Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54844 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Gepost op: 23 januari 2005, 10:45:10
Deze nieuwe casus van de maand zal starten in februari, en wordt begeleid door Jorrinda Spiering!


De AED specialist van Europa


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2005, 00:10:59
Ok, een nieuw karweitje. We houden de voetjes weer op het droge en verplaatsen ons naar een nieuwe situatie.

Een treinongeval.

Het is najaar, een graad of 12 en er waait een frisse wind. Het is dinsdag en het is net 14.00 uur geweest. Een intercity, bestaande uit 3 wagons, grijpt op een onbeveiligde overweg een tractor met aanhanger en ontspoort.
Een paar honderd meter verderop, midden in het veld op een soort dijkje, komt het hele spul tot stilstand. Resultaat: de voorste wagon is van de rails geschoten en steekt schuin naar voren, gedeeltelijk in de lucht op een forse meter van de grond. De tractor met aanhanger ligt opgefrommeld onder de voorste wagon en zorgt ervoor dat die voorste wagon niet met de neus van de dijk af de grond is ingedoken en ‘stabiliseert’ het geheel. De tweede wagon heeft als kreukelzone gefungeerd tussen de voorste en achterste wagon en is derhalve op diverse punten behoorlijk in elkaar gedrukt. De achterste wagon staat nog op de rails en lijkt weinig schade te hebben.
Een grote stad ligt net een kilometer of drie achter de trein, een dorp op twee kilometer ervoor. Bereikbaarheid: de overweg waarop de aanrijding heeft plaatsgevonden en een kleine onbewaakte overweg op zo’n 1200 meter richting het dorp.
Naast het dijkje ligt aan beide kanten een sloot.

Vooralsnog mogen jullie het met deze informatie doen.

Leef je uit. Succes! ;)


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2005, 07:50:13
Gezien het tijdstip zal de trein niet overvol hebben gezeten.
Als ambulancehulpverlener zal ik sowieso even op het advies van de brandweer wachten m.b.t. het overhangende deel.

De mensen die uit zichzelf uit de trein komen moeten zo snel mogelijk elders worden ondergebracht.
Voor deze T3 slachtoffers moeten bussen worden geregeld.
En het SIGMA laten we natuurlijk sowieso aanrukken. (evenals de rest van de GNK)

Zodra het sein 'veilig' is gegeven door de brandweer kan triage beginnen in de wagons.

Aan de meldkamer zou ik vóór de triage al assistentie vragen van het MMT, gezien de aard van het ongeval.
Ook zal de meldkamer denk ik alvast de aangrenzende regio's inlichten over de mogelijke noodzaak tot bijstand in een later stadium.

Dan wacht ik verder af wat de triage op gaat leveren aan slachtoffers....


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2005, 08:44:48
Als eerste vragen of Prorail de stroom van het spoor wil halen. En de mensen die nog in de trein zitten vragen om binnen te blijven ivm eloctrocutie gevaar.

Verder de eerste rapportages ook vanuit de trein afwachten bijvoorbeeld van de conducteur. Er zijn altijd wel een paar die een mobiele telefoon bij zich hebben.

Groet Arend


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2005, 08:58:57
Het belangrijkste is idd om te zorgen dat eerst het spoor veilig wordt gesteld. dus idd stroom eraf en al het andere treinverkeer plat leggen. (voor zover dat niet al gebeurd is)

Daarnaast politie/brandweer en GGD aan laten rijden. Daarnaast natuurlijk ook de ongevallendienst van de NS/ProRail alarmeren en aan laten rijden. En hopelijk kunnen deze een beetje snel terplaatse zijn.

Over het aantal slachtoffers wil ik me niet uitlaten. het kan best zijn dat de trein goed vol zit. (spreek uit ervaring) Daarnaast weet je niet of het altijd zo'n korte trein is. misschien normaal wel 2x3 en door omstandigheden nu niet. dan zal de trein aardig vol zitten.

Voor de hulpdiensten is het ook belangrijk om zo snel mogelijk te weten wat de inhoud van de aanhanger was. zit daar nog levende have in? mogelijk gevaarlijke dieren?

Wat betreft de brandweerinzet, ik zou het kleine dorp aan laten rijden alsmede de stad. Indien mogelijk gelijk al aan laten rijden met HVH-bakken. (ligt denk ik wederom een beetje aan de afstand waarop deze bakken staan)

En natuurlijk persopvang, zijn altijd lastig van de fotograafjes ;)


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2005, 09:37:58
De eerste handelingen zal het treinpersoneel zelf doen (indien niet zelf ernstig gewond).

Als eerste zal de machinist of conducteur het gevarensein ontsteken: (twee rode lichten en een wit licht in het midden). Alle aankomende treinen op het naastgelegen spoor zullen bij het zien van dit sein direct moeten stoppen.

Tevens wordt de verkeersleiding gewaarschuwd. Zij kunnen het treinverkeer stil leggen en zorgen voor het spanningsloos zetten van het spoor. De verkeersleiding ziet trouwens al aan hun systemen dat de trein niet meer rijdt. De seinen op het betreffende spoor zullen het baanvak waar de trein staat al beveiligen.

De naastgelegen spoor kan direct door de conducteur of machinist beveiligd worden door middel van een soort "startkabel". Door de beide rails met elkaar te verbinden, zullen de seinen op dit baanvak op rood springen.

De passagiers dienen (indien mogelijk) in de trein zelf te blijven zitten. Dit in verband met beschadigde bovenleiding.

Uiteraard zal naast de overige hulpdiensten ook de Nedtrain ongevallendienst gewaarschuwd moeten worden. Deze hebben specialistische apparatuur voor treinongevallen.

Een niet onbelangrijke vraag: gaat het hier om een dubbeldekker?
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2005, 09:45:20
Oeps, mijn ghor-pieper gaat. Oproep voor de sigma.

Als jullie ondertussen de boel veiligstellen (stabiliseren, stroom er af e.d.) dan kleden mijn maats en ik ons even om en komen we er aan.
Kan de ovd-g ondertussen bepallen wat we gaan doen.
Tent opzetten en zo ja, waar?
Maar hij wacht waarschijnlijk even op het eerste sitrap.

Het is in ieder geval goed dat GNK snel gealarmeerd wordt.

We komen er aan wachten ter plaatse op instructies.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2005, 09:49:25
Hmm, het SIGMA kan mijn inziens het beste in het veldje naast de trein gaan staan (op veilige afstand natuurlijk), en als de stroom uitgeschakeld is, lijkt het me handig als het overhangende deel gestut wordt, met balken of door de kiep van een bulldozer. Hebben we een bulldozen of iets dergelijks?
Arts  www.alphalog.nl


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2005, 10:15:11
Hmm, het SIGMA kan mijn inziens het beste in het veldje naast de trein gaan staan (op veilige afstand natuurlijk), en als de stroom uitgeschakeld is, lijkt het me handig als het overhangende deel gestut wordt, met balken of door de kiep van een bulldozer. Hebben we een bulldozen of iets dergelijks?

Een enkele bak (rijtuig) van bijvoorbeeld een Koploper weegt bijna 50 ton. Het gewicht van een dubbeldekkerbak is trouwens nog hoger. Ik denk dat het stutten d.m.v. een bulldozer daarom zelfs onveilig is.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2005, 15:20:10
Gezien de melding zal er door de CPA groot alarm worden geslagen.
Vrije wagens worden A1 ter plaatse gestuurd.
OVD-G, GNK, Sigma en MMT inzetten.
Andere wagens zo snel mogelijk vrij maken.
Alarmering naar de omliggende regio's ivm eventuele assistentie.
Voorwaarschuwing naar de omliggende ziekenhuizen ivm het mogelijk opstarten van het externe rampen opvangplan.
Ter plaatse het gebied veilig laten stellen door de brandweer ism de NS.
Effe checken bij de collega's wat de beste aanrijd route is.
Mensen die er zelf uitkomen worden opgevangen en getrieerd. Verder is het nu wachten totdat de kust veilig is. Dan kan de brandweer beginnen met de bevrijding en redding van de inzittenden.
Het medische gedeelte verzorgen wij dan weer.  :)