Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54456 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 6 maart 2005, 09:41:15
Jawel, gewoon pio 1 aan laten rijden, de ts'en rijden  gewoon beide een andere route. Mocht er 1 in het verkeer vast lopen dat rijd de andere er sneller naar toe, als de 1e TAS tp is de 2e gewoon centraal opstellen. We hebben immer te weinig info gekregen om deze gelijk in te zetten. Wat moet je nu met 12 man in een bioscoop.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 6 maart 2005, 10:34:24
Leuk voor het verkeer. Twee TS'en die elk proberen als eerste aan te komen om dan vervolgens met 6 man op de Markt te gaan staan hangen en te wachten totdat ze weer terug kunnen keren want in dit geval zal er wel meer aan de hand zijn maar normaal gesproken zijn 99% van de OMS'en loos.

Als je dan toch zonodig met twee TS'en vanaf dezelfde post gaat rijden dan zou ik persoonlijk de eerse TS en redvoertuig met prio 1 laten rijden en alles wat daarna nog naar buiten gaat met een prio 2. Mocht er daadwerkelijk iets aan de hand zijn dan kan de tweede TS altijd nog prio 1 verder maar breng je niet onnodig het verkeer in gevaar.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 6 maart 2005, 10:43:16
Oke shave, je heb misschien wel gelijk maar het  gebeurt steeds vaker. De  gemeente Dodrecht bijvoorbeeeld werkt al langere tijd met een tevreden gevoel  op deze situatie .  ;D

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 6 maart 2005, 10:51:13
Ja omdat ze daar met grotere ploegen op de kazerne zitten en die ook graag buiten komen. Maar ik heb al vernomen dat er veel korpsen zijn die met dubbele bezetting op de kazerne zitten dit terug gaan dringen naar een bezetting voor een TS en RV puur uit kostenoverwegingen.

Die ene situatie waarbij er in zo'n pand wel iets aan de hand is mag je ook als ingecalculeerd risico zien. Als je ingezet bent voor een woningbrand dan heb je ook niet a la minuut twee TS'en en een RV bij een automatische melding in de bioscoop. Of gaan we dan alleen met een TS of komt er een buurgemeente die er 15 minuten overdoet??

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #94 Gepost op: 6 maart 2005, 11:07:54
Shave,

Ik ben het geheel met je eens. Je kunt niet altijd op alles voorbereid zijn. Het risico moet wel aanvaardbaar zijn maar we moeten niet te bang zijn.

Het aanrijden vanaf 1 post met 2 verschillende routes naar de zelfde plek en dan kijken wie er daadwerkelijk iets mag/kan doen. Lijkt me verre van zinvol. Als dit met een oms is zal dat nog wel redelijk meevallen maar denk je zelf ook niet dat je een "racesituatie" krijgt waar ze bij de formule 1 een puntje aan kunnen zuigen.
En dan nog de gevaarlijke verkeerssituatie die er ontstaat. Er zijnveel korpsen die naar een oms met prio 2 rijden. Dit omdat het toch bijna nooits iets is en om daardoor geen gevaarlijke situaties te krijgen.
dus ik blijf erbij 1 ts met rv prio 1 tp en ja volgens de casus komt die 2de ts ook en laat deze dan maar met prio 2 rijden.

Andere vraag. Het meerendeel wil 2 ts tp hebben. Dit omdat er wel eens brand zou kunnen zijn en omdat er veel mensen binnen zijn. Waarom vragen jullie dan ook niet direct om meerdere ambulance met het complete sigma team? en om de gewonde af te voeren al een heel peloton motoragenten voor begeleiding van de diverse ambulance's :P :-X :-\ ;)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 6 maart 2005, 11:58:53
Fikkie, ik ben het niet met je eens hoor. Een automatisch  brandalarm, dat is dus wel degelijk een prio 1 !  Dat je met prio 2 rijd zal wel te maken hebben  met een eerder telefonisch contact, of een nachtelijk uitruk. Een automaat is gewoon optische en geluid signalen voeren!  En  wat is er vreemd aan om met 2x TAS naar een  bios of verzoringshuis uit te rukken??
Er zijn zelfs gemeente waar de eerste TAS uitrukt met beroeps, en vervolgens gaan er nog 1 of 2 auto's rijden met vrijwilligers, naar het zelfde adres, ivm de zorgnorm in die gemeente, niet iedereen bekijkt elke siuatie het zelfde, dus  vandaar bij deze casus al diverse uitruk voorstellen, wat maakt het toch uit of je met 1 of 2 auto's rijd??   Als er maar een helpende rijd komt, toch????? ???

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #96 Gepost op: 6 maart 2005, 12:15:18
Ik ben heel benieuwd hoe jkullie dit gaan aanpakken. Zeker ook omdat in mijn spaarzame vrije tijd ook in de bioscoop erbij klus.

20.00 dan is de kaartverkoop in volle gang bij een enkele voorstelling. Dus telefonisch vaak onbereikbaar  :-[

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 6 maart 2005, 12:47:25
Fikkie, ik ben het niet met je eens hoor. Een automatisch  brandalarm, dat is dus wel degelijk een prio 1 !  Dat je met prio 2 rijd zal wel te maken hebben  met een eerder telefonisch contact, of een nachtelijk uitruk. Een automaat is gewoon optische en geluid signalen voeren!  En  wat is er vreemd aan om met 2x TAS naar een  bios of verzoringshuis uit te rukken??
Er zijn zelfs gemeente waar de eerste TAS uitrukt met beroeps, en vervolgens gaan er nog 1 of 2 auto's rijden met vrijwilligers, naar het zelfde adres, ivm de zorgnorm in die gemeente, niet iedereen bekijkt elke siuatie het zelfde, dus  vandaar bij deze casus al diverse uitruk voorstellen, wat maakt het toch uit of je met 1 of 2 auto's rijd??   Als er maar een helpende rijd komt, toch????? ???

Wat het vooral uitmaakt is dat je niet altijd voor alle voorvallen voorbereid kan zijn. Als je beroeps hebt zitten ga je toch niet op voorhand ook nog vrijwilligers roepen?
Ik hoop niet dat het voorkomt maar krijg maar eens een ongeluk als je als 2de auto met prio 1 een ongeval krijgt vanuit dezelfde post zonder dat er een nader bericht is...... Ik hoop niet dat ik dan chauffeur ben want ik denk dat je dan een hele zware pijp rookt.
Rij je vanaf 2 posten af aan dan is dat conform uitrukvoorstellen en mogelijk vastrijden in het verkeer. Maar dan is het volgens mij nog zo dat wanneer de eerste tp is dit doorgeeft aan de 2de wagen en die komen dan of rustig maar denk eerder niet meer ter plaatse.

Maar misschien trek ik nu wel een vreemde conclusie maar volgens de boeken is een standaard uitruk 1 ts en mogelijk aangevuld met 1 hv of rv.
Wanneer je met 2 ts gaat rijden spreek je dus al van een middelbrand situatie.
Leuk voor de statistieken ;) maar het gaat nergens meer over.

Paul SEH

• Gast
Reactie #98 Gepost op: 6 maart 2005, 13:26:56
Andere vraag. Het meerendeel wil 2 ts tp hebben. Dit omdat er wel eens brand zou kunnen zijn en omdat er veel mensen binnen zijn. Waarom vragen jullie dan ook niet direct om meerdere ambulance met het complete sigma team? en om de gewonde af te voeren al een heel peloton motoragenten voor begeleiding van de diverse ambulance's :P :-X :-\ ;)

We hebben het nu rustig en dat wil ik nog effe zo houden. We komen wel als er echt stront aan de knikker is. Tot die tijd doen we het rustig aan.

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 6 maart 2005, 13:52:29
We hebben het nu rustig en dat wil ik nog effe zo houden. We komen wel als er echt stront aan de knikker is. Tot die tijd doen we het rustig aan.

snap ik ook wel maar als je A zegt moet je toch ook B zeggen en dat zijn dan de consquenties ??? ???  :'( :'(
Wil niet zeggen dat jullie niet welkom zijn maar blijf alsjeblieft bij dit soort meldingen (oms) weg anders komen we echt niet meer geloofwaardig over. 2 ts ovd rv en dan jullie er ook nog bij?