Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54913 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 6 februari 2005, 13:12:35
Gezien de omvang van de ramp en het te verwachten aantal SO's laat ik de VC ter plaatse komen. Dit om de CPA te ontlasten. Er zal flink gereden worden om alles naar de omliggende ziekenhuizen te vervoeren.

Echtgenote van de tractor bestuurder wordt door de politie en iemand van slachtofferhulp opgevangen.

Als alles stabiel en gezekerd is gaan we de patienten in de trein trieeren, behandelen en vervoeren. Ik wacht voor wat dat betreft nog effe op het sein van de brandweer en/of prorail.

Uit de omliggende CPA regio's is al hulp gevraagd en zijn er nog meerdere ambulance's aanrijdend?

Daarna ga ik de patienten trieeren en behandelen en natuurlijk afvoeren naar de ziekenhuizen.


Berth

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 6 februari 2005, 13:14:01
En de ongevallenbestrijding met het nog zwaardere materieel?
Als ik ter plaatse constateer dat ik het niet red met onze middelen dan alarmeer ik inderdaad de aanvullende eenheid (standplaats Utrecht) deze heeft zwaardere hydraulische vijzels en een extra lading hout. Eventueel kan ik ook de SE (standplaats Rotterdam) er bij halen hier ligt zwaardere verlichting en een tent in. Dit gaat in overleg met de wachtdienst 1 van de ongevallenbestrijding.
Ga er maar vanuit dat de aanvullende eenheid ter plaatse is en dat we de situatie sabiliseren dat de SO uit het treinstel kunt halen deze zullen er eerst uit moeten voordat we de tractor bestuurder kunnen bevrijden als we het treinstel moeten lichten??.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #102 Gepost op: 6 februari 2005, 13:30:48
ik laat het 2e peleton terplaatse komen,de verzorgingsgroep stel ik tijdelijk 1km van het ongeval op.Totdat we terplaatse wat ruimte gaan krijgen om ze terplaatse op te laten stellen.De eerste prioriteit ligt toch om de eenheden terplaatse te hebben die ingezet worden op de reddingen.

De vrouw van de tractorbestuurder niet ter plaatse laten komen,maar laten opvangen door de politie.Je weet nooit wat er aan paniek uitbreekt als zij terplaatse is.
Voor de rest heb ik 2 peletons terplaatse,dus zijn we met 2x OVD-B.En dus gaan we het ongeval in tweeen hakken,1 OVD pakt een deel van de redding van reizigers uit de trein,de andere pakt de redding van de tractorbestuurder.
Voor de redding van de tractorbestuurder heb ik 1x TAS nodig eventueel aangevuld met de HV1,de rest van het brandweerpotentieel gaat op de trein

Ik sluit me gedeeltelijk aan bij Peter. Alleen laat ik nog een derde OVDB komen.
Ik hak het incident dus in 3-en. Ik denk namelijk dat het voor 2 ovd's een behoorlijke afstand is om alles te overzien ;)

*OVD bij de inzet tractor
*OVD bij 1e rijtuig
*OVD bij 2e & 3e rijtuig

Tevens moeten we er ook voor zorgen dat de dekking in de Regio gewaarborgd blijft ;)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #103 Gepost op: 6 februari 2005, 14:02:36
gezien het tijdsbeloop zal er ondertussen toch al duidelijk zijn hoe het met de tractorman is? ::)

er zal nu toch ook al een redelijk duidelijk beeld moeten zijn over aantallen so's en beknellingen.

dus hoe verder


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 6 februari 2005, 14:03:18
Ik sluit me gedeeltelijk aan bij Peter. Alleen laat ik nog een derde OVDB komen.
Ik hak het incident dus in 3-en. Ik denk namelijk dat het voor 2 ovd's een behoorlijke afstand is om alles te overzien ;)

*OVD bij de inzet tractor
*OVD bij 1e rijtuig
*OVD bij 2e & 3e rijtuig

Tevens moeten we er ook voor zorgen dat de dekking in de Regio gewaarborgd blijft ;)
mnja mnja,de heleboel in 3en hakken.Het is een goede optie,maar zet dan een HOVD in.Die kan dan overkoepelend gaan werken tussen de 2 OVDen en andere hulpdiensten.

Ik ga wel met je mee dat we voorlopig even niets meer uit de regio vandaan moeten gaan halen,ik denk dat we  moeten kijken welke posten nu onderbemand zijn.En daar mocht dat nodig zijn actie op ondernemen 8)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #105 Gepost op: 6 februari 2005, 14:16:56
gezien het tijdsbeloop zal er ondertussen toch al duidelijk zijn hoe het met de tractorman is? ::)

er zal nu toch ook al een redelijk duidelijk beeld moeten zijn over aantallen so's en beknellingen.

dus hoe verder

Zie posting nummer 47! ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #106 Gepost op: 6 februari 2005, 14:19:07
Als ik ter plaatse constateer dat ik het niet red met onze middelen dan alarmeer ik inderdaad de aanvullende eenheid (standplaats Utrecht) deze heeft zwaardere hydraulische vijzels en een extra lading hout. Eventueel kan ik ook de SE (standplaats Rotterdam) er bij halen hier ligt zwaardere verlichting en een tent in. Dit gaat in overleg met de wachtdienst 1 van de ongevallenbestrijding.
Ga er maar vanuit dat de aanvullende eenheid ter plaatse is en dat we de situatie sabiliseren dat de SO uit het treinstel kunt halen deze zullen er eerst uit moeten voordat we de tractor bestuurder kunnen bevrijden als we het treinstel moeten lichten??.

Ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk hoe de brandweer de samenwerking ziet met de ongevallenbestrijding. Ik begrijp uit jouw informatie dat jullie standaard zwaarder materiaal aan boord hebben dan de brandweer. Dus hoe gaat deze samenwerking verlopen?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #107 Gepost op: 6 februari 2005, 14:22:41
Gezien de omvang van de ramp en het te verwachten aantal SO's laat ik de VC ter plaatse komen. Dit om de CPA te ontlasten. Er zal flink gereden worden om alles naar de omliggende ziekenhuizen te vervoeren.

Echtgenote van de tractor bestuurder wordt door de politie en iemand van slachtofferhulp opgevangen.

Als alles stabiel en gezekerd is gaan we de patienten in de trein trieeren, behandelen en vervoeren. Ik wacht voor wat dat betreft nog effe op het sein van de brandweer en/of prorail.

Uit de omliggende CPA regio's is al hulp gevraagd en zijn er nog meerdere ambulance's aanrijdend?

Daarna ga ik de patienten trieeren en behandelen en natuurlijk afvoeren naar de ziekenhuizen.

Ok, je krijgt VC ter plaatse.
Er zijn 4 ambulances ter plaatse, 3 aanrijdend en nog eens 7 stuks worden a.s.a.p. vrijgemaakt en als je wilt kan ik ook nog 2 x motorambulance voor je regelen.
Hoeveel ambulances zou je totaal hier naartoe willen hebben? ???


Rene112

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 6 februari 2005, 15:52:02
mnja mnja,de heleboel in 3en hakken.Het is een goede optie,maar zet dan een HOVD in.Die kan dan overkoepelend gaan werken tussen de 2 OVDen en andere hulpdiensten.

Bij opschaling naar een compagnie, heb je automatisch 2 keer een OvD-B (als pelotonscommandant) en een HOvD (als compagniescommandant).

Aangezien er ter plaatse een COPI gevormd wordt en er ook monodisciplinair (binnen de brandweer) zat te coördineren is, zou ik een extra HOvD laten komen.

Eén HOvD treedt dan op als compagniescommandant (geeft dus leiding aan de OvD's / ingezette brandweereenheden) en één HOvD treedt op als leider COPI (is dus een zuiver multidisciplinaire functie).

groeten,
René de Caluwé


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #109 Gepost op: 6 februari 2005, 16:20:42
mnja mnja,de heleboel in 3en hakken.Het is een goede optie,maar zet dan een HOVD in.Die kan dan overkoepelend gaan werken tussen de 2 OVDen en andere hulpdiensten.

Ik ga wel met je mee dat we voorlopig even niets meer uit de regio vandaan moeten gaan halen,ik denk dat we  moeten kijken welke posten nu onderbemand zijn.En daar mocht dat nodig zijn actie op ondernemen 8)

ALs het goed is is de HOVD al gealarmeerd bij de opschaling naar compagnieinzet ;)