Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54383 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #260 Gepost op: 20 maart 2005, 19:21:18
Ok, als SIGMA tp is zou ik ervoor willen kiezen de hulpverlening in de kerk voort te zetten en dus geen tent opzetten. De eerste ambulances zijn bezig met pendelen en voeren de eerste slachtoffers af. Wel wil ik nog extra ambulances voor de afvoer van slachtoffers.
Ondanks dat het niet al te gebruikelijk is zou ik ervoor kiezen twee slachtoffers per ambulance mee te geven. Een slachtoffer die wat ernstiger benauwd is per brancard, half zittend en een ander slachtoffer in redelijke toestand zittend. Op deze manier kunnen we redelijk vlot afvoeren en naar mijn mening is dit nog wel verantwoord met hoe het er tot nu toe voorstaat.
Voor wat betreft de andere slachtoffers heb ik al aangegeven hoe verder te handelen.
Ik weet niet of er al een evt. Rode Kruis is ingeschakeld voor de niet-gewonde mensen. Ik neem aan dat er opvang en verzorging zal moeten worden ingeschakeld.
En er zal toch een registratie moeten komen, hoewel het niet mee zal vallen dit plaatje compleet te krijgen. Ongetwijfeld zijn er al mensen naar huis of naar elders in het winkelcentrum gegaan. Als ook daar ontruimd wordt, wordt het moeilijk nog te achterhalen wie er zich allemaal in de bioscoop bevonden.

Paul SEH

• Gast
Reactie #261 Gepost op: 20 maart 2005, 21:50:19
Ik ga met Jorrin akkoord. Alleen de wat ernstigere patienten die gaan alleen in een ambulance. Er wordt verder opgeschaald vanuit de omliggende regio voor het vervoer per ambulance. De lichte inhalatie trauma's kunnen gerust wat langer wachten. Ze krijgen al zuurstof en als het nodig is krijgen ze ook een infuus erbij.
Als het nodig is kunnen de lichte SO's ook eventueel per busje vervoerd worden onderbegeleiding van een aantal Sigma leden.

Ruma

• Gast
Reactie #262 Gepost op: 21 maart 2005, 08:24:25
Wat betreft de politie moet er verder opgeschaald worden,desnoods uit andere regio's.De ME ter plaatse in verband met de hangjongeren. Zoland de ME niet ter plaatse is  maar een paar hondjes richting de hangjongeren sturen om te proberen ze weg te krijgen.(desnoods met de harde hand en wapenstok)De BRATRA alarmeren ivm de gijzelnemer(deze zijn goed uitgerust met de juiste middellen om naar binnen te gaan)
Voor de BRW blijft de redding in de bioscoop nog steeds prioriteit nummer 1. Tweede prio is verdere uitbreiding proberen te voorkomen.Ik blijf nog even bij zeer grote brand
De SO met brandwonden koelen en afvoeren naar het ziekenhuis.Het slachtoffer met de steekwond zo snel mogelijk behandelen en laten verhoren door de politie als dat mogelijk is en daarna afvoeren naar het ziekenhuis. De afvoer van de SO desnoods met twee in 1 ambu.Wel wil ik graag nog 4 extra ambu's ter plaatse onder A1
De rookontwikkeling is momenteel weinig aan te doen denk ik,zolang de brand in de bioscoop nog niet onder controle is.Wel is het zaak om de boel zo snel mogelijk te ontruimen.
Hier moeten we het voorlopig wel weer mee redden tot de volgende update.

groeten Ruud

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #263 Gepost op: 21 maart 2005, 20:11:10
Even ter aanvulling :
  • Weersomstandigheden: Bewolkt, 4 ° C, Wind: 4 Beaufort NO (Noordoost).
  • De kerk staat bovenwinds, en heeft dus geen last van de rook
. Dit is ventueel een geschikte plaats om mensen op te vangen.

RADAR, Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vragen ;)
Brandwacht 1e klas + WVD

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #264 Gepost op: 22 maart 2005, 10:27:04
Is de haakarmbak van de GNK al terplaatse? Deze moet in de buurt van de opvangplaats gewonden komen ivm aanvoer materialen zoals zuurstofkoeien, burnshields extra dekens enz. Als teamleider zou ik wel extra toezicht willen hebben op het GNK materiaal ivm de rellen.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #265 Gepost op: 22 maart 2005, 13:49:07
Bedankt voor de antwoorden.  :)
We gaan de kerk dus inrichten.

Bij ons zijn het 02-zeugen, maar die kunnen in principe de kerk in.
Wellicht is het goed om het materiaal er uit de halen en de chauffeur van de SIGMA de sleutels in beheer te geven. Verder alles afsluiten.
Ik neem aan dat alle materiaal in een gebied komt te staan waar publiek geen toegang (meer) heeft.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #266 Gepost op: 22 maart 2005, 14:29:32
Medisch gezien is er nu wel genoeg alreeds opgeroepen/tp.

Ik zou er sterk aan denken om er een GRIP 2 of 3 van te maken, dit ivm de grote hoeveelheid hulpdiensten die ook vanbuiten de regio ingezet zijn/worden beter te coordineren.

Ik zou ook slachtofferhulp tp vragen om de so op te vangen samen met het sigma en ambu team.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #267 Gepost op: 22 maart 2005, 16:48:40
Medisch gezien is er nu wel genoeg alreeds opgeroepen/tp.
Ben je bang dat er meer gele dan rode wagen tp komen.  ;D

Ik zou er sterk aan denken om er een GRIP 2 of 3 van te maken, dit ivm de grote hoeveelheid hulpdiensten die ook vanbuiten de regio ingezet zijn/worden beter te coordineren.
Grip 2 is volgens mij voldoende.

Ik zou ook slachtofferhulp tp vragen om de so op te vangen samen met het sigma en ambu team.
Alleen voor de so's mbt de gijzeling. Voor alle overige is RK o&v een betere optie.

Paul SEH

• Gast
Reactie #268 Gepost op: 22 maart 2005, 22:57:21
Het gebied waar de SO opvang wordt geregeld wordt door de politie beveiligd zodat er geen relschoppers bij kunnen komen. Het materiaal is dus ook eniger mate gezekerd.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #269 Gepost op: 23 maart 2005, 17:39:14

GRIP 3 (Bevolkingszorgproblemen)

De meeste incidenten zullen zich operationeel gezien, beperken tot en met GRIP 2. Er kunnen zicht echter incidenten voordoen die verdere bestuurlijke en operationele opschaling vereisen. Bestuurlijk gezien is er dan sprake van de hoogste paraatheid op gemeentelijk niveau. De voltallige Gemeentelijke Rampen Staf (GRS) komt bijeen. De Commisaris van de Koningin en de minister van BZK worden geïnformeerd. De kernstaf van het Provinciaal Coördinatie Centrum (PCC) en van het Nationaal Coördinatie Centrum (NCC) komen bijeen. Als de sirenes voor waarschuwing van de bevolking worden geactiveerd, wordt GRIP 3 automatisch van kracht.

Dus GRIP 2 lijkt me beter voor nu... ;)

Christian