Ik ben qua treintechnische zaken nog even in afwachting van nader bericht, dus het kan zijn dat ik morgen nog even iets moet bijstellen. Maar jullie zijn zooooo hongerig naar informatie, dat ik jullie niet langer in spanning wil houden.
Ok, we komen ter plaatse.
De spanning is van de bovenleiding af en de veiligheid is getest!
Het baanvak is vrijgegeven, er komt geen ander treinverkeer meer langs.
Politie is met 3 wagens bezig de toegangswegen naar de 2 overwegen af te sluiten voor het gewone verkeer.
Ongevallendienst is gealarmeerd en aanrijdend.
De conducteur is het eerste aanspreekpunt. Hij lijkt ervan af gekomen te zijn met een paar pijnlijke ribben, een kapotte elleboog en een gat in het hoofd (voorhoofd). Hij blijft tamelijk rustig onder de hele toestand, probeert iedereen zo goed mogelijk te helpen en maakt zich zorgen om alle slachtoffers. Aankomende hulpdiensten probeert hij zoveel mogelijk van informatie te voorzien.
Hij heeft de inzittenden geprobeerd zo centraal mogelijk op 1 plaats naast de trein te houden. De mensen in het voorste deel zijn zoveel mogelijk naar buiten geholpen, maar dat zaakje kraakt en wiebelt. Er bevinden zich nog diverse slachtoffers in dat voorste gedeelte, maar niemand durft daar op dit moment naar binnen. Hier zal eerst gestut moeten worden voordat er getrieerd kan gaan worden.
De grond is overal behoorlijk drassig.
De trein heeft een aantal palen van de bovenleiding omver gehaald, eentje hiervan hangt op scherp en hier zal eerst iets aan gedaan moeten worden. Het middelste deel kan daarom alleen via het achterste gedeelte benaderd worden.
De brandweer die nu alvast met 1 TS, 1 HV en OvD-B ter plaatse is en nog van alles aanrijdend heeft geeft het sein veilig voor wat betreft de stroom, het achterste rijtuig en het achterste deel van het middelste rijtuig.
Ik ga mee met de triageronde van de eerste ambulancebemanning ter plaatse. Deze hebben overigens de ambulance bij de overweg achter moeten laten en zijn te voet naar de trein toe gekomen. Kort daarna al krijgen zij assistentie van een tweede wagen, ook deze doen een deel van de triage.
1e koprijtuig:
54 zitplaatsen 2e klas
* 30 inzittenden 2e klas
- 25 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen.
Wat er verder nog in dit gedeelte van de trein zit, daar kan nu nog niemand bij komen.
2e middenrijtuig:
31 zitplaatsen 2e klas
17 zitplaatsen 1e klas, open compartiment
18 zitplaatsen 1e klas, verdeeld over 3 coupé's.
* 22 inzittenden 2e klas
- 5 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen
- in het gangetje bij de deuren bevindt zich een gezin (vader, moeder, 3 kindjes, waarvan 1 baby in kinderwagen). Dit gedeelte van de trein is behoorlijk verwrongen en ook hier ligt veel glas. De vader zit bekneld tussen het klapstoeltje waarop hij zat, de kinderwagen en enkele stangen, hij reageert niet erg alert en is akelig bleek en stil. De baby ligt nog in de wagen en brult onbedaarlijk. Het oudste jongetje (circa 5 jaar) ligt op de vloer, huilt en heeft veel pijn in de beide benen. Het andere jongetje (circa 3 jaar) zit met opgetrokken beentjes en overdekt met bloed tegen een tussenwand en lijkt erg afwezig. De moeder heeft een fors bloedende wond aan de rechterbovenarm, veel glasverwondingen en zij is totaal in paniek. Dit deel is nog niet fatsoenlijk bereikbaar
- 2 slachtoffers blijven bewusteloos tussen de banken liggen
- 1 slachtoffer zit ter hoogte van de buik bekneld, is heel erg angstig en heeft veel pijn in buik en rug
- 3 slachtoffers met pijnlijke knieёn/onderbenen op de vloer
- 1 slachtoffer is met de borst tegen een andere stoel gesmakt en heeft ademhalingsproblemen
- 3 slachtoffers met pijnlijke armen/schouders
- 2 slachtoffers met forse hoofdwonden, waarvan 1 tevens het hoofd zelf totaal onbeweeglijk houdt i.v.m. hevige pijn in de nek
* 7 inzittenden 1e klas, open compartiment
- 4 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen
- 1 slachtoffer zit met de benen bekneld en geeft aan geen gevoel te hebben in het rechterbeen
- 1 slachtoffer heeft behoorlijke glasverwondingen in het gezicht en is danig overstuur, neigt tot hyperventilatie
- 1 slachtoffer ligt bewusteloos tussen de banken, heeft een bloedneus en een blauwverkleuring rond de ogen
* 5 inzittenden (1ste coupe 1 persoon, 2e coupe 3 personen, 3e coupe 1 persoon)
- de persoon in de 1e coupe heeft een enorm gat in de schedel rechts boven het oor, is wel aanspreekbaar maar schreeuwt dat hij niets ziet
- 2 personen in de 2e coupe zijn relatief ongedeerd, de 3e persoon heeft pijn in de buik en onderkaak
- de persoon in de 3e coupe ligt op de vloer, heeft veel pijn in de bekkenstreek en is erg benauwd
3e koprijtuig:
63 zitplaatsen 2e klas
* 34 inzittenden
- 28 hiervan zijn er relatief ongedeerd met hooguit wat schrammen en blauwe plekken uitgekomen
- 1 slachtoffer lijkt zijn schouder ontwricht te hebben en geeft aan erg veel pijn te hebben
- 2 mensen zitten met pijnlijke knieёn/onderbenen op de vloer
- 1 slachtoffer heeft pijn in de ribben
- 1 slachtoffer met een bloedneus en pijnlijke pols
- 1 slachtoffer met een forse hoofdwond, klaagt over pijn in de nek
De tractorbestuurder is nog aanspreekbaar! Maar zit ERNSTIG bekneld. Hij heeft geen gevoel in zijn ledematen, geeft een drukkende pijn aan in de buik en borst en haalt moeizaam adem. Hij is echter wel helder en doodsbang.
Nou, vergeef het me als ik even iets over het hoofd heb gezien, maar voorlopig kunnen jullie weer vooruit.