Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54877 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2005, 19:01:30
Even voor de duidelijkheid. Uit de beschrijving van Jorrin begrijp ik dat het de onderstaande trein moet zijn.
(dan alleen het eerst treinstel, op de foto staat een dubbele)

Zo niet dan hoor ik dat graag, heb nog wel meer foto's van andere treinen.

(eigen foto)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2005, 19:26:20
Helemaal goed, Peter. Het gaat inderdaad om die trein met drie 3 wagons of compartimenten (hoe dat ook mag heten). En zelfs ook in die situatie, dus op een dijkje met een sloot en weilanden ernaast. Aan de andere kant ziet het er exact zo uit. Sorry, ik ben helaas geen beste tekenaar :-[, dus als iemand zich geroepen voelt... ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2005, 19:37:33
de ongevalle dienst van de NS heeft toch zelf blauw en twee toon? dus begeleiding van hun kan volgens mij afvallen, die mensen van de politie zijn misschien wel nodig om wegen af te sluiten en evt hulpdiensten de weg te wijzen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2005, 19:57:37
OK, Sigma stelt zich in een weiland naast het ongeval op, terwijl de NS de stroom afsluit. 2 Ambulances + OvD erbij... Met nog genoeg ruimte voor alle politie en brandweer. Handig, al dat weiland  ;)

Oh ja: laat nog wat ruimte over in de buurt zodat de traumaheli eventueel kan landen!
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2005, 19:59:45
Let wel op. Met dit weer is het weiland modderig en mogelijk niet goed begaanbaar voor zware brandweerwagens. En ambulance's zijn ook geen ligte wagens...


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2005, 20:48:08
Helemaal goed, Peter. Het gaat inderdaad om die trein met drie 3 wagons of compartimenten (hoe dat ook mag heten).

Ik dacht inderdaad ook al aan de Koploper. Naast de IRM-dubbeldekker rijden er namelijk geen andere driewagenstellen IC-diensten...

Misschien is wat informatie over het treinstel wel handig bij deze hulpverlening. Het treinstel bevat drie bakken. Het totaal aantal zitplaatsen is 183 (148 2e klas, 35 1e klas). De verdeling is als volgt:

1e koprijtuig:
54 zitplaatsen 2e klas
2e middenrijtuig:
31 zitplaatsen 2e klas
17 zitplaatsen 1e klas, open compartiment
18 zitplaatsen 1e klas, verdeeld over 3 coupé's.
3e koprijtuig:
63 zitplaatsen 2e klas

In een overvolle trein kan dit aantal trouwens goed oplopen, het totaal aantal staanplaatsen is namelijk niet goed bekend. Hopelijk kan de conducteur een schatting maken van het aantal passagiers in de trein.

Misschien een idee voor de politie of gemeente om het doorgaande verkeer te gaan omleiden. Als een of twee spoorwegovergangen onbruikbaar worden, is er een grote kans op verkeersopstoppingen. Dit komt de hulpverlening ook niet ten goede.

Ben benieuwd naar nadere informatie over het ongeval.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #26 Gepost op: 1 februari 2005, 20:54:51
van het eerste senario uitgaande moet het er ongeveer zo uitzien.

Het zwarte staafje schuin onder de trein moet de trekker voorstellen.

Jorrin als het anders moet hoor ik het wel, dan verander ik het.


Rene112

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 1 februari 2005, 20:58:16
Oké!

Ik neem de (relatief gedetailleerde) informatie van Jorrin even als nadere informatie die de OvD krijgt bij het inmelden...

Een trein die bestaat uit 3 wagons, waarvan er één 'zweeft boven de grond', één behoorlijk in elkaar gedrukt is en één normaal op de rails staat.

Het geheel staat op circa 300 meter van een overweg, en op 1200 meter van de volgende overweg. Verder geen weg langs de spoorlijn, alleen maar slootjes en weilanden.....

Met deze informatie eerst gaan kijken hoe de situatie is en dan pas opschalen?  Dat lijkt mij niet verstandig!

Ik schaal als OvD-B direct op naar een compagnie.
Het eerste peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) laat ik vrij instromen naar de spoorwegovergang op 300 meter van het incident.

Het tweede peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) en het ondersteuningspeloton (1 TS, 1 HA met HVH-spec, 1 VW, COH etc.) laat ik opkomen naar een uitgangsstelling op max. 1 kilometer van het incident.

Zo worden heel snel circa 80 brandweermensen op weg gestuurd waarbij ze gestructureerd kunnen worden ingezet. Het eerste peloton zal zeker nodig zijn (al is het maar om assistentie te verlenen i.v.m. de moeilijke bereikbaarheid). De rest van de compagnie kan als hun inzet niet nodig blijkt te zijn, zonder problemen worden bedankt voor de inzet.

Verder heeft voor mij de hoogste prioriteit het afstemmen van afzettingen, aan- en afvoerwegen met de politie en ambulancedienst.
Daarom vraag ik direct aan de meldkamer om een multidisciplinaire gespreksgroep te openen en de OvD-G en OvD-P met spoed naar die gespreksgroep te laten schakelen. Via direct contact kunnen in een zo vroeg mogelijk stadium afspraken worden gemaakt over de bereikbaarheid.

Maar even tot zover als eerste reactie  ;)

groeten,
René de Caluwé


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #28 Gepost op: 1 februari 2005, 21:02:09
Leon, bedankt voor je aanvullende informatie. Peter, bedankt voor je schets. De ruwe versie klopt wel ongeveer, alleen zijn de afstanden niet helemaal juist en staat de trein niet meer zo keurig recht, maar daar kijken we doorheen. Thanks voor jullie moeite ;).
Ik kom morgen met de eerste uitgebreide update omtrent situatie en slachtoffers.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #29 Gepost op: 1 februari 2005, 21:08:11
Oké!

Een trein die bestaat uit 3 wagons, waarvan er één 'zweeft boven de grond', één behoorlijk in elkaar gedrukt is en één normaal op de rails staat.

Het geheel staat op circa 300 meter van een overweg, en op 1200 meter van de volgende overweg. Verder geen weg langs de spoorlijn, alleen maar slootjes en weilanden.....


René, dit blijft inderdaad de juiste informatie. ;)
Voeg hierbij de schets van Peter en de info van Leon en dan hebben we alvast een mooi staaltje multidisciplinaire samenwerking en een goed beeld van het geheel. :D