Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54386 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Bart S

• Gast
Reactie #210 Gepost op: 10 maart 2005, 21:22:39
Ik ben het met Shave eens. De bedoeling van zo'n casus is toch om het een beetje reeel te houden. Gewoon de beschikbare informatie bekijken en er naar handelen.

De eerste twee ambu's zijn onderweg of tp en vangen de SO's die buiten zijn op. Zij (eerste wagen) besluiten op basis van de gegevens die ze ter plaatse krijgen vervolgens of er meer wagens of aanvullende zaken nodig zijn op medisch gebied.
Persoonlijk zou ik even een eerste nader bericht naar de CPA doen en in ieder geval de OVD-G ter plaatse vragen. Verder een beeld proberen te krijgen van het huidige aantal slachtoffers en hun toestand, en op basis daarvan een behandeling starten. Mogelijk dat we dat te horen krijgen in een nieuwe update? Met twee ambu's kunnen we in het gunstigste geval zes mensen even van zuurstof voorzien, mocht dat nodig zijn.

Er is mogelijk een messentrekker aanwezig maar niemand weet waar. Vergeet niet dat het nogal een warrig verhaal van een enkel persoon is. Een mooie taak voor de aanwezige politie om het verhaal na te gaan bij de mensen die naar buiten gekomen zijn en uit te zoeken (volgens mij zag ik iets dergelijks al bij Elles).

Brandweer was er als eerste, ik ben geen kei op dat gebied maar ik kan me voorstellen dat zij ook eerst willen weten wat er nou precies speelt en dus gaan verkennen (op zoek naar het brandmeldpaneel en evt. BHVers) en de mensen die buiten zijn proberen uit te vragen. Daar dan je vervolginzet op baseren. Wat mij betreft dus de COH's, MMT's en AT's nog even thuis laten.

Verder had Firefly nog wat vragen in zijn 2e update gezet:

* Moet er opgeschaald worden?
Hoeveel slachtoffers hebben we nu en wat verwcahten we nog? Op basis daarvan zou de medische inzet opgeschaald kunnen worden
    * Wat moet er gedaan worden om meer informatie te verzamelen?
Uitvragen van de personen die naar buiten zijn gekomen en op zoek naar personeel/BHV
    * Wat doen we met de slachtoffers?
Ik zou ze weghalen uit de hal, bij de ingang vandaan. Mogelijk kunnen ze buiten even tot rust komen en evt. behandeld worden en als het weer dat niet toelaat kunnen we misschien in de eetgelegenheid terecht? Maar nogmaals de vraag: hoeveel hebben we er nu?
    * Welke medische hulpverlening moet op gang worden gezet?
Ligt eraan of we het aantal slachtoffers nu aankunnen en anders nog een of twee ambu's erbij en zeker een OVD-G wat mij betreft.
    * Wat moet er gedaan worden om alles af te stemmen?
Van alle aanwezige disciplines een vertegenwoordiger en die onderling laten overleggen. In eerste instantie zijn dat denk ik de bevelvoerders brandweer, de pleeg van de eerste ambu en een van de aanwezige politieagenten. Indien ter plaatse kunnen zij vervangen worden door resp. de OVD-B, OVD-G en een chef van dienst van de politie (of heet dat tegenwoordig al OVD-P?)

Groetjes,

Bart

EDIT: heb ik een heel verhaal gemaakt, staat er ineens een update tussen  :-\ Aanpassingen op bovenstaande:
40 tot 50 mensen is veel... deze moeten daar weg denk ik dus het lijkt me handig als er wat ruimte geregeld wordt, nogmaals mogelijk in de eetgelegenheid en anders is er wellicht een ruimte die we tijdelijk kunnen gebruiken in het stadhuis? Kan de politie daar achteraan gaan? Zijn deze 40 tot 50 mensen allemaal gewond? Gezien het aantal mensen lijkt het me leuk als er nog een paar ambu's bij gaan komen. OVD-G neemt leiding over.
Voor de brandweer: helpen met weghalen van die mensen en redden van mensen die zich nog binnen bevinden. Verder helder krijgen of en waar er brand is en wat er brand.
Politie: regelen van opvang en ruim afzetten. Toevoerwegen vrij gaan houden.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #211 Gepost op: 10 maart 2005, 21:30:18
Firefly, we hadden op ambulancegebied nog wel de nodige vragen op je afgevuurd. Aan de hand van de mededeling die je nu doet kunnen we nog niet erg veel inschatten. Hoe is de toestand van die mensen? Wat zijn de weersomstandigheden (dit i.v.m. opvang) en zo hadden we er nog een aantal.

Zoals het er nu voorstaat kunnen we nog niet erg veel... :-\

Elles

• Gast
Reactie #212 Gepost op: 10 maart 2005, 21:43:02
Tsja.. met deze update komen we niet veel verder.

Wat nu geregeld is van politiezijde:

- OVD-P is TP
- afzetting is geregeld (m.d.a. de 4 stadswachten)
- ruimte voor opvang is geregeld, evenals vervoer.   (hebben een bus van connexxion geconfisqueerd, Leuk zo'n casus!)
- in deze opvangruimte hebben we 3 politievrijwilligers die de betrokkenen zullen uitvragen om zoveel mogelijk info te verzamelen

- AT komt in ieder geval NOG niet, want: te weinig info.

Politie gaat niet naar binnen i.v.m. feit dat adembescherming ontbreekt.

Vragen:
- wat heeft de getuige te melden over het mes? (zie mijn vragen in een eerdere posting)
- wat hebben de overige bezoekers te melden?
- is er nu wel of geen brand?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 10 maart 2005, 21:51:13
Firefly,

Ik sta met een TS en redvoertuig ter plaatse. B, 1 en 2 staan bij het brandmeldpaneel en willen graag weten waar de melders zijn afgegaan. Kun je ons wat meer info geven aub??

Met deze info kan ik niet veel meer doen dus sta vol spanning te wachten tot we weten waar er iets aan de hand is.

janw

• Gast
Reactie #214 Gepost op: 10 maart 2005, 22:00:50
We weten wel wat meer nu: Elles bedankt voor het regelen van de opvang, das alvast heel mooi. Kun je iets zeggen over de afstand tussen de bios en de opvang.

Ambu: weet ik niet veel van maar 2 extra (totaal 4) lijkt me niet zo heel erg overbodig, misschien kunnen die 2 direct naar de opvang toe (zie boven).
Vraag aan Firefly kun je iets zeggen over hoe de so's er aan toe zijn?

Brandweer:
Volgens mij nu tp:
2 TAS
1 RV
VC + COH
AGS

Inzet:
Zoals eerder al door iemand opgemerkt :
bemanning van TAS 1 en 2  voor redden van so's.
Bemanning RV zorgt voor waterwinning
de B,1,2 van TAS gaan wat mij betreft verder zoeken (via brandmeldpaneel) naar de oorzaak van de brand is ook wel handig, omdat ik dan niet veel mensen heb voor het redden van de so's en ik bang ben dat de zalen die Firefly laat zien helemaal vol zaten, Alarmeer ik nog een extra TAS (nr.3)
Blijft nog open staan: wat heeft het brandmeldpaneel gemeld?

Elles

• Gast
Reactie #215 Gepost op: 10 maart 2005, 22:05:49
Opvang is geregeld in de aerobicszaal van het fitnesscentrum dat op 800 meter van de bioscoop ligt.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #216 Gepost op: 10 maart 2005, 22:32:49
Firefly, we hadden op ambulancegebied nog wel de nodige vragen op je afgevuurd. Aan de hand van de mededeling die je nu doet kunnen we nog niet erg veel inschatten. Hoe is de toestand van die mensen? Wat zijn de weersomstandigheden (dit i.v.m. opvang) en zo hadden we er nog een aantal.

Zoals het er nu voorstaat kunnen we nog niet erg veel... :-\

Excuses  ::)

Weersomstandigheden:
Bewolkt, 4 ° C, Wind: 4 Beaufort NO.

De grote kaasmarkt is geschikt om mensen op te vangen. (Zie de foto aan het begin)

Ongeveer 35 tot 40 personen heeft weinig rook ingeademd. Deze mensen lopen enkel te hoetsen.
Tot nu toe hebben de overige mensen middelmatig inhalatietrauma: met lichte duizeligheid, stevig hoesten, matige ademhalingsproblemen. En hebben wat verschroeide haren op het zwartgeblakerde aangezicht.

Het is 'normale rook' die vrijkomt bij een (onvolledig) verbrandingsproces. Vooralsnog is er niks bekent over gevaarlijke stoffen!

Ik sta met een TS en redvoertuig ter plaatse. B, 1 en 2 staan bij het brandmeldpaneel en willen graag weten waar de melders zijn afgegaan. Kun je ons wat meer info geven aub??

Brandmeldpaneel geeft aan dat er meerdere melders zijn aangesproken:
Namelijk in de zalen  2, 3, 4 ,5 en in de restauratie.

Brandweer:
Ter plaatse:
2 TAS en een RV
OVD brandweer is ook gealarmeerd.

Medisch
Ambulances, en OVD-G  zijn gealarmeerd. en aanrijdend.

Politie:
De noodhulp eenheden zijn aanrijdend, zijn 2 bikers ter plaatse, aangevuld met 2 motoragenten. OVD-P is ook aanrijdend
Brandwacht 1e klas + WVD

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 10 maart 2005, 22:44:30
Oke we kunnen weer iets verder hiermee ;D

Bemanning eerste TS dus 1,2,3 en vier met ademlucht en warmtebeeldcamera naar binnen voor een snelle verkenning en om inzicht in de situatie binnen te krijgen.

Tweede TS ter plaatse afwachten tot dat nadere info bekend is. Ondertussen kunnen zij assisteren bij het verzorgen van de kuchende mensen.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #218 Gepost op: 10 maart 2005, 22:50:07
Thanks Firefly. ;)

Ok, als ik dan even terugblader hebben we 40 tot 50 mensen buiten, waarvan er 35 tot 40 personen weinig tot geen problemen heeft. Hier wil ik in elk geval iemand bij hebben om de mensen in de gaten te houden ivm mogelijke ademhalingsproblemen.
Rest ons toch zo'n 10 mensen die wat serieuzer in de problemen zitten. Deze mensen wil ik voorzien van zuurstof en vast een naaldje zetten.
Dan wil ik nu toch wel wat bijstand: MMT op voorhand, voor dit moment 4 extra ambu's en ambulances laten vrijmaken door de CPA.
Ik zou gezien de temperatuur toch liever gaan voor opvang ergens binnen... kunnen we niet in die kerk terecht ofzo? Die is lekker dichtbij en lijkt me veilig genoeg (hoe zat 't met de wind?)

Is er al ongeveer bekend hoeveel mensen er nog missen?
En is de politie er al achter of we nog slachtoffers van steekpartijen kunnen verwachten? Oftewel: is er al bekend of er een man met een mes is en of hij slachtoffers heeft gemaakt?

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #219 Gepost op: 10 maart 2005, 23:56:30
Oke we kunnen weer iets verder hiermee ;D

Bemanning eerste TS dus 1,2,3 en vier met ademlucht en warmtebeeldcamera naar binnen voor een snelle verkenning en om inzicht in de situatie binnen te krijgen.

Tweede TS ter plaatse afwachten tot dat nadere info bekend is. Ondertussen kunnen zij assisteren bij het verzorgen van de kuchende mensen.

Gezien het aantal melders van het aanwezige automatisch brandmeldsysteem, kunnen we er van uitgaan dat het hier met een inzet van een klein aantal eenheden weinig uithalen.

De zalen zijn groot, veel volk en een complex gebouw, de eerste B tp neemt de leiding tot arriveren van ovd-b.
bemanning 2e tas ook inzetten voor verkenning cq redding.
Door de aantal melders die aangesproken zijn (namelijk zalen  2, 3, 4 ,5 en in de restauratie) zou ik toch willen opschalen naar grotebrand protocol .
Dit vanwege grote aantallen so en het complexiteit van het pand.
Het is een groot pand en dus zal er veel ademlucht nodig zijn, daarom ook een ademlucht container/voertuig tp. en toch ook nog de COH & VC
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B