Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54429 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 9 maart 2005, 23:13:44
Moet er opgeschaald worden?
Geen brandweeropschaling, verzoek aan de AC om 2 ambulances (A1). 2e TAS met prio 1 door.

Wat moet er gedaan worden om meer informatie te verzamelen?
Verkenning in het pand en de mensen buiten uithoren.

Wat doen we met de slachtoffers?
Zoals gezegd: ambulances (kom op, Paul en Jorrin) en natuurlijk de so's helpen!

Welke medische hulpverlening moet op gang worden gezet?
Derder keer: 2 ambulances. ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 9 maart 2005, 23:14:16
Nog even terugkomend op de voorgaande reacties:

Laten we iedereen gewoon de casus uitwerken zoals die gewend is of denkt dat het hoort te zijn in zijn of haar korps of andere hulpverleningsdienst. Het gaat erom dat we een leuke inzet uitwerken en van elkaar misschien nog wat kunnen leren. Dat iemand afgekraakt wordt is denk ik niet aan de orde maar meer opbouwende kritiek en een stukje ervaring hoe het er vaak aan toe gaat en daar is niets mis mee. Dat er richtlijnen zijn tot daar aan toe maar ieder korps is vrij in het afwijken hierop mits het allemaal goed onderbouwd is.

Bij ons is dat dus zo en tot op de dag van vandaag werkt het allemaal naar behoren. Zelfs in die situaties dat er daadwerkelijk echt iets brand in bijvoorbeeld een ziekenhuis of noem maar op verloopt alles volgens plan ondanks dat je maar met 1 TS en een redvoertuig aan komt wat in de praktijk al meerdere malen is voorgevallen zelfs met evacuatie van afdelingen in begrepen.

Dus ieder korps heeft zo zijn eigen specifieke procedures en richtlijnen en het lijkt me leuker dat iedereen gewoon op de manier zoals het in het korps er aan toe gaat de casus uitwerkt. Dat wilde ik nog even kwijt voordat ik weer met mijn eigen inzet verhaaltje verder ga. ;)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 9 maart 2005, 23:31:39
Dan nu mijn inzet even verder toelichten:

Wat is de situatie: diverse kuchende mensen dus waarschijnlijk veroorzaakt door rookinhalatie. Mensen met verwarde indruk en iemand die mogelijk met een mes rondloopt.

Moet er opgeschaald worden:
Vooralsnog sta ik met 1 TS en een redvoertuig ter plaatse. Ik heb twee man van het redvoertuig ter beschikking die de kuchende mensen naar een veilige plaats kunnen brengen. Op de TS 1 zuurstof koffer die eventueel gebruikt kan worden maar dan houdt het ook op. Ik zou in ieder geval om twee ambulances vragen en overlaten aan de GGD of er meer nodig zijn. De mensen naar buiten brengen, in een ontspannen houding laten zitten en de frisse lucht kan een hoop doen. Nog steeds geen beeld van de brand en zolang er niet duidelijk is wat er aan de hand is geen problemen maken. Het aantal slachtoffers is in dit geval niet aanleiding voor mij om op brandweergebied op te schalen daar wij daar weinig aan kunnen veranderen.

Wat moet er gedaan worden om meer informatie te verzamelen?
B, 1 en 2 naar brandmeldpaneel zoals al eerder gezegd en kijken waar de melders zijn afgegaan. B probeert contact te leggen met iemand van het pand om te weten te komen hoe en wat als dit niet direct duidelijk is. 1 en 2 daarna HD (afhankelijk van de plaats en inzetdiepte anders TS laten verplaatsen en alternatieve ingang nemen) en warmtebeeldcamera mee laten nemen als duidelijk is welke melders zijn aangesproken. Warmtebeeld gaat mee om eventuele slachtoffers tussen de stoelenrijen snel kunnen worden getraceerd en het brandje bij dichte rook snel kan worden gelokaliseerd.

Wat doen we met de slachtoffers?
Op dit moment niet veel. Mensen naar buiten brengen en rustig laten zitten en waar nodig eventueel zuurstof toe dienen maar we hebben maar 1 zuurstofkoffer op de TS dus veel meer kun je niet doen. In ieder geval de twee man van de hoogwerker hier mee bezig laten houden en afwachten totdat de GGD er is. Mijn ervaring is dat rustig houden en frisse lucht een hoop kunnen bijdragen bij die gevallen die nog bij kennis zijn waar hier sprake van is (er wordt niet over bewusteloze slachtoffers gesproken!)

Welke medische hulpverlening moet op gang worden gezet?
Ik zou om twee ambulances vragen en de rest aan de GGD overlaten. Doorgeven wat de situatie is en hun de inschatting laten maken of ze verder opschalen.

Wat moet er gedaan worden om alles af te stemmen?
Conform procedure komt de OVD brandweer ter plaatse bij ons aangezien er gewonden bij betrokken zijn. Hoe de politie en GGD hiermee omgaan laat ik aan hun over.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #163 Gepost op: 9 maart 2005, 23:34:23
Zo ik lees dat mensen zich lopen te vervelen ::), hier een nieuwe update. (Ik wil toch zo veel mogelijk de planning handhaven!)

UPDATE 2:
Bij aankomst van de eerste voertuigen staan wat mensen binnen. Daar is een chaotische situatie ontstaan er zitten en staan bij de ingang diverse kuchende mensen ,snakkend naar adem. Verder maken sommige een verwarde indruk. Een persoon maakt melding dat er mogelijk iemand met een mes rondloopt. Maar dat hij daar door de chaos niet zeker van is.

Aangezien hier niet gesproken wordt over rook kan dit een terroristische aanval met een onbekende substantie zijn. Ook gezien de reactie dat er iemand met een mes binnen loopt.
Even een pas op de plaats en niet naar binnen gaan lijkt mij de eerste handeling. FF een goed overzicht krijgen van de situatie voor er verdere stappen ondernomen gaan worden. Eigen veiligheid eerst.....
Telefonische de AC van de situatie op de hoogte brengen zodat zij ook hun maatregelen kunnen nemen (als er nog niet gewerkt wordt met C2000). Met spoed verzoeken om: OVD + politie + GGD. Allen benedenwinds laten aanrijden naar een te bepalen uitgangsstelling.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #164 Gepost op: 9 maart 2005, 23:43:50
Er was eerder al contact geweest en toen werd aangegeven dat er sprake was van rookontwikkeling :-\

Palmpie:

Hoe wil je een duidelijk overzicht krijgen als je niet naar binnen gaat en je niet weet wat er aan de hand is? Wil je een inzet gaan doen bij een automatische brandmelding en het gegeven dat er sprake is van rookontwikkeling in een gaspak???

Dat er iemand met een mes rondloopt is anno 2005 op zich niet zo vreemd maar moet je daarvoor maar buiten blijven?

Je kan best gelijk hebben hoor daar niet van maar daar wijst op dit moment nog niet veel op in mijn beleving met de informatie die we nu hebben..

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 9 maart 2005, 23:59:08
en staan bij de ingang diverse kuchende mensen ,snakkend naar adem. Verder maken sommige een verwarde indruk. Een persoon maakt melding dat er mogelijk iemand met een mes rondloopt.

als de mensen roet rond hun monden/neuzen hebben is het vrij duidelijk. Als er door het uitvragen van de slachtoffers blijkt dat er brand is lijkt het me ook vrij duidelijk. Alleen hebben we die informatie niet. Er is alleen mee gegeven dat er diverse mensen kuchen en snakken naar adem...
Vandaar dat ik aan de mogelijkheid van een terroristische aanval dacht (met de beelden van de metro in Japan in m'n achterhoofd)

Ik kan ff de informatie/update niet vinden dat er een melding is van rook.

Elles

• Gast
Reactie #166 Gepost op: 10 maart 2005, 00:21:30
Politie gaat de persoon horen die mogelijk iemand met een mes heeft zien rondlopen:

Hoe zag deze persoon eruit?
Waar bevond deze persoon zich?
Wat heeft hij precies gezien?
Waarom dacht hij dat deze persoon een mes had?

Verder opschalen, nieuwe collega's die nieuwsgierigen op afstand moeten houden, de ter plaatse zijnde collega's (op dit moment 4) houden zich nu bezig met hulp verlenen en info verzamelen van de mensen in de bioscoop.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #167 Gepost op: 10 maart 2005, 08:33:31
De pers wordt ook weer wakker, ACTIVITEIT.

Via de scanner blijft de situatie vaag, wel verzoek tot meer politie en GGD, toch maar vast een paar foto's maken. Wie weet moeten we straks een eind terug.

Verder natuurlijk zorgen dat je geen hulpverleners voor de voeten lopen.  ;)

Ohja en perspas gereed, straks gaat oom agent nog moeilijk doen en vragen of ik de wet van de privacy wel ken  8) :P :-X

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #168 Gepost op: 10 maart 2005, 09:03:29
voor wat betreft de ambulance, ik denk dat het nodig is dat we een inschatting maken hoeveel personen er in het pand zijn, en om hoeveel kuchende mensen het gaat, afhankelijk van die info kan men opschalen.  Ik denk dat de CPA inderdaad 2 ambu's moet laten aanrijden en zoveel mogelijk ambu's in de regio leeg houden en mogelijk alvast een beetje  richting het PI laten komen.

OVD wordt in kennis gesteld, gezien de kans op inhalatie trauma zou een MMT niet slecht zijn, maar ja het is na 19 uur dus de heli vliegt niet meer en ik weet niet hoe het gesteld is met het MMT busje, kan die komen??

Tenslotte zal de brandweer moeten gaan verkennen.

De vraag is volgens mij is de situatie op dit moment wel veilig, oorzaak problemen is enigzins onbekend en er loopt iemand met een mes rond, met welke bedoelingen???

Ik zou politie bij mijn ambu willen hebben, tot zover
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #169 Gepost op: 10 maart 2005, 09:45:58
Zolang de situatie niet "veilig" wordt gegeven door de politie blijf ik op gepaste afstand. Wel zou ik de mobiele slachtoffers een eindje van de PI af willen zien. Om hoeveel slachtoffers gaat het vooralsnog en wat voor buitentemperatuur/weersomstandigheden hebben we?
Kunnen we de slachtoffers in eerste instantie buiten opvangen of moeten we met spoed op zoek naar een beschutte plaats?

Vooralsnog 2 ambulances laten aanrijden tot op veilige afstand. OvD-G wil ik al wel tp hebben. Verder een vooraankondiging naar de CPA om te zorgen dat er ambulances worden vrijgemaakt.
Verder zou ik zo snel mogelijk willen weten of we te maken hebben met rook/roet of dat er sprake is van een andere schadelijke stof. Er is wel gezegd dat er rookontwikkeling is en dat er mensen kuchen, maar kuchen de mensen inderdaad van de rook of is er meer aan de hand?
MMT wil ik nog even mee wachten tot ik de toestand van de eerste slachtoffers heb kunnen inschatten.