Ik ben het met Shave eens. De bedoeling van zo'n casus is toch om het een beetje reeel te houden. Gewoon de beschikbare informatie bekijken en er naar handelen.
De eerste twee ambu's zijn onderweg of tp en vangen de SO's die buiten zijn op. Zij (eerste wagen) besluiten op basis van de gegevens die ze ter plaatse krijgen vervolgens of er meer wagens of aanvullende zaken nodig zijn op medisch gebied.
Persoonlijk zou ik even een eerste nader bericht naar de CPA doen en in ieder geval de OVD-G ter plaatse vragen. Verder een beeld proberen te krijgen van het huidige aantal slachtoffers en hun toestand, en op basis daarvan een behandeling starten. Mogelijk dat we dat te horen krijgen in een nieuwe update? Met twee ambu's kunnen we in het gunstigste geval zes mensen even van zuurstof voorzien, mocht dat nodig zijn.
Er is
mogelijk een messentrekker aanwezig maar niemand weet waar. Vergeet niet dat het nogal een warrig verhaal van een enkel persoon is. Een mooie taak voor de aanwezige politie om het verhaal na te gaan bij de mensen die naar buiten gekomen zijn en uit te zoeken (volgens mij zag ik iets dergelijks al bij Elles).
Brandweer was er als eerste, ik ben geen kei op dat gebied maar ik kan me voorstellen dat zij ook eerst willen weten wat er nou precies speelt en dus gaan verkennen (op zoek naar het brandmeldpaneel en evt. BHVers) en de mensen die buiten zijn proberen uit te vragen. Daar dan je vervolginzet op baseren. Wat mij betreft dus de COH's, MMT's en AT's nog even thuis laten.
Verder had Firefly nog wat vragen in zijn 2e update gezet:
* Moet er opgeschaald worden?
Hoeveel slachtoffers hebben we nu en wat verwcahten we nog? Op basis daarvan zou de medische inzet opgeschaald kunnen worden * Wat moet er gedaan worden om meer informatie te verzamelen?
Uitvragen van de personen die naar buiten zijn gekomen en op zoek naar personeel/BHV * Wat doen we met de slachtoffers?
Ik zou ze weghalen uit de hal, bij de ingang vandaan. Mogelijk kunnen ze buiten even tot rust komen en evt. behandeld worden en als het weer dat niet toelaat kunnen we misschien in de eetgelegenheid terecht? Maar nogmaals de vraag: hoeveel hebben we er nu? * Welke medische hulpverlening moet op gang worden gezet?
Ligt eraan of we het aantal slachtoffers nu aankunnen en anders nog een of twee ambu's erbij en zeker een OVD-G wat mij betreft. * Wat moet er gedaan worden om alles af te stemmen?
Van alle aanwezige disciplines een vertegenwoordiger en die onderling laten overleggen. In eerste instantie zijn dat denk ik de bevelvoerders brandweer, de pleeg van de eerste ambu en een van de aanwezige politieagenten. Indien ter plaatse kunnen zij vervangen worden door resp. de OVD-B, OVD-G en een chef van dienst van de politie (of heet dat tegenwoordig al OVD-P?)Groetjes,
Bart
EDIT: heb ik een heel verhaal gemaakt, staat er ineens een update tussen
Aanpassingen op bovenstaande:
40 tot 50 mensen is veel... deze moeten daar weg denk ik dus het lijkt me handig als er wat ruimte geregeld wordt, nogmaals mogelijk in de eetgelegenheid en anders is er wellicht een ruimte die we tijdelijk kunnen gebruiken in het stadhuis? Kan de politie daar achteraan gaan? Zijn deze 40 tot 50 mensen allemaal gewond? Gezien het aantal mensen lijkt het me leuk als er nog een paar ambu's bij gaan komen. OVD-G neemt leiding over.
Voor de brandweer: helpen met weghalen van die mensen en redden van mensen die zich nog binnen bevinden. Verder helder krijgen of en waar er brand is en wat er brand.
Politie: regelen van opvang en ruim afzetten. Toevoerwegen vrij gaan houden.