Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 44266 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Rikkertje link=msg=1178861 date=1372440301
De nieuwe signaleringseisen schrijven 110 dB voor.

Als dit de eisen zijn, worden of zijn de sirenes dan aangepast op alle voertuigen?
Van wanneer is deze eis en met welke speaker wordt de sirene gebruikt?
60 Watt of 100 Watt?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Regeling Optische en Geluidssignalen 2009:
Citaat
tweetonige hoorn: hoorn die achtereenvolgens twee tonen aangeeft. De geluidssterkte van elke toon is bij dag ten minste 110 db(A) en ’s nachts ten minste 100 dB(A). De minimale geluidssterkte wordt tussen 10 en 100 ms na het inschakelen bereikt. De geluidssterkte is maximaal 125 dB(A). De meting van de geluidssterkte van de hoorn vindt plaats overeenkomstig hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen, zoals die regeling luidde voor 1 mei 2009, maar met een meetpositie op het wegdek. De on- en offset ligt tussen de 1 en 10 dB/ms. De wisselfrequentie van de tonen is eenparig en ligt tussen de 0,5 en 5 Hz. De wisselfrequentie mag middels een schakelaar zolang de bestuurder de hoorn bedient, worden verhoogd. Ook in dat geval is de wisselfrequentie maximaal 5 Hz. Deze verhoogde wisselfrequentie bedraagt een verdubbeling van de basisfrequentie. De toonhoogte van de lage toon is circa 375 Hz. De toonhoogte van de hoge toon is circa 500 Hz. De hoorn is alleen in werking wanneer de in het eerste lid bedoelde primaire blauwe signaalverlichting is ingeschakeld.

Hier moet elk voertuig per 1 januari 2014 aan voldoen, en elk voertuig dat sinds 1 maart 2009 is opgeleverd moest daar al aan voldoen.
Het aantal watt van de sirene is niet vastgelegd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: DiNozzo link=msg=1178894 date=1372444772
Regeling Optische en Geluidssignalen 2009:
Hier moet elk voertuig per 1 januari 2014 aan voldoen, en elk voertuig dat sinds 1 maart 2009 is opgeleverd moest daar al aan voldoen.
Het aantal watt van de sirene is niet vastgelegd.

Dat is ook niet zo heel erg raag dat er over Wattjes niets verteld wordt, Watt is in relatie tot het gemaakte kabaal geen meetbaar begrip (uiteraard zijn de Watts wel meetbaar) het gaat in het geval van de tweetoon om het volume welke aan geluid geproduceerd wordt binnen een bepaalde afstand. Dat is niet afhankelijk van het vermogen wat de installatie nodig heeft om het volume te bereiken, daarom dus de dB(A) en afhankelijk van diverse factoren zal dat bereikt worden met verschillende Watt's, als je een maximaal aantal Watt's zou hanteren dan kun je in sommige gevallen je minimale dB(A) niet halen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Beide heren, dank voor de info.

Is mij allemaal een beetje te technisch, waar ik in dit geval geen kaas van gegeten heb.
In de USA zijn de opgegeven eisen voor een afstand van 10ft.
Ik vind de sirene's daar ook harder klinken dan hier.

Zit daar dan het verschil in, de afstand waarop gemeten wordt? Of toch die speakers?
Het is gewoon een micky-mouse geluid hier in NL wat ze op de wagens hebben lijkt het wel.
Behalve de Martin-horns op de brandweervoertuigen, die hoor je wel goed genoeg.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #144 Gepost op: 12 augustus 2013, 20:41:37
Hallo allen,

Om weer even een wakker worden momentje te creeer in dit topic schrijf ik maar even iets.
Het valt mij op dat op de snelwegen de ambulances en dergelijke bijna niet te horen zijn.
Terwijl als de ambulance door een dorp of stad knalt je hem van verre kunt horen aan komen.

En of je nou een 2 of 3 toon hebt maakt weinig uit op de snelweg valt hij zonder dat je je raam open doet niet te horen.
Wanneer er een bass-speakers gebruikt worden zoals de rumbler die al eerder benoemd is vraag ik mij ook af of deze op de snelweg zijn doel bereikt...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #145 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:20:55
Ik vind ze überhaupt slecht te horen; een 'blikkerig' onopvallend pieptoontje. Een positieve uitzondering vind ik de micu. Gewoon ouderwetse luchthoorns die je in je maag voelt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #146 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:33:18
Ik vind ze überhaupt slecht te horen; een 'blikkerig' onopvallend pieptoontje. Een positieve uitzondering vind ik de micu. Gewoon ouderwetse luchthoorns die je in je maag voelt..
Inderdaad. Wat ook al een verschil maakt in geluid zijn de "oudere" chevy's uit Amsterdam. Daar ging met de versneller ook de hoorn luider.


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #147 Gepost op: 12 augustus 2013, 22:45:40
Alweer een experiment met Yelp en Wail? Ditmaal politie.
Prio 1 Politie Haaglanden Surveillance jeep Onbekende Melding Den Haag


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #148 Gepost op: 12 augustus 2013, 22:56:05
Durf het bijna niet te zeggen, maar is dit niet een ondeugende bestuurder van een andere auto die even z'n sirene laat horen?  :o
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)