Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54911 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 7 februari 2005, 15:24:42
Hoofd Gewonden Nest..

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 7 februari 2005, 15:30:41
De tweede sigma-tent wordt naar mijn idee niet bemenst door het sigma.
Ik had nl. 1e sigma-team in tent1 voor T1&2 so's.
2e sigma-team bouwt tent op en gaat daarna transport van so's van de trein naar tent1 regelen.
De verzorging van t3-so's wordt overgedragen aan RK o&v. Het lijkt me wel goed om daar minimaal één ambu-vpk te hebben voor het geval dat een T3-so toch T2 blijkt te zijn.

Overigens is hgn geen functie in de gnk voorzover ik het weet. Of wordt daarmee de gnk-c (teamleider van ambu-team) bedoeld?

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #122 Gepost op: 7 februari 2005, 15:35:05
Wat is een hgn?

Hoofd Gewonden Nest volgens mij.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #123 Gepost op: 7 februari 2005, 15:41:07
De tweede sigma-tent wordt naar mijn idee niet bemenst door het sigma.
Ik had nl. 1e sigma-team in tent1 voor T1&2 so's.
2e sigma-team bouwt tent op en gaat daarna transport van so's van de trein naar tent1 regelen.
De verzorging van t3-so's wordt overgedragen aan RK o&v. Het lijkt me wel goed om daar minimaal één ambu-vpk te hebben voor het geval dat een T3-so toch T2 blijkt te zijn.

Overigens is hgn geen functie in de gnk voorzover ik het weet. Of wordt daarmee de gnk-c (teamleider van ambu-team) bedoeld?

Het 2e SIGMA-team komt in dit geval "gewoon" inclusief ambuteam (2 vpk + 2 chauf).

Bij ons (Gld.-zuid) heet de teamleider HGE. Hij onderhoudt de contacten tussen OvD-G, Sigmaleden en ambuteammensen, is aanspreekpunt voor deze 3 partijen en houdt het totaaloverzicht in de tent.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #124 Gepost op: 7 februari 2005, 16:22:40
volgens mij zijn de sigma mensen mensen van het RK, waar o&v voor staat weet ik niet.

ik weet ook verder geen "groepen" die verder opgeroepen worden.

transport ongevalsplaat/rand ongevalsterrein is een lang durende "strijd" maar in mijn beleving een brandweertaak simpel omdat er geen sigma mensen voor zijn.

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #125 Gepost op: 7 februari 2005, 16:30:11
volgens mij zijn de sigma mensen mensen van het RK, waar o&v voor staat weet ik niet.

transport ongevalsplaat/rand ongevalsterrein is een lang durende "strijd" maar in mijn beleving een brandweertaak simpel omdat er geen sigma mensen voor zijn.

O&V staat voor Opvang en Verzorging:

Soms moeten mensen tijdelijk hun huis uit, bij grote branden in de buurt, bij bomruimingen of bij echte rampen. Die mensen moeten ergens naartoe. De meeste gaan naar familie en vrienden, maar sommigen kunnen dat niet direct regelen en komen in een opvangcentrum, dat de gemeente inricht in een sporthal, buurthuis of ander gebouw.

De gemeente kan in die gevallen een beroep doen op het Rode Kruis. Vrijwilligers kunnen verschillende diensten verrichten: een luisterend oor zijn voor geschrokken mensen, helpen bij de registratie, of zelfs een spelactiviteit met de aanwezige kinderen organiseren. Of ze kunnen vrijwel de gehele organisatie van het opvangcentrum voor de gemeente opzetten. Wat de gemeente wil. Tussen Rode Kruis en gemeenten zijn daar tevoren afspraken over gemaakt, die in een officiële overeenkomst zijn vastgelegd. Alles om te zorgen dat ook in moeilijke omstandigheden niemand aan zijn lot wordt overgelaten.

http://www.rodekruis.nl/hned/hulpnederland_index.phtml?rubriek=opvangenverzorging&PHPSESSID=85cdcfad217604ba5234ff2ff255eea5
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 7 februari 2005, 16:32:10

O&v staat voor opvang en verzorging (RK).

Voor wat betreft transport en assistentie op de plaats ongeval... klopt, normaal gesproken heeft de SIGMA hier geen mensen genoeg voor. Daarom vroeg ik ook of de OvD-G wilde dat beide tenten werden opgezet. Je kunt er namelijk ook voor kiezen dit niet te doen en een van de twee teams die taak op te leggen. In de praktijk zal dat niet snel gebeuren, omdat men toch "gewend" is in die tent te werken. Maar het is een optie. En met het aantal mensen wat zich nu nog in de trein bevindt geen ondenkbare optie. :-\
Dus: zeg het maar... ???

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 7 februari 2005, 17:12:35
De ovd-g is aan het carnaval vieren.     :P

Ik blijf dus bij mijn plan.
1e sigma voor verzorging in tent1 voor t1&t2 so's
2e sigma voor transport van so's van de trein naar tent 1

Tent2 opzetten of geschikte locatie in de buurt waar RK o&v (afkorting inmiddels bekend) en slachtofferhulp de opvang van T3-so's en ongedeerden regelen. Voor de zekerheid wil ik daar minimaal 1 ambu-vpk bij hebben.

Zolang er geen ovdg reageert en bij de dienstdoende ovdg de heinekendampen nog niet zijn opgetrokken stel ik aan de casusleider voor het zo te doen.

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 7 februari 2005, 17:32:15
De ovd-g is aan het carnaval vieren.     :P

Ik blijf dus bij mijn plan.
1e sigma voor verzorging in tent1 voor t1&t2 so's
2e sigma voor transport van so's van de trein naar tent 1

Tent2 opzetten of geschikte locatie in de buurt waar RK o&v (afkorting inmiddels bekend) en slachtofferhulp de opvang van T3-so's en ongedeerden regelen. Voor de zekerheid wil ik daar minimaal 1 ambu-vpk bij hebben.

Zolang er geen ovdg reageert en bij de dienstdoende ovdg de heinekendampen nog niet zijn opgetrokken stel ik aan de casusleider voor het zo te doen.

De casusleider stelt voor de medische kant even goed te overdenken... zo vaak krijgen we die gelegenheid immers niet. :D

Het plan zoals je het neerzet in je bovenstaande verhaal geeft mijns een gat een de opvang van T3-slachtoffers. O&v en slachtofferhulp kunnen en mogen deze taak hier niet in de schoenen krijgen. Een geschikte locatie is er niet direct in de buurt, tenzij voor het achterste rijtuig wordt gekozen  ???

Denk er even over na, dan zetten we het hier op een iets lager pitje. ;)

Leon

• Forum gebruiker
  • EHV'er
Reactie #129 Gepost op: 7 februari 2005, 18:58:14
Gezien de "noodtoestand" hier in het zuiden heb ik dit weekend nog geen tijd gehad om te reageren. Nu toch maar even tijd gevonden (net terug van de optocht). :P

De casusleider stelt voor de medische kant even goed te overdenken... zo vaak krijgen we die gelegenheid immers niet. :D

Het plan zoals je het neerzet in je bovenstaande verhaal geeft mijns een gat een de opvang van T3-slachtoffers. O&v en slachtofferhulp kunnen en mogen deze taak hier niet in de schoenen krijgen. Een geschikte locatie is er niet direct in de buurt, tenzij voor het achterste rijtuig wordt gekozen ???

Zoals ik in de tekening heb aangegeven toch een tent opbouwen voor de T3-slachtoffers. Schaafwonden en dergelijke hoeven dan niet in de buitenlucht behandeld te worden (staat zo slordig  :)). Hiervoor hoeft, zoals Radar al zegt, niet het volledige Sigma-team voor aanwezig te zijn. Een Sigma-lid en Ambu-vpk of leden van het RK O&V voldoen. In het uiterste geval mischien zelfs de lokale Rode Kruis of EHBO-vereniging inschakelen (Ik weet dat dit zeer ongebruikelijk is, maar ja...).

Denk er even over na, dan zetten we het hier op een iets lager pitje. ;)

Mooi, dan kan ik mezelf vanavond weer gerust in het feestgedruis storten.

Alaaf, Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.