Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54918 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #90 Gepost op: 5 februari 2005, 11:58:05
Kan de ongevallendienst van Nedtrain nog iets betekenen met betrekking tot stabilisatie van dat overhellende 1 rijtuig?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


berth

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 5 februari 2005, 15:43:44
Kan de ongevallendienst van Nedtrain nog iets betekenen met betrekking tot stabilisatie van dat overhellende 1 rijtuig?

Zeker weten als ik met onze containers er maar bij kan over het nevenspoor. pll Bert :)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #92 Gepost op: 5 februari 2005, 19:03:44
Ik ga proberen even een totaal-overzicht te geven van waar we nu op het moment voor staan. Als ik zaken vergeet, vul me gerust aan.

Om te beginnen denk ik dat we ons wel kunnen vinden in de laatste opstelling van Leon. De manier van aanvoer materiaal, materieel etc. en afvoer slachtoffers lijkt op deze manier gestructureerd te kunnen gaan verlopen.

CTPI-overleg is in gang gezet.

Brandweer
Er is opgeschaald naar een compagnie.
Het eerste peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) is aanwezig.
Het tweede peloton (4 TS, 1 HV, 1 HA met HVH) en het ondersteuningspeloton (1 TS, 1 HA met HVH-spec, 1 VW, COH etc.) zijn aanrijdend. Laten we die opkomen naar een uitgangsstelling op max. 1 kilometer van het incident of gaan we ook deze meteen inzetten? ???

Politie

De VC1 politie is aanrijdend. Er zijn inmiddels 4 motoragenten en 3 politiewagens ter plaatse, bussen GIO's voor de afzettingen zijn aanrijdend. Opvang van mensen die lopend weg zijn gekomen(NAW geg) wordt geregeld.
De persvoorlichter is onderweg en de korpschef is ook op de hoogte gebracht
De cadiwagen is de zaakjes aan het voorbereiden en komt ook deze kant op. ;)

Ambulance

Er zijn nu 4 ambulances ter plaatse, de OvD-G is aanwezig, 3 ambulances zijn nog aanrijdend.

Het SIGMA-team is aanrijdend en kan er elk moment zijn.
Een tweede SIGMA-team is eveneens aanrijdend en verwacht binnen 10 minuten ter plaatse te kunnen zijn. Is de opstelling voor de tenten zoals in de plattegrond de goede? Of moeten de tenten naast of aan elkaar gezet worden? ???

De heli van het MMT wordt over 2 minuten verwacht. Is er al een landingsplaats? ???
Er komt nog een tweede MMT over de grond. Deze zal binnen 8 minuten ter plaatse zijn.

Prorail

De ongevallenbestrijding heeft haar drie containers in het nevenspoor geplaatst aan de voorzijde van het ongeval. Zij gaan aan de gang om de situatie te stabiliseren en zullen met een lorrie in overleg met het ambulancepersoneel zorgen voor vervoer van de T1 en T2 slachtoffers naar de overweg, hierbij gelet op de kans op roetvergiftiging bij de uitlaat bovenop (eigen ervaring :-\). Laat iemand aan deze kant de slachtoffers afschermen met bv. een isolatiedeken.
NSR stuurt een team voor personeels opvang en begeleiding van reizigers die hun weg willen vervolgen.
De algemeen Leider van Prorail die ter plaatse komt heeft gezorgd voor de komst van bussen voor vervoer van de reizigers die hun weg willen vervolgen. Deze worden binnen enkele minuten verwacht.
Als het voorste stuk stabiel genoeg is, wil ik dit graag horen zodat ambulancepersoneel hier naar binnen kan gaan.



Ook de burgermeester is inmiddels in kennis gesteld en deze kan ieder moment bij het incident arriveren.

Bij de politie-afzetting van weg nummer 3 doet zich een volgend probleem voor. De echtgenote van de tractorbestuurder dient zich aan. Zij heeft van getuigen gehoord dat haar man door de trein is aangereden en wil naar haar echtgenoot toe. Wat doen we met haar? ???






Zo, dan hebben jullie weer even genoeg voer... :D


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #93 Gepost op: 5 februari 2005, 19:08:39
Toch vind ik de VC politie beetje overdreven.

Hier zijn soms incidenten met erg veel eenheden en nog wordt de VC niet ingezet. Ik denk dat de meldkamer die makkelijk aankan hoor.  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 5 februari 2005, 19:14:52
Toch vind ik de VC politie beetje overdreven.

Hier zijn soms incidenten met erg veel eenheden en nog wordt de VC niet ingezet. Ik denk dat de meldkamer die makkelijk aankan hoor.  ::)
alleen dat zijn dan niet van die grote inzetten zoals we nu hier aan de orde hebben  ;)
Hier is een VC politie wel op zijn plaats,de ambu zal wel bij de VCbrandweer inkruipen


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #95 Gepost op: 5 februari 2005, 19:15:26
Dan kun je net zo goed voor de ambu ook een VC laten aanrijden. Als we dan toch bezig zijn....

By the way zijn er meerdere grote inzetten geweest zonder police VC  ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #96 Gepost op: 5 februari 2005, 19:44:02
De echtgenoot van de tractorbestuurder moet opgevangen worden door de politie. Als hij in (nog)leven en bij kennis is, kan ze onder begeleiding van politie even een kijkje nemen. Zo niet, dan moet ze door de politie opgevangen en op afstand gehouden worden.
Er zijn echter even zo veel argumenten om haar helemaal er niet bij te laten. Lijkt me inderdaad een lastig punt.

Zo lang trein niet stabiel verdere triage/verzorging van so's buiten de trein. Twee aparte sigmatenten lijkt mij goed. De T3 slachtoffers die goed ter been zijn en alle andere ongedeerde reizigers kunnen makkelijk naar de tweede tent. Zodat het stuk tussen de andere tent en de trein zo min mogelijk belast wordt voor de T1/T2-so's en hulpdiensten.

Zoals ik eerder aangaf.
1 sigmateam in de t1/t2-tent.
1 sigmateam voor transport t1/t2-so's naar de tent.
RK o&v/slachtofferhulp + 1 ambuteam in de t3-tent.
Het 1e mmt kan naar tractorbestuurder.
2e mmt kan naar de trein/tent net waar nodig.

Een 2e ovdg of cgv bij de t1/t2-tent is handig. 1e ovdg kan dan bij de trein zijn. De cvdg kan naar het ctpi.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #97 Gepost op: 5 februari 2005, 20:02:27
Tav de SIGMA-tent: Het lijkt me een goed idee om ze niet naast elkaar neer te zetten, omdat het dan wel eens een beetje druk zou kunnen worden met aan- en afrijdende ambu's op dat ene weggetje. De tenten naast twee verschillende wegen neerzetten lijkt me logistiek gezien wel zo handig...
Arts  www.alphalog.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 6 februari 2005, 10:43:58
ik laat het 2e peleton terplaatse komen,de verzorgingsgroep stel ik tijdelijk 1km van het ongeval op.Totdat we terplaatse wat ruimte gaan krijgen om ze terplaatse op te laten stellen.De eerste prioriteit ligt toch om de eenheden terplaatse te hebben die ingezet worden op de reddingen.

De vrouw van de tractorbestuurder niet ter plaatse laten komen,maar laten opvangen door de politie.Je weet nooit wat er aan paniek uitbreekt als zij terplaatse is.
Voor de rest heb ik 2 peletons terplaatse,dus zijn we met 2x OVD-B.En dus gaan we het ongeval in tweeen hakken,1 OVD pakt een deel van de redding van reizigers uit de trein,de andere pakt de redding van de tractorbestuurder.
Voor de redding van de tractorbestuurder heb ik 1x TAS nodig eventueel aangevuld met de HV1,de rest van het brandweerpotentieel gaat op de trein


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #99 Gepost op: 6 februari 2005, 11:30:26
Hallo, ik ben Bert, ploegleider ongevallenbestrijding NedTrain standplaats Tilburg.
Aan alle brandweer korpsen van Nederland wil ik dan ook meegeven doe je voordeel met de ongevallenbestrijding als deze ter plaatse komt.

En de ongevallenbestrijding met het nog zwaardere materieel?