Ik ga proberen even een totaal-overzicht te geven van waar we nu op het moment voor staan. Als ik zaken vergeet, vul me gerust aan.
Om te beginnen denk ik dat we ons wel kunnen vinden in de laatste opstelling van Leon. De manier van aanvoer materiaal, materieel etc. en afvoer slachtoffers lijkt op deze manier gestructureerd te kunnen gaan verlopen.
CTPI-overleg is in gang gezet.
Brandweer
Er is opgeschaald naar een compagnie.
Het eerste peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) is aanwezig.
Het tweede peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) en het ondersteuningspeloton (1 TS, 1 HA met HVH-spec, 1 VW, COH etc.) zijn aanrijdend. Laten we die opkomen naar een uitgangsstelling op max. 1 kilometer van het incident of gaan we ook deze meteen inzetten?
Politie
De VC1 politie is aanrijdend. Er zijn inmiddels 4 motoragenten en 3 politiewagens ter plaatse, bussen GIO's voor de afzettingen zijn aanrijdend. Opvang van mensen die lopend weg zijn gekomen(NAW geg) wordt geregeld.
De persvoorlichter is onderweg en de korpschef is ook op de hoogte gebracht
De cadiwagen is de zaakjes aan het voorbereiden en komt ook deze kant op.
Ambulance
Er zijn nu 4 ambulances ter plaatse, de OvD-G is aanwezig, 3 ambulances zijn nog aanrijdend.
Het SIGMA-team is aanrijdend en kan er elk moment zijn.
Een tweede SIGMA-team is eveneens aanrijdend en verwacht binnen 10 minuten ter plaatse te kunnen zijn. Is de opstelling voor de tenten zoals in de plattegrond de goede? Of moeten de tenten naast of aan elkaar gezet worden?
De heli van het MMT wordt over 2 minuten verwacht. Is er al een landingsplaats?
Er komt nog een tweede MMT over de grond. Deze zal binnen 8 minuten ter plaatse zijn.
Prorail
De ongevallenbestrijding heeft haar drie containers in het nevenspoor geplaatst aan de voorzijde van het ongeval. Zij gaan aan de gang om de situatie te stabiliseren en zullen met een lorrie in overleg met het ambulancepersoneel zorgen voor vervoer van de T1 en T2 slachtoffers naar de overweg, hierbij gelet op de kans op roetvergiftiging bij de uitlaat bovenop (eigen ervaring
). Laat iemand aan deze kant de slachtoffers afschermen met bv. een isolatiedeken.
NSR stuurt een team voor personeels opvang en begeleiding van reizigers die hun weg willen vervolgen.
De algemeen Leider van Prorail die ter plaatse komt heeft gezorgd voor de komst van bussen voor vervoer van de reizigers die hun weg willen vervolgen. Deze worden binnen enkele minuten verwacht.
Als het voorste stuk stabiel genoeg is, wil ik dit graag horen zodat ambulancepersoneel hier naar binnen kan gaan.
Ook de burgermeester is inmiddels in kennis gesteld en deze kan ieder moment bij het incident arriveren.
Bij de politie-afzetting van weg nummer 3 doet zich een volgend probleem voor. De echtgenote van de tractorbestuurder dient zich aan. Zij heeft van getuigen gehoord dat haar man door de trein is aangereden en wil naar haar echtgenoot toe. Wat doen we met haar?
Zo, dan hebben jullie weer even genoeg voer...