Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #280 Gepost op: 27 maart 2005, 17:19:30
Niet te vergeten: De gegijzelde opvangen door een ambupleeg + een psycholoog...
Arts  www.alphalog.nl

Paul SEH

• Gast
Reactie #281 Gepost op: 27 maart 2005, 18:03:28
en natuurlijk overwegen we pijnbestrijding ;D
Terughoudend zijn bij het SO met mogelijk neurologisch letsel.

Indien de gijzelnemer en het SO letsel hebben dan wordt dat netjes verzorgd. De gijzelnemer staat dan wel voortdurend onder politie bewaking. Nadien kan er slachtofferhulp worden ingeschakeld.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #282 Gepost op: 28 maart 2005, 21:31:13
Ik sluit me bij Paul aan. ;)

Paul SEH

• Gast
Reactie #283 Gepost op: 30 maart 2005, 10:56:46
ls ik het zo bekijk dan zal er niet veel nieuws meer verschijnen.
Firefly bedankt voor de casus. Ik sta alweer klaar voor de volgende.  8)

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #284 Gepost op: 30 maart 2005, 11:47:35
Het SIGMA team begint ook weer langzaam op te ruimen. Om te beginnen met  de gebruikte ALS koffers zoveel mogelijk aan te vullen uit de haakarmbak zodat de AMBU wagen weer compleet is en evt inzetbaar voor de volgende casus. Krijgen wij als SIGMA nog een debriefing samen met het andere geneeskundige personeel?

Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #285 Gepost op: 30 maart 2005, 14:54:02
Firefly, dank je wel voor je casus. ;)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #286 Gepost op: 30 maart 2005, 22:01:42
Ja Roland, bedankt voor je casus. Het was er 1 om in te lijsten  ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #287 Gepost op: 30 maart 2005, 23:26:31
AFSLUITING
Situatie en oorzaak:
Wanneer een man een gezellig avondje naar de bioscoop gaat met zijn vrienden om voor het eerst na een mislukte relatie weer eens uit te gaan, komt die daar stom toevallig zijn ex-vriendin tegen, alleen is zij daar vergezeld met een ogenschijnlijke nieuwe ‘lover’. Er gaat een knop om en in de pauze kunnen zijn vrienden hem er niet meer van weerhouden en gaat de persoon compleet door het lint. Hij gaat richting zijn ex-vriendin om verhaal te halen. Hij krijgt ruzie en alles escaleert. Eerst slaat hij de nieuwe vriend naar de grond, en daarna neemt hij haar onder bedreiging van een mes mee een zaal in. Publiek dat zich ermee probeert te bemoeien wordt ook bedreigd. Ondertussen sticht hij ook brand in verschillende afvalbakken en de restauratie om het publiek verder uit de buurt te houden.

Evaluatie
Ik denk dat deze casus zo op veel vlakken teglijk actie heeft gevraagd van de verschillende hulpverleningsdiensten. Het heeft ook een pittige discussie opgeleverd over de alarmering van de brandweer. Deze is onder de Brandweer topic voortgezet. Mijn mening is dat zo'n object minimaal 2 Tankautospuiten moet aanrijden. OVD kan je in kennis stellen of in eerste instantie zelfs achter wegen laten. ALs er daadwerkelijk een incident is, zoals nu, moet  men anders veels te lang wachten op assistentie. Dat zal een burgemeester niet kunnen uitleggen als er slachtoffers vallen.
Aan de ander kant wordt het bij loze meldingen erg kostbaar; het aanrijden met meerdere tankautospuiten.

De inzet verliep verder goed, ik denk dat er misschien wat sneller overgegaan had moeten worden tot redding van de mensen in de laatste 2 zalen.

De medische hulpverlening verliep goed, er werd bijtijds opgeschaald, ik denk dat de aard van het letsels niet het zwaartepunt was in de inzet, eerder de opvang en afvoer van de slachtoffers. Ik moet een compliment maken dat er goed gebruik werd gemaakt van de omgeving door deze op te vangen in de nabijgelegen kerk.

Politie heeft ook zijn aandeel geleverd bij de inzet, wel zie je dat het aantal reacties minder zijn in verhouding tot de brandweer en medische hulpverlening. Zwaartepunt was hier duidelijk de gijzeling, en later in mindere maten ook de evacuatie van het winkelcentrum.

Tot slot nog een opmerking: De casus zie je vaak eindigen met brandmeester van het incident. Ik heb geprobeerd om jullie nog  rekening te laten houden met het nazorgtraject. Hoe ga je dit aanpakken welke organisaties gebruik je bij het compleet afronden van het incident.  En wat doe je zowel voor personeel en slachtoffers na het incident. Misschien een idee voor een volgende Casus.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties, en jullie discussies. Ik hoop dat de casus interessant genoeg is geweest. Ik ga de komende tijd brainstormen om jullie de binnenkort weer een nieuwe casus te kunnen voorschotelen.

Bedankt allemaal,
Roland
Brandwacht 1e klas + WVD

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #288 Gepost op: 30 maart 2005, 23:38:50
By the way: Veel plezier met de volgende CASUS: Brand in wolkenkrabber.  Peter en Palmpie succes!!

Die zal naar alle waarschijnlijkheid  1 of 2 April van start gaan. 
Brandwacht 1e klas + WVD