Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54865 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #210 Gepost op: 25 februari 2005, 16:50:52
Ik ben voor de heli. Er zijn niet meer zo veel ernsig gewonde slachtoffers, en deze man heeft het nodig. Een politie-escorte is geen garantie om snel in het ziekenhuis te komen, en bovendien kunnen we de politie wel gebruiken (persmuskieten)...
Arts  www.alphalog.nl


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #211 Gepost op: 25 februari 2005, 19:39:37
Ik ben voor de heli. Er zijn niet meer zo veel ernsig gewonde slachtoffers, en deze man heeft het nodig. Een politie-escorte is geen garantie om snel in het ziekenhuis te komen, en bovendien kunnen we de politie wel gebruiken (persmuskieten)...

Voor de persmuskieten is inmiddels een centrale plaats aangewezen waar alle voorlichters aanwezig zijn, alleen onder begeleiding de PD op, daar zijn nog voldoende personeelsleden voor TP, alle afzettingen worden door personeel in opleiding bemand, en de rest is bezig met oa namen noteren...dat is altijd minder belangrijk dan een transport naar een ziekenhuis...


Over het "politiebegeleiding is geen garantie" etc.... Ik rij bijna dagelijks onder begeleiding, en ook weleens "los" met ogs, met motorbegeleiding kun je een veel hoger gemiddelde halen zonder rare schokken en remmen/accelereren....

de tractorbestuurder per heli weg. sorry ik zou het begrijpen als hij de enige patient was, maar ik denk dat je reeel moet zijn en niet een heel mmt kunt wegsturen voor 1 patient. hij gaat of per ambu, zo mogelijk met 2 vpk, als hij dat al haalt. want als ik het verhaal zo lees verwacht ik dat hij onmiddelijk steft op het moment dat hij volledig los komt. wil je hem een kans bieden is het inderdaad zaak een maximale hoeveelheid te infunderen en drains te plaatsen.

max hoeveelheid politiemotoren er voor en vol gas naar het traumacentrum.
Voor begeleiding van een ambu heb je in principe maar 3/4 motoren nodig.. Anders rijden ze elkaar alleen maar in de weg ;) (dan wel de "echte"' van de snelwegdiensten en niet de transalps oid uit de stad)...die staan nu bij de afzettingen te assisteren, maar zijn voor dit doel daar ter plaatse, en zijn dus binnen een minuut gereed om te gaan rijden...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #212 Gepost op: 25 februari 2005, 21:38:25


Kanarie

  • Gast
Reactie #213 Gepost op: 25 februari 2005, 21:55:46
Positive end-expiratory pressure
=> Tijdens de uitademing geef je tegendruk.

Als je normaal ademt, zuig je lucht naar binnen door een onderdruk te creëren als je je middenrif naar beneden trekt. Uitademen gebeurt door je borstkas weer terug te laten veren. Bij beademing duw je de lucht juist naar binnen. En vervolgens laat je de druk wegvallen. De borstkas veert uit zichzelf weer terug.

Als je tijdens de uitademing toch nog wat tegendruk blijft geven, heet dat PEEP. Je laat de beademingsdruk niet geheel wegvallen. Dit kan geïndiceerd zijn bij situaties dat anders de luchtwegen dichtklappen (atelectase).
Deze beademing (PEEP) kun je ook toepassen als de patiënt nog wel zelf ademt.


Correct me if I'm wrong ;)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #214 Gepost op: 26 februari 2005, 00:10:05
als je die man in de heli doet kun je volgens mij niet zoveel meer aan behandelen, ik ben nog niet in de nieuwe heli's geweest maar in de oude kon je niet bij je patient. misschien iemand van de heli hier die hierover een mening heeft?


Paul SEH

  • Gast
Reactie #215 Gepost op: 26 februari 2005, 19:46:52
Tot aan het bekken kun je bij de patient komen. En er is trouwens nog een tweede MMT team dat acgterblijft voor de rest van de patienten. Dus ik blijf bij het heli transport.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #216 Gepost op: 26 februari 2005, 21:00:30
Ik ga inderdaad voor de traumaheli voor vervoer van de tractorbestuurder naar het traumacentrum. Ondanks al het vertrouwen in goede politiebegeleiding ;). Ik denk dat deze man iedere seconde nodig heeft. En er blijft nog 1 MMT ter plaatse op 3 T1-slachtoffers en de conducteur. Samen met de diverse ambuteams ter plaatse moet dit voldoende zijn lijkt mij.

Er is nu 1 ambu klaar voor vervoer en er kunnen er binnen 3 minuten nog 3 ter plaatse zijn + 1 RK-ambu.

Wie gaan er weg?

Ter info: de conducteur zal snel weg moeten, maar is nog niet vervoersklaar. Dit zal nog wat voeten in aarde hebben, aangezien de man zeer onrustig wordt zodra er iemand met hem aan de gang wil. Er is nu 1 vpk bij hem, deze praat heel rustig op hem in, maar iedere verandering brengt onrust (+ spasmen). Mijns inziens krijg je hem zo niet mee. ???

Het SO dat in paniek is reageert goed op de vaste begeleider en de 5 mg diazepam die hij iv toegediend heeft gekregen.

Het been van het slachtoffer met de afwijkende stand is onder ketamine gereponeerd.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #217 Gepost op: 27 februari 2005, 11:11:05
Het mag dan op het randje van de casus zijn (nog maar 2 dagen :'(), maar ik ga jullie toch nog een discussiepuntje meegeven.

Is het wel verstandig, gezien het letsel en de drukverandering, dit slachtoffer per heli te vervoeren? ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #218 Gepost op: 27 februari 2005, 19:45:53
Slachtoffers mogen toch alleen per heli vervoerd worden als ze stabiel zijn??
Is hier duidelijk niet het geval lijkt me.
In een ambu kan je nog behandelen, in een heli moeizaam...

Ik zou er 2 motoren + 1 auto voor gooien, alle kruisingen afzetten, auto ter verkenning (rijdt vooruit), 1 motor voor de communicatie met andere eenheden en meldkamer (geeft locatie door), andere motor let op de weg en communiceert met de ambu en andere weggebruikers.
Op die manier ben je snel genoeg en op een veilige manier bij het ziekenhuis denk ik.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #219 Gepost op: 27 februari 2005, 20:34:47
jeroen je geeft eerst aan toch voor de heli te gaan en dan maak je er weer een discussie punt  van. Ok ik blijf erbij net als de laatste gast. transport per heli allleen bij stabiele patienten. ik blijf tegen. ook de inderdaad aangehaalde instabiliteit in de lucht lijkt mij niet bevordelijk en hoe het met de druk staat weet ik niet.