


sylvester1986

  • Gast
Zo, dat moet echt heel heel erg heftig zijn voor die arme man. :-\


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het zal nooit te begrijpen zijn voor velen onder ons wat deze man moet meemaken. Ook de hulpverleners die betrokken waren bij dit incident zal het niet in de koude kleren gaan zitten.. 3 jonge kinderen en 3 volwassenen die het leven laten. Zou niet graag in de schoenen staan van mensen die bij dit ongeval betrokken zijn geweest, zowel als slachtoffer als hulpverleners


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
En die groentenwinkel is hier gewoon op loopafstand. Enige tijd terug haalde ik daar geregeld wat appeltjes en die meid, jeetje, die was echt heel erg leuk :( Vanmiddag even wezen kijken, zaak uiteraard gesloten en 1 grote bloemenzee...

Sterkte voor de vader en de rest van de nabestaanden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dodelijk ongeluk A35 veroorzaakt door inschattingsfout
ZOETERMEER - Het ongeluk op de A35 bij Almelo, waarbij begin februari zes mensen omkwamen, is veroorzaakt door een menselijke fout. Dat blijkt uit technisch onderzoek van de politie. Bij het ongeluk kwamen twee broertjes van 7 en 8 jaar, een 21-jarige vrouw en haar 48 jarige moeder uit Zoetermeer om het leven. De vader van het gezin raakte gewond. Ook een 40-jarige automobilist uit Deventer en zijn dochter van 8 overleefden de klap niet.

Inschattingsfout
De politie denkt dat de man uit Deventer een inschattingsfout heeft gemaakt bij het invoegen op de snelweg. Hij raakte de auto van de Zoetermeerders. De twee auto's kwamen na de botsing in het ijskoude water naast de snelweg terecht.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/dodelijk-ongeluk-a35-veroorzaakt-door-inschattingsfout


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ok, als ik nog eens flink beter kijk kon JackM wel eens gelijk hebben. Bij de auto aan de kraan van de HV kan ik moeilijk zien of deze al of niet al leeg is... maar goed, het gaat niet specifiek om dit incident maar meer in zijn algemeenheid. Hoe wordt zo'n hulpverlening aan de vork gestoken? Want er gaan natuurlijk wel eens vaker auto's de plomp in...
Misschien een beetje late reactie, maar bij ons is het zo dat bij een auto die op de kop in de sloot ligt het eerste plan is om het voertuig met de lier van ons voertuig op de kant te trekken als er geen andere -direct zichtbare- aanvalsweg is en het voertuig ook daadwerkelijk (deels) onder water ligt . De ervaring leert dat we de lier binnen een minuut aan het voertuig in de sloot kunnen hebben.
Hierbij probeert een man contact te maken met de inzittenden door middel van kloppen, roepen etc. De bevelvoerder moet een snelle afweging maken tussen het voertuig laten liggen en het voertuig op de kant trekken.
We hebben al tientallen auto's in de sloot gehad en elk geval is weer anders, de aanpak is dus ook telkens anders.

Dit is een uiterst lompe handelwijze als je het vergelijkt met bevrijding van een beknelling (die alsnog kan plaatsvinden), maar zoals eerder gezegd is het een afweging van het risico op wervelfracturen en het risico op verdrinking.


STIMP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
    • Persoon Schadeherstel en Carrosserie BV
Misschien een beetje late reactie, maar bij ons is het zo dat bij een auto die op de kop in de sloot ligt het eerste plan is om het voertuig met de lier van ons voertuig op de kant te trekken als er geen andere -direct zichtbare- aanvalsweg is en het voertuig ook daadwerkelijk (deels) onder water ligt . De ervaring leert dat we de lier binnen een minuut aan het voertuig in de sloot kunnen hebben.
Hierbij probeert een man contact te maken met de inzittenden door middel van kloppen, roepen etc. De bevelvoerder moet een snelle afweging maken tussen het voertuig laten liggen en het voertuig op de kant trekken.
We hebben al tientallen auto's in de sloot gehad en elk geval is weer anders, de aanpak is dus ook telkens anders.

Dit is een uiterst lompe handelwijze als je het vergelijkt met bevrijding van een beknelling (die alsnog kan plaatsvinden), maar zoals eerder gezegd is het een afweging van het risico op wervelfracturen en het risico op verdrinking.

Treat first what kills first.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Misschien een beetje late reactie, maar bij ons is het zo dat bij een auto die op de kop in de sloot ligt het eerste plan is om het voertuig met de lier van ons voertuig op de kant te trekken als er geen andere -direct zichtbare- aanvalsweg is en het voertuig ook daadwerkelijk (deels) onder water ligt . De ervaring leert dat we de lier binnen een minuut aan het voertuig in de sloot kunnen hebben.

In de nieuwe Brand en Brandweer (maart 2012, verschijnt eind deze week) staat een uitgebreid artikel over de omstandigheden, inzet en gekozen aanpak bij dit incident, een paar quotes daaruit:

Citaat van: B&B 2012/3, maart 2012, Sdu Uitgevers
Goede inzet bij Twentse ijstragedie
Twee auto’s met in totaal zeven inzittenden belanden zondag 5 februari op de kop in het water langs de A35. Ondanks een snelle en adequate inzet kan het duikteam van brandweer Twente niet voorkomen dat zes mensen het ongeval uiteindelijk niet overleven. De OvD, duikploegleider en een duiker blikken terug.

Citaat van: B&B 2012/3, maart 2012, Sdu Uitgevers
De eerste melding komt om 19.01 uur binnen op de Twentse meldkamer in Hengelo. In de eerste alarmering zitten behalve een TS ook een HV1, een OvD en twee waterongevalvoertuigen (WO). De HV1 met boot en een TS zijn acht minuten na de melding ter plaatse. Even daarop komt Officier van Dienst (OvD) Guido Tijhof op het plaats incident. Om 19.15 uur is de eerste WO van Almelo ter plaatse, twee minuten later arriveert de WO van Hengelo. ‘Normaal gesproken zouden we met twee WO’s twee duikers hebben. Maar de WO van Almelo was met een man meer vertrokken en de WO uit Hengelo kwam er snel achteraan. Op die manier kon het duikteam uit Almelo snel twee duikers inzetten. Het duikteam uit Hengelo leverde de derde duiker en de veiligheidsduiker. Een tweede TS uit Wierden is ook snel ter plaatse’, vertelt de OvD.

Citaat van: B&B 2012/3, maart 2012, Sdu Uitgevers
Snelle inzet duikteams
Zodra de brandweerlieden van de eerste TS arriveren, zien ze twee auto’s op de kop door het ijs gezakt. Een van de manschappen van dit voertuig weet contact te krijgen met één persoon van de auto met vijf inzittenden. Van de tweede auto is op dat moment nog niets bekend. De bevelvoerder, OvD en de duikploegleider besluiten om op beide voertuigen één duiker te zetten.
De duiker uit Hengelo, René Tonis, assisteert bij de auto met vijf personen. ‘Mijn collega had toen al één persoon uit de auto gekregen’, zo vertelt hij. ‘Vervolgens hebben we nog twee personen eruit weten te halen, door een ruit in te tikken. Dat bleek echter niet zo eenvoudig. Pas toen de auto omhoog werd getild
met hulp van een berger, konden we de laatste twee personen eruit halen. De andere duiker van Almelo richtte zich op de twee inzittende van het andere voertuig. Ook hier moest de wagen uit het water worden getild om de mensen eruit te krijgen.’

Citaat van: B&B 2012/3, maart 2012, Sdu Uitgevers
Ervaring leidt tot slagvaardig handelen
‘Nog op de avond van de debriefing wordt duidelijk dat de inzet van de hulpdiensten goed is verlopen’, vertelt OvD Tijhof. ‘De duikploegleider van de eerste WO besloot een extra duiker mee te nemen en de bemanning van de HV1 besloot niet te wachten op de WO. Dat is niet gebruikelijk, maar wel verstandig geweest. We hadden tijdwinst, want de eerste duiker kon zo sneller aan de slag en de auto kon eerder uit het water worden getakeld. Dat had ook te maken met eerdere ervaringen van de chauffeur.
Dit jaar waren er al meer incidenten met auto’s die door het ijs gingen. De voortvarende aanpak zegt natuurlijk iets over de professionaliteit van onze mensen.’ Ook de OvD zelf handelt snel en adequaat op de plaats incident. ‘Het was vooral orde in de chaos scheppen’, herinnert hij. ‘Standaard worden de berger en
Rijkswaterstaat ingeschakeld. Ik heb zelf verzocht om een tweede kraan. Verder was het zaak om zoveel mogelijk een rustige plek te creëren voor de hulpverleners. In overleg met de OvD van de politie is afgesproken om de snelweg af te sluiten voor verkeer. Verder was er overleg met de OvD geneeskundig, in hoeverre we hem konden helpen. Dat betekende vooral reanimeren. Onze mensen worden ieder jaar daarin bijgeschoold.’

Citaat van: B&B 2012/3, maart 2012, Sdu Uitgevers
Praktijk anders dan oefening
Hoewel de redding op zich dus naar tevredenheid verloopt, blijkt deze toch heel anders dan tijdens een oefening. ‘We oefenen ieder jaar dit soort ongevallen. Maar in de praktijk, zeker in dit geval, ervaar je het op een andere manier’, zegt duiker Tonis. ‘Sowieso is de tijdsdruk veel groter dan bij een oefening. Normaal
oefenen we bovendien met één voertuig en twee slachtoffers. Dit was veel groter en ernstiger. Er waren geen gecontroleerde omstandigheden. De auto’s zaten vast tussen de ijsschotsen. Bovendien zie je onderwater niets, doe je alles op gevoel en moet je snel keuzen maken.’
Voorheen hadden de korpsen van Almelo en Hengelo elk een eigen duikteam. Tegenwoordig werken de duikers en duikploegleiders van Almelo en Hengelo samen in het duikteam Twente. Spullen en gereedschappen zijn op elkaar afgestemd, evenals oefenmethoden. Dat is een groot voordeel, vinden betrokkenen. Ieder jaar vinden er ijsduikoefeningen plaats. Mensen kennen elkaar daardoor goed en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.
‘Duikteams zijn bij dergelijke ijsincidenten van groot belang’, concludeert duikploegleider Guido Heeroma. ‘Ze hebben bij dit soort incidenten grote meerwaarde. Ons team functioneerde in deze situatie goed. Wij zijn dan ook bezorgd dat er bij eventuele extra bezuinigingen van het Rijk meer duikteams worden opgeheven
en vervangen door oppervlakteredteams.’

Het gehele artikel (Door Marco van der Leest) is te lezen in tijdschrift Brand&Brandweer 2012/3, maart 2012, Sdu Uitgevers
Samen sterk in de hulpverlening!