Hulpverleningsnieuws rondom mogelijke Elfstedentocht - februari 2012

Auteur Topic: Hulpverleningsnieuws rondom mogelijke Elfstedentocht - februari 2012  (gelezen 8044 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
De tocht der tochten is weer op komst.

Wie is er vanuit de hulpverlening al bezig met de voorbereiding?
Welke mensen en middelen worden er ingezet?

En als de tocht der tochten echt gereden wordt, welke inzetten zijn er gepleegd?

Bij voorbaat wens ik alle betrokken alvast een mooie dag toe.


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2012, 23:38:28
Âlvestêdentocht weer op komst? Ik heb de rayonhoofden dat nog niet horen zeggen.

Als goede hulpverlener ben je op alles voorbereid dus ben ik benieuwd welke draaiboeken er uit de kast gehaald worden en wat er allemaal ingezet gaat worden :)

En als het niet doorgaat dan gaan we verder bij de casussen  ;D
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2012, 00:07:44
Draaiboek van de EHBO

http://ehbofriesland.nl/2012-01-11stedendraaiboek-EHBO.pdf

Zo dat noem ik nu eens een mooie start. Hartelijk dank.
Ik hoop dat er nog veel meer info, en misschien discussie over de info,  gaat volgen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2012, 06:14:03
Wat mij opvalt bij het draaiboek EHBO is dat er niets in staat over de verbindingen (kanaalnummers e.d.), uitwijkmogelijkheid, inzet van b.v. Dares. (als back-up)

Of ik heb er overheen gelezen. (was een snelle blik)  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2012, 07:20:59
Ik heb gisteravond laat even met een snelle blik het draaiboek v/d EHBO 'gelezen'.
Hier zaten toch echt een paar punten tussen waar ik het 'lichtelijk' niet mee eens ben.

O.a. de verbindingen, niet alleen geen kanalen e.d. maar ook qua communicatie, wat er nu wel en niet gecommuniceerd moet worden.
Ook de behandeling van bepaalde verwondingen verbaasde mij lichtelijk, bijvoorbeeld de blaar behandeling..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2012, 07:48:35
Er is de laatste jaren heel wat veranderd m.b.t. evenementenveiligheid en de voorbereiding daarop. Daar zijn ook niet de rayonhoofden maar de burgemeesters en de hulpdiensten wettelijk verantwoordelijk voor.
Draaiboeken zullen dus flink ge update moeten worden. En niet op t net te vinden zijn. Dat soort draaiboeken kennen talloze aanpassingen en zullen pas vlak voor de start definitief zijn.
Ik stel mij zo voor dat hier een speciaal sGBO en voorbereidend ROT en RBT voor opgezet worden.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2012, 08:06:09
Er is de laatste jaren heel wat veranderd m.b.t. evenementenveiligheid en de voorbereiding daarop.
Draaiboeken zullen dus flink ge update moeten worden. En niet op t net te vinden zijn.

Mede door de door jou benoemde redenen heb ik dit topic gestart. En ik hoop dat we met z'n allen veel van de input kunnen leren.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2012, 09:34:33
We kunnen hier veel filosoferen over hoe e.e.a. voorbereid en uitgevoerd zou kunnen worden, maar realiseer je wel dat diegenen die er daadwerkelijk mee bezig zullen zijn, als ze al meelezen, hier geen informatie daarover mogen delen. We zullen dus ook nooit weten hoe het daadwerkelijk voorbereid en uitgevoerd wordt, behalve door observaties van ingezette eenheden of mediaberichten hierover.


Netraam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2012, 23:27:44
O.a. de verbindingen, niet alleen geen kanalen e.d. maar ook qua communicatie, wat er nu wel en niet gecommuniceerd moet worden.

Er staat in het draaiboek dat de communicatie door het Rode Kruis wordt gedaan.
Als EHBO-er zit je dus niet aan de knoppen van portofoon of mobilofoon en staat het om die reden niet in dit draaiboek.

27. De EHBO-post wordt uitgerust met radiocommunicatie bemenst door een medewerker van het Rode Kruis. Deze radiocommunicatie is alleen bedoeld voor hulpverlening.