Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 44329 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #50 Gepost op: 8 februari 2012, 17:23:52
Als je maar allereerst een begin maakt met de nieuwe bestuurders bewust te maken van hun verantwoordelijke taak om een OGS voertuig zo veilig mogelijk en zo snel mogelijk de ruimte te geven om te passeren.
De enige manier om dat te doen is tijdens de rijlessen.
Telkens als ik iemand zie stunten wanneer ik met OGS rij is het iemand uit de categorie net het rijbewijs (petje met klepje naar achteren) óf de categorie senioren (pet/hoedje met klep naar voren). Opvallend weinig stunters bij de groep 40-ers.

Ruud

Ik weet niet in welke regio jij werkzaam bent, maar in A-A heeft het totaal niks te maken met een leeftijdscategorie.

Beter nog, bij mijn vorige werkgever reed ik landelijk met OGS, maar ook daar kon ik geen bepaalde leeftijdscategorie linken aan het verkeerd reageren op OGS.

Mijn ervaring is dat zo'n 80 tot 90% van de bestuurders niet weten wat ze moeten doen bij OGS. Vandaar ook deze topic.

Zoals jij het namelijk verwoord lijkt het probleem helemaal niet zo groot. Want als het alleen de jongeren zijn met net een rijbewijs of de senioren, dan heb je het over de leeftijdscategoriën: 18 t/m 25 en 70 t/m 90 jaar. Deze 2 bij elkaar opgeteld en je zit echt niet aan de helft van alle bestuurders.

Het probleem is groter dan dat jij neer zet. Wat denk je van alle snelle jongens in leaseauto's. Die vallen al snel in de leeftijdscategorie 30 t/m 60 jaar. Die snappen het ook niet, want die denken dat zij de belangrijkste zijn op de weg.

Nee, de weggebruiker in het algemeen weet niet juist om te gaan OGS. Dat is niet aan leeftijd of rijervaring gebonden, maar aan de ervaring hoevaak iemand OGS tegen komt. En zelfs die stelling gaat niet helemaal op, want zoals ik al zei, werk ik in A-A en daar weten de mensen het ook niet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #51 Gepost op: 9 februari 2012, 12:54:15
Toegegeven mijn opmerking is enigszins gechargeerd, als je probeert veilig te passeren heb je weinig tijd om uitgebreid te gluren naar de bestuurder....maar toch kan ik me niet onttrekken aan die indruk.
En A-A is eigenlijk niet te vergelijken met eender welke regio buiten de Randstad.

Ruud


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #52 Gepost op: 9 februari 2012, 13:18:41
Het probleem is groter dan dat jij neer zet. Wat denk je van alle snelle jongens in leaseauto's. Die vallen al snel in de leeftijdscategorie 30 t/m 60 jaar. Die snappen het ook niet, want die denken dat zij de belangrijkste zijn op de weg.

Of deze mensen nadenken laten we dat even buiten wege, maar dit zijn ook vaak de mensen die ongevallen veroorzaken bij wegwerken waar er niet eens sprake is van OGS of achteropkomende voertuigen. Daar staat er op de weg iets voor de mensen......
Of de lease rijder die om de transportbegeleider heen gaat om dan in de binnenbocht van een transport te gaan staan die hem niet eens ziet.....
Ik bedoel als deze mensen al niet eens in de gaten hebben dat er voor hun wat is hoe kun je dan verwachtten dat ze in de gaten hebben wat er achter hun rijdt?

BOT, ik denk niet dat je iedereen gaat bereiken met voorlichting.

Folders: ehm ik gooi (on-)geadresseerde reclame gelijk weg net als velen.
Spotjes op TV: ehm net als velen zap ik tijdens de reclame.....
Lesgeven in OGS met OGS: In hoeveel plaatsen kan hiervan worden geprofiteerd door de weggebruiker? Niet dat ik tegen het idee ben want hoe meer de bestuurder leert rijden met OGS des te veilligher kan hij zelf reageren op die mensen die niet reageren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #53 Gepost op: 9 februari 2012, 16:30:00
Mijn ervaring is dat zo'n 80 tot 90% van de bestuurders niet weten wat ze moeten doen bij OGS. Vandaar ook deze topic.

Hier in Osdorp, met uitzicht op de Meer en Vaart, zie ik veel voorbeelden van hoe bestuurders reageren op OGS voertuigen. Maar ik ben geen hulpverlener en heb nooit met OGS gereden, en ik trek zeker niet de praktijk ervaringen in twijfel.
Alleen denk ik, dat de meeste bestuurders wel weten wat ze moeten doen bij OGS maar niet allemaal hoe ze dat het beste kunnen doen.

Voorbeeld: de Meer en Vaart heeft gescheiden rijbanen met op bepaalde stukken gras in het midden en een verhoogde rand aan beide kanten. Veel bestuurders die een achterop komend OGS voertuig zien, remmen af en proberen die rand op te sturen, waarbij het OGS voertuig dus moet afremmen en tot stilstand komt. Dat is vaak geen onwil van die bestuurder maar gewoon een gebrek aan inzicht. (Beter in mijn ogen : gewoon 100/200 meter doorrijden tot bushalte of kruispunt met voor soorteer stroken en dan de route vrij maken.)

Dat gebrek aan inzicht is moeilijk te veranderen, ik zou niet weten hoe je dat 1,2,3 zou kunnen doen. Alleen als je met de rijopleiding en examen dit een apart onderdeel maakt, zal het op langere termijn langzaam beter gaan.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #54 Gepost op: 9 februari 2012, 17:44:17
Hier in Osdorp, met uitzicht op de Meer en Vaart, zie ik veel voorbeelden van hoe bestuurders reageren op OGS voertuigen. Maar ik ben geen hulpverlener en heb nooit met OGS gereden, en ik trek zeker niet de praktijk ervaringen in twijfel.
Alleen denk ik, dat de meeste bestuurders wel weten wat ze moeten doen bij OGS maar niet allemaal hoe ze dat het beste kunnen doen.

Voorbeeld: de Meer en Vaart heeft gescheiden rijbanen met op bepaalde stukken gras in het midden en een verhoogde rand aan beide kanten. Veel bestuurders die een achterop komend OGS voertuig zien, remmen af en proberen die rand op te sturen, waarbij het OGS voertuig dus moet afremmen en tot stilstand komt. Dat is vaak geen onwil van die bestuurder maar gewoon een gebrek aan inzicht. (Beter in mijn ogen : gewoon 100/200 meter doorrijden tot bushalte of kruispunt met voor soorteer stroken en dan de route vrij maken.)

Dat gebrek aan inzicht is moeilijk te veranderen, ik zou niet weten hoe je dat 1,2,3 zou kunnen doen. Alleen als je met de rijopleiding en examen dit een apart onderdeel maakt, zal het op langere termijn langzaam beter gaan.

Ik begrijp dat je zegt dat ze weten wat ze moeten doen maar niet hoe. Dat bedoelde ik ook. Ze weten wel dat ze ons er door moeten laten, maar niet hoe. Over de situatie in M&V zoals jij omschrijft en wat je zelf al als voorbeeld geeft. Even gas geven en een plekje zoek. Dat is inzicht klopt, maar als je mensen wakker schudt door spotjes ofzo dan helpt dat ook denk ik (of beter gezegd hoop ik).

Die spotjes mogen van mij vrij confronterend zijn. Bijvoorbeeld wat het verschil kan zijn tussen een OGS wel door laten of niet. Laat maar een spotje zien van een ambu onderweg naar een reanimatie. De ene keer kan hij wel door rijden en doet iedereen het goed en de patient gaat met hartslag weg. De andere keer doet iedereen het fout en kan de ambu niet goed doorrijden en de patient gaat afgedekt met een laken naar het mortuarium. Ik weet dat het schokkend en hard is, maar de "botte" en eigenwijze Nederlander moet je op een directe manier aanspreken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #55 Gepost op: 9 februari 2012, 18:13:15
Bijvoorbeeld wat het verschil kan zijn tussen een OGS wel door laten of niet. Laat maar een spotje zien van een ambu onderweg naar een reanimatie. De ene keer kan hij wel door rijden en doet iedereen het goed en de patient gaat met hartslag weg. De andere keer doet iedereen het fout en kan de ambu niet goed doorrijden en de patient gaat afgedekt met een laken naar het mortuarium. Ik weet dat het schokkend en hard is, maar de "botte" en eigenwijze Nederlander moet je op een directe manier aanspreken.

Ik denk dat juist hierdoor mensen nog gekkere capriolen gaan uithalen want we willen niet diegene zijn die de OGS heeft tegen gehouden.  
Is het altijd de schuld van het verkeer dat er iemand overlijd?  Het huis afbrand o.i.d.  ?   Dat gevoel krijg ik een beetje.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #56 Gepost op: 9 februari 2012, 18:52:39
Ik denk dat juist hierdoor mensen nog gekkere capriolen gaan uithalen want we willen niet diegene zijn die de OGS heeft tegen gehouden.  
Is het altijd de schuld van het verkeer dat er iemand overlijd?  Het huis afbrand o.i.d.  ?   Dat gevoel krijg ik een beetje.

Ik zeg niet dat het de schuld van het verkeer is. Maar als je mensen bewust wilt maken van dingen moet je iets verzinnen waar mensen over spreken. Kijk maar naar een gewone reclame. Nu weet ik van de mensen uit de reclame dat ze juist express een reclame maken waarover mensen praten. Als je kijkt watvoor schokkende beelden men tegenwoordig op het nieuws zien en dat het lijkt wel of dat de mensen ook weinig doen. Dus vandaar dat ik zeg dat we confronterende spotjes moeten doen.

Ik heb soms het idee namelijk dat de ikke ikke ikke en de rest kan .... mentaliteit zo groot is, dat dat de reden is dat men een voertuig met OGS niet doorlaten. Of dat men de radio lekker hard aan hebben, zodat ze ze niet meer horen.

Men moet gewoon bewuster worden wat ze moeten doen en hoe ze dat op een zo'n veilige en snelle manier kunnen doen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #57 Gepost op: 9 februari 2012, 18:54:59
Nog een voorbeeld van het aanspreken van automobilisten.
STIB = Société de Transport Intercommunale Bruxelloise
2x STIB Bruxelles
wwwrescue911de

Dit vond ik in een andere topic. Dit is ook manier. Weet alleen niet of dit werkt in Nederland.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Veilig weggedrag als u sirenes tegenkomt
Published on May 4, 2012 by VRZuidLimburg
Bij spoedsituaties gebruiken hulpvoertuigen sirenes en zwaailichten. De opgave voor hen is: zo snel en veilig mogelijk aankomen op de plek waar ze nodig zijn. In deze video ziet u wat u als weggebruiker kunt doen om hier bij te helpen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #59 Gepost op: 29 oktober 2012, 17:11:42
Automobilisten hebben geen idee wat ze moeten doen als een ambulance of politieauto de sirene aan zet. Daarom wil het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid dat er instructies komen voor automobilisten.

De manier waarop automobilisten nu rekening proberen te houden met de zogeheten voorrangsvoertuigen zoals ambulances en brandweerwagens, zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. Dat stelt Karin Groenewegen, onderzoeker van het NIFV.

De basis is simpel, geeft ook Groenewegen toe. Zodra er een ambulance aan komt, ga je als bestuurder aan de kant. Maar het wordt lastiger als dat gebeurt op een provinciale weg. Of bijvoorbeeld als je voor een rood verkeerslicht staat en de ambulance achter je verschijnt. “We zien ook dat mensen dan door rood licht rijden, het kruispunt op en daar vervolgens een aanrijding veroorzaken”, stelt Groenewegen. Het blijft dus lastig.

Automobilisten weten vooral niet wat ze moeten doen. “Ze weten wel dat ze opzij moeten gaan en ruimte moeten maken. Maar hoe ze dat veilig moeten doen, weet lang niet iedereen.”

Cijfers ontbreken
Er is geen centrale registratie waar alle ongevallen met zogeheten voorrangsvoertuigen in Nederland. Keiharde cijfers zijn over hoe vaak het mis gaat zijn er dus niet. Daarom heeft het NIFV 2000 chauffeurs van deze voertuigen een enquete laten invullen. “Daaruit blijkt dat 60 procent van hen wel eens een ongeval of een bijna-ongeval heeft meegemaakt”, zegt Groenewegen

Daarnaast heeft het NIFV ook 600 confrontaties op beeld bekeken. “Ook daar zien we in een flink aantal gevallen bijzondere dingen gebeuren.”

Rijbewijs
Wat het instituut betreft moet de omgang met de voorrangsvoertuigen zoals dan ook worden opgenomen in het rijbewijs. “Mensen leren nu in het rijbewijs maar een klein beetje over voorrangsvoertuigen. In tegenstelling tot Duitsland of Engeland houdt het op met de eis dat je ruimte moet maken. Wij pleiten ervoor dat weggebruikers niet alleen leren dat ze ruimte moeten maken maar ook hoe ze dat veilig kunnen doen.”

Mensen die al een rijbewijs hebben, moeten via een voorlichtingscampagne bijgespijkerd worden.

http://www.bnr.nl/topic/mobiliteit/593753-1210/automobilisten-moeten-leren-omgaan-met-ambulances