Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54390 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2005, 20:44:10
Ook wij rijden prio 1 met TAS en AL, ovd in kennis gesteld ivm groot object en vele aanwezigen.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2005, 22:27:02
Zou het ook niet gezien de tijd (20.30 uur) de bebouwing (groot van omvang en toch wel zéér complex) en de aantal personen die op dit tijdstip in het object kunnen zijn, ook niet gelijk met 2 x TAS en 1 x RV (middelbrand protocol) uitgerukt kunnen worden??

Mocht er toch daadwerkelijk iets zijn en er mocht gelijk geëvacueerd worden en begonnen met de brandbestrijding, dan is het toch goed dat je niet meer op de 2e tas moet wachten.

Groeten Robert.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2005, 22:47:21
Zou het ook niet gezien de tijd (20.30 uur) de bebouwing (groot van omvang en toch wel zéér complex) en de aantal personen die op dit tijdstip in het object kunnen zijn, ook niet gelijk met 2 x TAS en 1 x RV (middelbrand protocol) uitgerukt kunnen worden??

Mocht er toch daadwerkelijk iets zijn en er mocht gelijk geëvacueerd worden en begonnen met de brandbestrijding, dan is het toch goed dat je niet meer op de 2e tas moet wachten.

Groeten Robert.

Meestal zitten er wel een aantal BHVers onder het personeel van de bios,dus die kunnen dan assisteren met een eventuele ontruiming.En ik vrees dat we er ook dit niet keer het niet redden met middelbrand  ;D

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2005, 22:56:20
Statistisch zijn 99% van de ABM ongewenst/onecht. Meestal zitten BMI's in speciale gebouwen dus als je voor iedere ABM met 2 TS + AL moet uitrukken is gauw de motivatie eraf...

Er wordt in de casus niet mee gegeven dat het gebouw bekend staat om slechte preventieve voorzieningen. Als er dus echt brand is  ;) kan iedereen op tijd vluchten (of zouden er nog addertjes onder het gras zitten?  :D)

Er wordt nog niet aangegeven dat de bereikbaarheid moeilijkheden geeft dus dat is ook geen indicatie voor meerdere voertuigen.

Twee voorrangsvoertuigen prio 1 door de stad geeft een hoop meer gevaar voor andere bestuurders dus zou ik ook de AL thuis laten. Ook omdat 99% loos is en een AL daar zeker geen meer waarde heeft. Als er daadwerkelijk een brand is zal dat binnen korte tijd bevestigd worden door het object of er zullen 112 meldingen binnen komen via mobieltjes.
De tijdswinst door het gelijk mee sturen van een extra TS en/of een AL weegt m.i. niet op tegen het gevaar voor het verkeer.

Wat ook nog mee kan wegen is of het object in aanmerking komt voor een vertraging van de BMI. Als dat zo is mag je ervan uitgaan dat er daadwerkelijk wat aan de hand is als de melding doorkomt en moet er volgens kleine brand gealarmeerd worden, 2 TS + AL.

Conclusie: als er indicaties waren dat er slecht preventieve voorzieningen waren en/of slechte bereikbaarheid en/of vertraging zou ik 2 TS + AL alarmeren maar dat is nog niet bekend dus mijn uitruk voorstel zou zijn 1 TS prio 1 en contact blijven zoeken met het object. Politie en ambu zou ik nog niet alarmeren.

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2005, 22:56:58

Groeten Robert.

Jah idd, een gebouw met veel mensen gewoon 2 tassen en een rv, is hier ook zo met een ziekenhuis of een verzorgingstehuis
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2005, 22:58:47
Tja, het is dan wel een casus (dus geldt de wet van Murphy), maar dat weten we eigenlijk niet. Extra maatregelen treffen omdat het wel eens ernstig zou kunnen zijn, lijkt me dan ook niet gepast als je dat normaal gesproken ook niet zou doen. Bovendien, hoe dit is gewoon een goede oefening, valsspelen zou zonde zijn...  ;)
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2005, 23:10:38
Ik sluit me bij Paul aan, wij wachten. Ik ga lekker naar bed. ;)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2005, 23:56:02
Een abm. We rukken voor deze bios uit met standaard gewoon 2x tas, en natuurlijk rijd de AL gelijk mee aan.
Ook  de ovd rukt naar deze melding mee uit , Dit alles onder een prio 1.  Een automatisch brand alarm is immers altijd een prio 1, alhoewel ik begrijp uit eerdere reacties dat dit  bij sommige een prio 2 betreft??  ???Verdere maatregelen zullen worden genomen door de eerste ts die ter plaatse aankomt.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

firemanr

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2005, 03:41:36
Jah idd, een gebouw met veel mensen gewoon 2 tassen en een rv, is hier ook zo met een ziekenhuis of een verzorgingstehuis

Ik ga me diep schamen in een hoekje, Robin....je hebt helemaal gelijk!  :-[ :-[

Hier wordt er voor speciale gebouwen met 2 TAS-sen en 1 HW uitgerukt, dus zeker ook voor een volle bioscoop. ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2005, 08:28:08
Uitruk met 2 TAS en RV is afhankelijk van korpsprocedures. Bij ons rukken we in dagsituatie uit met 1 TAS en in avond en nacht gaat daarbij het RV mee.....

Het betreft in dit geval een automatische brandmelding, die zoals eerder aangegeven 99% loos zijn. Indien er daadwerkelijk iets aan de hand is komen er wel meerdere meldingen binnen als het pand in gebruik is en kan worden opgeschaald. Wij gaan in ieder geval niet rijden met 2 TS'en en RV als er geen noodzaak toe is.

Daarnaast zou bij een automatische brandmelding de ontruiming ook al ingang gezet moeten worden, en er van uitgaande dat dit ook zo is met de huidige stand der preventieve technieken zou de bioscoop grotendeels ontruimd zijn bij aankomst van de brandweer.

Dus ik wacht rustig af wat we gaan antreffen.