Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54888 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #30 Gepost op: 1 februari 2005, 21:15:18
Als ik de eerste info goed lees ligt de overweg van de aanrijding een paar honderd meter terug en de volgende onbewaakte overweg 1200 mtr verderop.
De schets is dus niet helemaal juist.

Sigma-tent in het weiland lijkt met niet zo zinvol. De aanvoer is al lastig over de sloot (met een T1 of T2 slachtoffer over een horizontaal liggende ladder stappen is niet prettig.
De afvoer kan vervolgens alleen gebeuren met 4x4 ambu's.

Weiland is dus (nog) geen optie.

Even een paar vragen voor de plaatsbepaling van de tent.
* Is het weiland berijdbaar en bereikbaar via een boerderij of zo voor ambulances?  Zo ja, is de brandweer in staat een goede brug (geen ladders) over de sloot te maken? Zo ja, tent in weiland.
* Zo nee, is in de omgeving van de overweg van de aanrijding plaats voor de tent met een goede bereikbaarheid voor de ambu? En is afvoer over het spoor van so's mogelijk gezien de ravage?
* Zo nee, dezelfde vragen voor de volgende onbewaakte overweg. En is dat blijkbaar kleine weggetje een goede optie voor ambulances?

Volgens mij een redelijke uitdaging om een goede plek voor het gewondennest te zoeken.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #31 Gepost op: 1 februari 2005, 21:16:57
Als ik de eerste info goed lees ligt de overweg van de aanrijding een paar honderd meter terug en de volgende onbewaakte overweg 1200 mtr verderop.
De schets is dus niet helemaal juist.

Rader,

kun je dit bovenstaande wat verder uitwerken? ik snap namelijk niet helemaal wat je bedoelt. (mag ook via PM of mail om het hier een beetje schoon te houden ;) )


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 1 februari 2005, 23:27:25
Hmm, ik probeer even over de grensen van alle hulpverleningsdiensten kijken..
En zou het handig vinden als we de tijdsfactor proberen een rol te laten spelen.
MELDKAMER
T= Binnenkomst Alarmering bij gemeenschappelijk meldkamer.
T+0:02 Alarmeren OVD-B 2 x TAS + 2 x HV
T+0:03 4x ambulance + OVD-G
T+0:04 NS Ongevallen Dienst en verkeersleiding
T+0:05 Politie
T+0:07 MMT waarschuwen.
T+0:10 Regionaal ambulance bijstandsplan alvast activeren, voorwaarschuwing naar de SEH.
T+0:12 Op verzoek van OVD-G Sigma alarmeren (voor opkomst, maar nog niet laten uitrukken)als er de noodzaak voor is...)

T+0:20 Lijkwagen laten waarschuwen. (Minstens 1 overledenen. (Tractor bestuurder)

TER PLAATSE
T+0:10 1e Tas ter plaatse
T+0:14 2e Tas ter plaatse + OVD-B
T+0:12 1e Ambu ter plaatse
T+0:15 2e Ambu + OVD-G ter plaatse
T+0:20 Politie Gelijktijdig OVD-P
T+0:25 MMT ter plaatse
T+0:20 NS Ongevallen service ter plaatse

T:+0:20 na eerste schouw een CTPI inrichten.. OVD-P en OVD-G en OVD-B en NS.

Ik ga direct met Rene mee, Aanrijroutes veiligstellen..


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 2 februari 2005, 10:14:00
Treinongeval Ede in 2002

Eigenlijk wel eenzelfde situatie als er nu geschetst wordt, toen waren er alleen een vrachtwagen en ik geloof een auto. Het was vroeg in de morgen maar hier heeft men volgens mij 2 tassen HV1 en HV 3 laten rijden. Die wil ik nu dus ook aansturen...

Situatie daar zag er toen zo uit



Foto komt van www.amerongenberging.nl de rest van de foto's is te zien op http://www.amerongenberging.nl/ab.nsf/0/58714ef688dee373c1256c63003b482b?OpenDocument


Paul SEH

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 2 februari 2005, 12:35:59

T+0:20 Lijkwagen laten waarschuwen. (Minstens 1 overledenen. (Tractor bestuurder)

Is die wel overleden? Hoeft niet namelijk.
Je vult zelf een heleboel in. Dat is prima. Maar Jorrin begeleidt deze casus. Het kan verwarrend zijn dat anderen jouw informatie als die van Jorrin gaan beschouwen.
De tijdsfactor is van 1 t/m 28 februari. Laat Jorrin de snelheid van de hulpverlening maar bepalen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 2 februari 2005, 13:13:00
Jorrinda, bepaald de casus..

De tijdsfactor is die ik noem de tijd die mijn handelen van uit de GMK kost en de verwachte aanrijtijden van de hulpverlenings teams. (dit is niet echt. sturend toch ?)
De reden waarom ik dit toe, is dathet lijkt dat  bijna iedereen er in de discussie van uit gaat, dat als je iemand alarmeert hij er ook gelijk is.. En direct met de tent op zetten begint. (en de casus is ook bedoelt om van elkaar te leren toch ?)

Gezien de beschreven kenetische energie, mag je er van uit gaan dat de tractor bestuurder is overleden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #36 Gepost op: 2 februari 2005, 13:16:52
Ik vind ook dat we er vanuit mogen gaan dat de tractorbestuurder overleden is. Ik stel wel voor om het controleren daarvan een hoge prioriteit te geven... Het is mogelijk dat er een wonder is gebeurd...
Overigens stabiliseerd de tractor het overhangende deel, eerst stutten dus. Hoe gaat dat btw. aangepakt worden?
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #37 Gepost op: 2 februari 2005, 13:27:09
We zijn nauwelijks 1 dag onderweg (nog 27 te gaan). Ik zal vandaag een eerste uitgebreide update geven, maar ik denk dat het nog wat vroeg is voor het trekken van conclusies. ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 2 februari 2005, 13:33:29
OK, geen conclusie: we hebben het sterke vermoeden dat de bestuurder is omgekomen, en laten daarom een lijkenwagen komen  ;)
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #39 Gepost op: 2 februari 2005, 14:05:06
Gezien de beschreven kenetische energie, mag je er van uit gaan dat de tractor bestuurder is overleden.

Dat is een aanname die wellicht klopt. Maar we weten niet waar de tractor is geraakt. Als het vooral de aanhanger is, kan de bestuurder heel goed uit de tractot geslingerd zijn. Hij/zij ligt dat wellicht ergens in het weiland met zware verwondingen.
Toch slordig als er dan een lijkwagen komt.  :-\