Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54854 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 2 februari 2005, 15:58:39
OK, geen conclusie: we hebben het sterke vermoeden dat de bestuurder is omgekomen, en laten daarom een lijkenwagen komen  ;)
Heeft absoluut geen prioriteit als het SO is overleden. Worden als laatste vervoerd. Lijkenwagen brengt alleen maar extra drukte en daardoor hinder met zich mee.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 2 februari 2005, 16:37:49
Ik vind ook dat we er vanuit mogen gaan dat de tractorbestuurder overleden is. Ik stel wel voor om het controleren daarvan een hoge prioriteit te geven... Het is mogelijk dat er een wonder is gebeurd...
Overigens stabiliseerd de tractor het overhangende deel, eerst stutten dus. Hoe gaat dat btw. aangepakt worden?
waarom zou die man/vrouw het niet overleeft hebben.Ik ken een aantal gevallen die hier in de buurt zijn gebeurt waar de tractorbestuurder levend en wel naast het ongeval stond


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #42 Gepost op: 2 februari 2005, 16:52:33
Oké!

Ik neem de (relatief gedetailleerde) informatie van Jorrin even als nadere informatie die de OvD krijgt bij het inmelden...

Een trein die bestaat uit 3 wagons, waarvan er één 'zweeft boven de grond', één behoorlijk in elkaar gedrukt is en één normaal op de rails staat.

Het geheel staat op circa 300 meter van een overweg, en op 1200 meter van de volgende overweg. Verder geen weg langs de spoorlijn, alleen maar slootjes en weilanden.....

Met deze informatie eerst gaan kijken hoe de situatie is en dan pas opschalen?  Dat lijkt mij niet verstandig!

Ik schaal als OvD-B direct op naar een compagnie.
Het eerste peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) laat ik vrij instromen naar de spoorwegovergang op 300 meter van het incident.

Het tweede peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) en het ondersteuningspeloton (1 TS, 1 HA met HVH-spec, 1 VW, COH etc.) laat ik opkomen naar een uitgangsstelling op max. 1 kilometer van het incident.

Zo worden heel snel circa 80 brandweermensen op weg gestuurd waarbij ze gestructureerd kunnen worden ingezet. Het eerste peloton zal zeker nodig zijn (al is het maar om assistentie te verlenen i.v.m. de moeilijke bereikbaarheid). De rest van de compagnie kan als hun inzet niet nodig blijkt te zijn, zonder problemen worden bedankt voor de inzet.

Verder heeft voor mij de hoogste prioriteit het afstemmen van afzettingen, aan- en afvoerwegen met de politie en ambulancedienst.
Daarom vraag ik direct aan de meldkamer om een multidisciplinaire gespreksgroep te openen en de OvD-G en OvD-P met spoed naar die gespreksgroep te laten schakelen. Via direct contact kunnen in een zo vroeg mogelijk stadium afspraken worden gemaakt over de bereikbaarheid.

Maar even tot zover als eerste reactie  ;)

groeten,
René de Caluwé


Zo René, je hebt er zin in ;) Persoonlijk vind ik het nogal erg overdreven om er direct een compagnie-inzet van te maken.  We weten nog helemaal niks qua beknellingen ed. ;) Ik denk dat de hulpverleners elkaar eerder in de weg lopen dan wat nuttigs te doen hebben.
Ohja...nog een vraag....Schaal jij op naar een GRIP-situatie ivm de compagnie-inzet?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #43 Gepost op: 2 februari 2005, 17:35:13
waarom zou die man/vrouw het niet overleeft hebben.Ik ken een aantal gevallen die hier in de buurt zijn gebeurt waar de tractorbestuurder levend en wel naast het ongeval stond

Omdat z'n tractor geschept is door een hard rijdende trein, en z'n tractor nu een voorwagon in evenwicht houdt. Maar zoals ik als zei: het controleren heeft een hoge prioriteit...
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #44 Gepost op: 2 februari 2005, 18:08:52
Is de stroom er al af?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #45 Gepost op: 2 februari 2005, 18:56:30
Is de stroom er al af?

Jullie zullen nog even geduld moeten hebben tot later vanavond. D'r moet ook nog gewerkt worden. ;)


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #46 Gepost op: 2 februari 2005, 22:17:01
Hmm, ik probeer even over de grensen van alle hulpverleningsdiensten kijken..
En zou het handig vinden als we de tijdsfactor proberen een rol te laten spelen.

TER PLAATSE
.....
T+0:25 MMT ter plaatse
T+0:20 NS Ongevallen service ter plaatse
....

Peter je bent wel erg snel zeg met die ongevalswagen van de NS  ;) heb ervaring dat deze vaak een lange opstart hebben. Maar dit even even een losse opmerking vanaf deze kant.

Zolang er geen verdere info beschikbaar is dan de melding dat er een ontsporing van de trein is in combi met een aanrijding.
Zal ik zoals eerdere forum genoten wel vast vooralarmeren maar nog niet daadwerkelijk inzetten in afwachting van de eerste sitrap.

Arend


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #47 Gepost op: 3 februari 2005, 00:00:13
Ik ben qua treintechnische zaken nog even in afwachting van nader bericht, dus het kan zijn dat ik morgen nog even iets moet bijstellen. Maar jullie zijn zooooo hongerig naar informatie, dat ik jullie niet langer in spanning wil houden. :D

Ok, we komen ter plaatse.
De spanning is van de bovenleiding af en de veiligheid is getest!
Het baanvak is vrijgegeven, er komt geen ander treinverkeer meer langs.
Politie is met 3 wagens bezig de toegangswegen naar de 2 overwegen af te sluiten voor het gewone verkeer.
Ongevallendienst is gealarmeerd en aanrijdend.
De conducteur is het eerste aanspreekpunt. Hij lijkt ervan af gekomen te zijn met een paar pijnlijke ribben, een kapotte elleboog en een gat in het hoofd (voorhoofd). Hij blijft tamelijk rustig onder de hele toestand, probeert iedereen zo goed mogelijk te helpen en maakt zich zorgen om alle slachtoffers. Aankomende hulpdiensten probeert hij zoveel mogelijk van informatie te voorzien.
Hij heeft de inzittenden geprobeerd zo centraal mogelijk op 1 plaats naast de trein te houden. De mensen in het voorste deel zijn zoveel mogelijk naar buiten geholpen, maar dat zaakje kraakt en wiebelt. Er bevinden zich nog diverse slachtoffers in dat voorste gedeelte, maar niemand durft daar op dit moment naar binnen. Hier zal eerst gestut moeten worden voordat er getrieerd kan gaan worden.
De grond is overal behoorlijk drassig.
De trein heeft een aantal palen van de bovenleiding omver gehaald, eentje hiervan hangt op scherp en hier zal eerst iets aan gedaan moeten worden. Het middelste deel kan daarom alleen via het achterste gedeelte benaderd worden.
De brandweer die nu alvast met 1 TS, 1 HV en OvD-B ter plaatse is en nog van alles aanrijdend heeft geeft het sein veilig voor wat betreft de stroom, het achterste rijtuig en het achterste deel van het middelste rijtuig.

Ik ga mee met de triageronde van de eerste ambulancebemanning ter plaatse. Deze hebben overigens de ambulance bij de overweg achter moeten laten en zijn te voet naar de trein toe gekomen. Kort daarna al krijgen zij assistentie van een tweede wagen, ook deze doen een deel van de triage.



1e koprijtuig:
54 zitplaatsen 2e klas

* 30 inzittenden 2e klas

-   25 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen.
Wat er verder nog in dit gedeelte van de trein zit, daar kan nu nog niemand bij komen.



2e middenrijtuig:
31 zitplaatsen 2e klas
17 zitplaatsen 1e klas, open compartiment
18 zitplaatsen 1e klas, verdeeld over 3 coupé's.

* 22 inzittenden 2e klas

-   5 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen
-   in het gangetje bij de deuren bevindt zich een gezin (vader, moeder, 3 kindjes, waarvan 1 baby in kinderwagen). Dit gedeelte van de trein is behoorlijk verwrongen en ook hier ligt veel glas. De vader zit bekneld tussen het klapstoeltje waarop hij zat, de kinderwagen en enkele stangen, hij reageert niet erg alert en is akelig bleek en stil. De baby ligt nog in de wagen en brult onbedaarlijk. Het oudste jongetje (circa 5 jaar) ligt op de vloer, huilt en heeft veel pijn in de beide benen. Het andere jongetje (circa 3 jaar) zit met opgetrokken beentjes en overdekt met bloed tegen een tussenwand en lijkt erg afwezig. De moeder heeft een fors bloedende wond aan de rechterbovenarm, veel glasverwondingen en zij is totaal in paniek. Dit deel is nog niet fatsoenlijk bereikbaar
-   2 slachtoffers blijven bewusteloos tussen de banken liggen
-   1 slachtoffer zit ter hoogte van de buik bekneld, is heel erg angstig en heeft veel pijn in buik en rug
-   3 slachtoffers met pijnlijke knieёn/onderbenen op de vloer
-   1 slachtoffer is met de borst tegen een andere stoel gesmakt en heeft ademhalingsproblemen
-   3 slachtoffers met pijnlijke armen/schouders
-   2 slachtoffers met forse hoofdwonden, waarvan 1 tevens het hoofd zelf totaal onbeweeglijk houdt i.v.m. hevige pijn in de nek

* 7 inzittenden 1e klas, open compartiment

-   4 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen
-   1 slachtoffer zit met de benen bekneld en geeft aan geen gevoel te hebben in het rechterbeen
-   1 slachtoffer heeft behoorlijke glasverwondingen in het gezicht en is danig overstuur, neigt tot hyperventilatie
-   1 slachtoffer ligt bewusteloos tussen de banken, heeft een bloedneus en een blauwverkleuring rond de ogen

*  5 inzittenden (1ste coupe 1 persoon, 2e coupe 3 personen, 3e coupe 1 persoon)

-   de persoon in de 1e coupe heeft een enorm gat in de schedel rechts boven het oor, is wel aanspreekbaar maar schreeuwt dat hij niets ziet
-   2 personen in de 2e coupe zijn relatief ongedeerd, de 3e persoon heeft pijn in de buik en onderkaak
-   de persoon in de 3e coupe ligt op de vloer, heeft veel pijn in de bekkenstreek en is erg benauwd




3e koprijtuig:
63 zitplaatsen 2e klas

* 34 inzittenden

-   28 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen
-   1 slachtoffer lijkt zijn schouder ontwricht te hebben en geeft aan erg veel pijn te hebben
-   2 mensen zitten met pijnlijke knieёn/onderbenen op de vloer
-   1 slachtoffer heeft pijn in de ribben
-   1 slachtoffer met een bloedneus en pijnlijke pols
-   1 slachtoffer met een forse hoofdwond, klaagt over pijn in de nek




De tractorbestuurder is nog aanspreekbaar! Maar zit ERNSTIG bekneld. Hij heeft geen gevoel in zijn ledematen, geeft een drukkende pijn aan in de buik en borst en haalt moeizaam adem. Hij is echter wel helder en doodsbang.



Nou, vergeef het me als ik even iets over het hoofd heb gezien, maar voorlopig kunnen jullie weer vooruit. ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #48 Gepost op: 3 februari 2005, 00:09:36
Nog even iets, bedenk goed waar je je medische hulpverlening wilt hebben. De weilanden zijn zeer drassig en er is hier geen mogelijkheid voor afvoer van slachtoffers per ambulance.
De slachtoffers zullen dus langs het baanvak, of over het spoor weggevoerd moeten worden.

Er is sprake van een lege aanhangen, dus geen gevaarlijke stoffen.


Rene112

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 3 februari 2005, 07:14:06
Zo René, je hebt er zin in ;) Persoonlijk vind ik het nogal erg overdreven om er direct een compagnie-inzet van te maken.  We weten nog helemaal niks qua beknellingen ed. ;) Ik denk dat de hulpverleners elkaar eerder in de weg lopen dan wat nuttigs te doen hebben.
Ohja...nog een vraag....Schaal jij op naar een GRIP-situatie ivm de compagnie-inzet?

Eerst even jouw laatste vraag :
Ja, ik zou direct opschalen naar GRIP 1 (en mogelijk vrij snel naar GRIP 2), maar dat heeft niets met de compagnie-inzet te maken. GRIP 1 betekent dat er behoefte is aan multidisciplinaire afstemming (met een leider in het COPI) en dat de verantwoordelijke burgemeester in aktie komt. Dat kan in diverse situaties gebeuren onafhankelijk van de opschaling van de brandweer.

Nog even toelichten waarom ik meteen 'stevig' laat alarmeren aan de brandweerkant.

Voor een 'standaard beknelling' in een personenauto houden we altijd 1 TS (met eventueel 1 HV) aan. Als er 2 personenauto's zijn waaruit slachtoffers bevrijd moeten worden willen we normaal graag 2 TS'en ter plaatse hebben.

Stel dat twee personenautos met beknelling 300 meter van de openbare weg zouden liggen (zeer moeilijk bereikbaar) dan zou je logischerwijze al een 3e en evt. 4e TS willen alarmeren om te helpen de materialen 300 meter over de spoorbaan te sjouwen.....

Dus bij een incident met 2 beknelde personen op grote afstand van de openbare weg (300 meter) is het opschalen naar groot (3 TS) of zeer-groot ongeval (4 TS) goed te motiveren.

Zo zit dus (mijn) denkwijze bij deze opschaling in elkaar.
Nu even toepassen op deze casus met de informatie die Jorrin aan het begin heeft gegeven.

Twee van de drie treinstellen staan niet meer normaal op de rails (waarvan 1 ook behoorlijk in elkaar is gedrukt). Dat betekent dat er enorme krachten zijn vrijgekomen bij het ongeval. En het is redelijk om te veronderstellen dat er in ieder geval een paar slachtoffers door de brandweer bevrijd moeten worden.
Dus daarom direct een peloton (4 TS) ter plaatse laten komen.

Ik ben meteen een stap verder gegaan door de rest van de compagnie (2e peloton en ondersteuningspeloton) ook te laten alarmeren. De opkomsttijd van deze eenheden is natuurlijk langer, maar ze zijn ter plaatse hard nodig als er meer dan 2 of 3 personen bekneld zitten.

Ik hoop dat ik zo mijn denkwijze wat hebben kunnen toelichten...  ;)
En nu ben ik goed wakker, tijd om aan het werk te gaan ;D ;)

groeten,
René de Caluwé