Ok, als ik nog eens flink beter kijk kon JackM wel eens gelijk hebben. Bij de auto aan de kraan van de HV kan ik moeilijk zien of deze al of niet al leeg is... maar goed, het gaat niet specifiek om dit incident maar meer in zijn algemeenheid. Hoe wordt zo'n hulpverlening aan de vork gestoken? Want er gaan natuurlijk wel eens vaker auto's de plomp in...
Misschien een beetje late reactie, maar bij ons is het zo dat bij een auto die op de kop in de sloot ligt het eerste plan is om het voertuig met de lier van ons voertuig op de kant te trekken als er geen andere -direct zichtbare- aanvalsweg is en het voertuig ook daadwerkelijk (deels) onder water ligt . De ervaring leert dat we de lier binnen een minuut aan het voertuig in de sloot kunnen hebben.
Hierbij probeert een man contact te maken met de inzittenden door middel van kloppen, roepen etc. De bevelvoerder moet een snelle afweging maken tussen het voertuig laten liggen en het voertuig op de kant trekken.
We hebben al tientallen auto's in de sloot gehad en elk geval is weer anders, de aanpak is dus ook telkens anders.
Dit is een uiterst lompe handelwijze als je het vergelijkt met bevrijding van een beknelling (die alsnog kan plaatsvinden), maar zoals eerder gezegd is het een afweging van het risico op wervelfracturen en het risico op verdrinking.