Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 44265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #150 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:11:24
Nee, er zijn meerdere videos aanwezig op youtube waarbij dezelfde dienstauto ook deze sirene gebruikt. Waarvan enkele malen op het strand.


Gast

  • Gast
Reactie #151 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:13:42
Omdat je ze "ditmaal politie" impliceert dit dat je bedoelt dat de andere keer het géén politie was. Vandaar de vermelding van dat andere youtube filmpje waar het, volgens mij, eenzelfde politie-voertuig betreft.


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #152 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:19:46
Haha, 2 misverstanden in één, sorry.

Ik reageerde op de comment van Arie, die stelde dat het wellicht een andere burgerbestuurder was die op het bewuste kruispunt 'zijn' sirene liet horen.

Ik gebruikte het woord 'ditmaal' omdat ik dergelijke experimenten met wail/yelp sirenes alleen van brandweer en ambulance kende.

Het is denk ik inderdaad hetzelfde voertuig (iig hetzelfde type, misschien rijden er meer van deze aanbestedingen rond?). Er slingert nog ergens een filmpje rond van dit voertuig waarbij hij gedurende lange tijd de wail/yelp laat horen tijdens een reddingsactie op het strand.


Gast

  • Gast
Reactie #153 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:20:44
Citaat van: AVLS142 link=msg=1191384 date=1376342386
Haha, 2 misverstanden in één, sorry.

Ik reageerde op de comment van Arie, die stelde dat het wellicht een andere burgerbestuurder was die op het bewuste kruispunt 'zijn' sirene liet horen.

Ik gebruikte het woord 'ditmaal' omdat ik dergelijke experimenten met wail/yelp sirenes alleen van brandweer en ambulance kende.

Duidelijk  O0


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #154 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:22:39
Citaat van: AVLS142 link=msg=1191379 date=1376341884
Nee, er zijn meerdere videos aanwezig op youtube waarbij dezelfde dienstauto ook deze sirene gebruikt. Waarvan enkele malen op het strand.

Aha, dat wist ik niet, bedankt!  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #155 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:41:55
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1191378 date=1376341680
Volgens mij dezelfde als deze
(Britse en Nederlandse sirene) Politie Scheveningen met spoed naar melding
Vanuit het topic Nederlandse HV voertuigen met andere tonen

Mooi voorbeeld van de sirene horen van uit een auto gezien... Waar komt hij vandaan en hoe is het geluid met de radio aan..
De Yelp of Wail zoals het hier genoemd word... komt er opzich redelijk doorheen... maar of dat nou werkelijk (naast het feit dat de mentaliteit van mensen zou moeten veranderen) de oplossing is??
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #156 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:38:23
De truc is juist om niet constant hetzelfde geluid te produceren. Vooral als het voertuig je langzaam inhaalt, en het volume voor jou dus langzaam hoger wordt, loop je de kans om het door een soort gewenning niet te horen. Door de tweetoon te onderbreken met bijvoorbeeld een wail verbeter je de hoorbaarheid van het voertuig.


Gast

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:52:40
Klopt helemaal Sasla.
In DIT TOPIC KLIK KLIK komt een filmpje voorbij waarbij het duidelijk is wat er gebeurt met twee HV-voertuigen die achter elkaar rijden en dezelfde toonhoogte sirenes gebruiken, de hoge en lage tonen van de één smelten samen met de hoge en lage tonen van de ander, gevolg, één (bijna) continue tweetonige TEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE .....

http://www.youtube.com/watch?v=If5eghVvgps#ws


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Om even dit topic aan te zwengelen heb ik het volgende filmpje naar voren gehaald..
Het gaat niet om de inhoud van het filmpje maar om de muziek van de bestuurder...
Wanneer men zo de muziek heeft aanstaan moet je wel verdomd goed in je spiegels blijven kijken.
Of je überhaupt geen blauw blauw over het hoofd ziet...

Invoegblock
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik heb in de KLF nooit muziek aan staan maar een HV voertuig met OGS, en dan vooral de G, hoor ik vaak pas als die naast me zit. Gelukkig spiegel ik redelijk veel dus vaak is het voertuig al gezien.
In de bedrijfsbus (een mb sprinter) is het niet veel beter en daar staat dan wel een radio aan maar op een achtergrond volume.

De oudere voertuigen (KLF) zijn vaak belabberd geisoleerd wat betreft motor geluid en de nieuwe zo goed dat je ook vanbuiten niks meer hoort binnen komen.

Ik heb daar laatst nog een gesprek over gehad met een diender (brand medemblik) en die geven zelf ook aan dat ze de huidige gebruikte OGS dramatisch vinden maar dat hogerhand helaas bepaald en zijn er het er mee moeten doen.

Om het verschil te ondervinden hebben we de zuurstok en klf naast elkaar gezet en beide de tweetoon erop. De klf was ongeveer twee keer zover te horen. Over de waarde van de strobes, ach de twee blauwbolletjes doe er in elk geval in het donker niet veel vooronder.

Niet dat de OGS op de KLF nu zo zalig makend is maar het geeft wel duidelijk aan dat mijn oude hok in elk geval eerder hoorbaar is en dat de hogere legerleiding wellicht toch wat beter moet nadenken over de geluidskwaliteit (in volume) van de huidige generatie OGS vooral als we dat afzetten tegen de huidige normen van geluidsisolatie in voertuigen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend