Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54880 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #80 Gepost op: 4 februari 2005, 17:00:51
Goed plan.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #81 Gepost op: 4 februari 2005, 18:30:53
Als je aan de onderkant die weg ook gaat afzetten levert dan een verkeerschaos op, verkeer kan dan namelijk niet meer alternatief rijden....

Kan wel, maar dan zijn er nog een aantal aanvullende eenheden nodig om nog verder "zuidelijk" de weg af te gaan zetten..de toevoerweg zou namelijk helemaal volslibben anders...dus we gaan de afzetting nog verder vergroten, zodat de aanrijroutes begaanbaar blijven...

incident lijkt nog wel even te duren, dus de cadiwagen mag ook gepiept worden....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #82 Gepost op: 4 februari 2005, 18:53:45
Als we de wegafzetting zo laten. Waar wil je de tweede tent laten? En alle andere voertuigen die dus niet in het weiland kunnen staan...

Ik denk dat mensen heel goed in staat zijn hun auto gewoon om te keren. Het aanrijden van hulpdiensten kan dan via de andere weg plaats vinden.


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #83 Gepost op: 4 februari 2005, 19:21:10
Hallo, ik ben Bert, ploegleider ongevallenbestrijding NedTrain standplaats Tilburg.
Ik heb jullie case doorgelezen en wil even een reactie geven.

Bert, hartstikke bedankt voor je reactie. Ik denk dat e.e.a. nu veel duidelijker geworden is.

Gezien de bouw van de trein kunnen we de machinist waarschijnlijk boven in zijn cabine vinden,zal wel gewond zijn maar ik ga er even nog niet vanuit dat hij overleden zal zijn gezien zijn plaats op de trein (bovenop)

Gezien dezelfde bouw kan het nogal een uitdaging zijn om de machinist "veilig" uit de cabine te halen.  De cabine is namelijk niet direct van buitenuit te bereiken, zoals bij andere treinen.

Een Koploper dankt zijn naam doordat het mogelijk is om van het ene treinstel naar het andere te lopen. Hiervoor is de cabine hoger geplaatst. De gang tussen het balkon en de kop van de trein loopt niet onder de cabine door, maar rechts erlangs. De toegang tot de cabine is een deurtje wat uitkomt in deze gang. Achter dit deurtje zit een trap, dat bovenaan een kwartslag naar rechts draait en uitkomt in de eigenlijke cabine.

Er zit wel een "cabinedeur" rechts van de trein dat uitkomt op het gangetje. Aan de linkerkant is geen toegang tot de cabine. Succes ermee.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #84 Gepost op: 4 februari 2005, 19:29:53
Als we de wegafzetting zo laten. Waar wil je de tweede tent laten? En alle andere voertuigen die dus niet in het weiland kunnen staan...

Ik denk dat mensen heel goed in staat zijn hun auto gewoon om te keren. Het aanrijden van hulpdiensten kan dan via de andere weg plaats vinden.
Ik ga dan toch voor het verleggen van de afzetting, op de andere weg zul je namelijk ook verkeer richting de spoorlijn hebben, en bij het draaien creeer je extra gevaarlijke situaties, en de hulpdiensten  moeten dan dus op de rijbaan voor tegengesteld verkeer gaan rijden. Daar ben ik geen voorstander van als auto's ook nog moeten gaan draaien...

Dus: afzetting verleggen en de hele weg tussen de 2 politieposten is inzetbaar als opslagplaats/parkeerplaats voor hulpverleningsvoertuigen......



De wegen op het kaartje lopen natuurlijk nog verder door naar het zuiden, daar staan dus ook nog politieafzettingen bij de eerste kruisende/afslaande weg die het verkeer daar een omleiding aangeven.. , en dus ook bij de wegen die noordelijk doorlopen.

Dit allemaal in verband met de schaal van het incident, en om de ruimte om te werken zo "schoon" en veilig mogelijk te houden... Afzettingen zijn nu nog met lint, maar graag zsm de calamiteitenwagen met afzethekken tp :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #85 Gepost op: 4 februari 2005, 19:55:45
Mijn enorme dank, Jeroen. :-*

Ok, OvD-G: waar moeten de tenten komen? Of komt er 1 tent en gaan de leden van het 2e team het veld in? ???



Overigens beginnen er wat mensen aan te geven dat ze hun reis willen vervolgen.
De mensen die gewon zijn, maar nog wel op de been zijn lopen wat rond te dralen op zoek naar hulp!
Een aantal ongedeerde inzittenden geven naar vermogen eerste hulp aan de mensen in de trein, maar roepen voortdurend de hulp in van de hulpdiensten die nu ter plaatse zijn. Is er al een plan? ???


berth

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 4 februari 2005, 22:29:45
hallo, ik blijf jullie volgen
NSR stuurt een team voor personeels opvang en begeleiding van reizigers die hun weg willen vervolgen.
De algemeen Leider van Prorail die ter plaatse komt heeft de komst van bussen voor vervoer van die de reizigers geregeld. (standaard procudure) Hier zal rekening mee gehouden moeten worden.  En dit nog alle machinisten die de aanrijding aan zien komen gooit zijn treinstel op een snelremming en loopt zijn cabine uit. Als hij geen tijd meer heeft gehad om in het reizigers gedeelte te komen ligt hij achter het deurtje onder aan de trap. ;)
Je kunt eventueel het ongeschonden treindeel gebruiken voor gewonden opvang tot het vervoer geregeld is.

succes: pll Bert ongevallenbestrijding NedTrain


Paul SEH

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 5 februari 2005, 00:06:18
Bedankt voor de aanvullende info Berth.  :)

Jorrin wat hebben we allemaal ter beschikking voor wat betreft de hulpvelening in het algemeen.

Wat is al ter plaatse en wat komt nog of moet nog vrijgemaakt worden.

Als ik het goed heb dan maakt Prorail gebruik van het parallel lopende spoor voor de hulpverlening. De tent zou je dan een stuk voor het ongeval op het geblokkeerde spoor kunnen zetten. Misschien ook gemakkelijker voor de ambulance voor de afvoer van de patienten. ???


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #88 Gepost op: 5 februari 2005, 00:25:14
Ik probeer ook even in de logistiek te verdiepen...



Ik heb de wegen voor de duidelijkheid rood genummerd. Weg 2 heb ik vrijgehouden voor de noodzakelijke technische hulpverlening (brandweer, Nedtrain). Ze kunnen de trein bereiken door via het spoor naar het oosten te gaan. Ze komen nu direct aan bij de gehavende rijtuigen, zonder eerst langs de gehele trein te moeten.

T1 en T2 slachtoffers worden naar het westen gebracht en opgevangen door Gewondennest 1 (aangeduidt als "Sigma 1"). Via "weg 1" kunnen ambulances af- en aan rijden zonder last van de brandweervoertuigen te hebben.

T3 en ongeschonden slachtoffers gaan naar het oosten. Ze hoeven niet langs de gehavende voorkant van de trein te lopen en lopen hiermee ook de hulpdiensten niet in de weg. T3 slachtoffers kunnen op "weg 3" door gewondennest 2 (aangeduidt als "Sigma 2") opgevangen worden en eventueel medisch worden behandeld. Via "weg 3" kunnen ook bussen en andere worden voertuigen komen voor de afvoer van deze mensen. Ze kunnen direct na het instappen weer wegrijden.

Weg vier wordt zoals al gezegd gebruikt als opstelplaats voor de voertuigen.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #89 Gepost op: 5 februari 2005, 00:27:36
En dit nog alle machinisten die de aanrijding aan zien komen gooit zijn treinstel op een snelremming en loopt zijn cabine uit. Als hij geen tijd meer heeft gehad om in het reizigers gedeelte te komen ligt hij achter het deurtje onder aan de trap. ;)

Oeps, je hebt inderdaad gelijk...  :-[   ;)
Virus checking completed: All viruses functioning normally.