Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54856 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #170 Gepost op: 21 februari 2005, 12:30:43
De man onder de tractor die nu inkachelt wordt een rapid extraction mbv het MMT. Eerst de vrouw nog even met haar man laten praten en dan de vrouw alvast in de ambulance laten zitten. Zodra de patient bevrijdt is vervoeren naar het traumacentrum.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #171 Gepost op: 21 februari 2005, 13:01:17
man die niet meer ademt is denk ik overleden.

een traumatische reanimatie is al eigenlijk nooit zinvol en was hij nu enig slachtoffer dan zou je er nog even over kunnen denken, maar reeel gezien niet meer dan dat.

ik heb hier al eerder bepleit dat ik van mening ben dat, hoe hard het ook klinkt, T4 echt niet alleen onder oorlogsomstandigheden telt. sorry maar bij een dergelijk ongeval overlijden ook wel eens mensen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #172 Gepost op: 21 februari 2005, 14:50:29
Rick, van mij krijg je gelijk. Het slachtoffer heeft al die tijd in het voorste rijtuig gelegen zonder ademhaling, zonder dat we hem konden bereiken. Hij krijgt T4 en blijft liggen.

Voordat ze het treinstel verder kunnen liften moeten de slachtoffers uit het voorste rijtuig en de machinist eruit! Geef even aan in welke volgorde je dit wilt laten gebeuren en waar je slachtoffers worden ondergebracht. Zodra dat gedaan is kan de tractorbestuurder worden bevrijd.
Laat je een van de twee ambulances die er nu staan daarvoor gereserveerd staan? Of gebruik je deze 2 op en wacht je een volgende af voor de tractorbestuurder? Er is nog van alles aanrijdend.

Dus: waar gebruik je de 2 ambulances voor? Wie gaat er weg?

En wat gaat er gebeuren met de vader van het gezin? Er wordt druk geknipt en gebogen, maar er kan nog niemand bij. Geef je de moeder bepaalde opdrachten?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #173 Gepost op: 21 februari 2005, 15:19:13
1 Ambu stand by houden voor de tractorchauffeur, als die tenminste een beetje snel gered kan worden. En die T4... Wie zegt dat hij niet net is opgehouden met ademen? Maar goed, de kans dat hij nog leeft is inderdaad erg klein. De andere ambu... Hmm, misschien de nu nog beknelde vader?
Arts  www.alphalog.nl


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #174 Gepost op: 21 februari 2005, 17:15:13
Ik zal in ieder geval die machinist toch wel goed willen bekijken ook omdat die flink bloed.
Belangrijk als getuige en een gerede kans op een hypovolemische shock


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #175 Gepost op: 21 februari 2005, 20:29:11
ik wil graag overleg met de OVDg,ik wil graag weten of er nog wijzigingen zijn in volgorde van bevrijden van slachtoffers.En zoja,welk slachtoffer de hoogste prio heeft.
Verder zijn we druk doende samen met de ongevallendienst van de NS om slachtoffers los te knippen


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #176 Gepost op: 21 februari 2005, 20:32:39
ik kan me er helemaal mee vinden dat het niet ademende slachtoffer een T4 wordt,
Dus het volgende is de triage van het voorste rijtuig.

- 1 slachtoffer heeft zwaar aangezichtsletsel, is bewusteloos en ademt niet;T4
- 1 slachtoffer heeft rugklachten en een pijnlijke linkerarm;T2
- 2 slachtoffers met pijnlijke knieёn/onderbenen op de vloer;T2
- 1 slachtoffer met fors aangezichtsletsel en pijnlijke ribbenT2 indien vitale functies in orde.

Allereerst zal de machinist uit de cabine moeten, we zullen moeten verifieren dat de spanning van de bovenleiding af is, aangezien deze in de cabine hangt.  vervolgens zal de machinist met inachtname van de (cervicale) wervelkolom op de plank moeten worden gelegd en snel buiten de cabine moeten worden gebracht alwaar we hem verder kunnen beoordelen behandelen, been niet eerst spalken wel in de gaten houden bij het draaien.
ik zou inderdaad een ambu beschikbaar houden voor de tractor bestuurder deze moet asap naar een traumacentrum.  De echtgenote kan alvast in de ambulance gezet worden, denk aan begeleiding.
T4 slo blijft liggen kan later geborgen worden, patienten met pijnlijke knieen/onderbenen kunnen versleept worden middels rautek of onder begeleiding lopen indien mogelijk.  De andere 2 slachtoffers zullen even snel op de plank ge-logrolled moeten worden en naar buiten gebracht moeten worden alwaar ze geevalueerd kunnen worden.
dan kan volgens mij de cabine omhoog.
De 2de ambulance zou ik reserveren voor de machinist, ziet er ernstig uit.  

Istructies aan de vrouw, ik denk op dit moment dat ze enkel kan proberen haar man bij de tijd te houden, verder kan er niets gedaan worden volgens mij, of ik moet iets gemist hebben

nou tot zover Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #177 Gepost op: 21 februari 2005, 22:26:14
Voor de bovenleiding hoef je je geen zorgen meer te maken. Aan het begin van deze casus heeft Prorail de spanning al afgeschakeld en NedTrain heeft gezorgd voor de aarding.

Om de een of andere reden is de machinist na het inschakelen van de snelremming niet uit zijn cabine gevlucht, zoals gewoonlijk bij naderende aanrijdingen het geval is.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het bij dit type treinstel (Koploper) een hele toer om de machinist uit de cabine te halen. De indeling en grootte van de cabine maakt het trouwens zo goed als onmogelijk om het SO in de cabine zelf te behandelen. Het lijkt mij dus verstandig om hem snel uit zijn positie te bevrijden.

Hieronder nogmaals mijn eerdere bericht m.b.t. het bereiken van de cabine.

Een Koploper dankt zijn naam doordat het mogelijk is om van het ene treinstel naar het andere te lopen. Hiervoor is de cabine hoger geplaatst. De gang tussen het balkon en de kop van de trein loopt niet onder de cabine door, maar rechts erlangs. De toegang tot de cabine is een deurtje wat uitkomt in deze gang. Achter dit deurtje zit een trap, dat bovenaan een kwartslag naar rechts draait en uitkomt in de eigenlijke cabine.

Er zit wel een "cabinedeur" rechts van de trein dat uitkomt op het gangetje. Aan de linkerkant is geen toegang tot de cabine. Succes ermee.

Om mijn bovenstaande verhaal duidelijker te maken heb ik hierbij een 'plattegrond' van de neus van het treinstel:



Ik ben benieuwd hoe de brandweer/ambulance dit oplost...  ;)

Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #178 Gepost op: 21 februari 2005, 22:28:08
Voor de bovenleiding hoef je je geen zorgen meer te maken. Aan het begin van deze casus heeft Prorail de spanning al afgeschakeld en NedTrain heeft gezorgd voor de aarding.

Om de een of andere reden is de machinist na het inschakelen van de snelremming niet uit zijn cabine gevlucht, zoals gewoonlijk bij naderende aanrijdingen het geval is.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het bij dit type treinstel (Koploper) een hele toer om de machinist uit de cabine te halen. De indeling en grootte van de cabine maakt het trouwens zo goed als onmogelijk om het SO in de cabine zelf te behandelen. Het lijkt mij dus verstandig om hem snel uit zijn positie te bevrijden.

Hieronder nogmaals mijn eerdere bericht m.b.t. het bereiken van de cabine.

Om mijn bovenstaande verhaal duidelijker te maken heb ik hierbij een 'plattegrond' van de neus van het treinstel:



Ik ben benieuwd hoe de brandweer/ambulance dit oplost...  ;)

Leon



dan hebben we maar 1 keuze,we plukken de machinist zo uit zijn cabine.En dan wordt de behandeling maar buiten gedaan  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #179 Gepost op: 21 februari 2005, 22:51:49
Niet moeilijk doen, gewoon op een brancard, en door het raam naar buiten, als dat kan.
Arts  www.alphalog.nl