Het toevoegen van een extra hoofdstuk aan de theorie van het rijbewijs, zou in mijn ogen al een grote stap in de goede richting zijn. Iedereen die de weg op wil, zal voor zijn/haar rijbewijs voor de theorie moeten slagen. In het hoofdstuk (of paragraaf) voorrangsvoertuigen zal aandacht moeten worden besteed aan de plaats op de weg wanneer er een voertuig met OGS nadert en wat kan doen om ruimte te maken. Hierin moeten dan zaken aan het licht komen als het uiterst links of rechts houden in de rijstrook bij file of in druk stadsverkeer, op een groot genoege afstand van je voorligger stoppen bij verkeerslichten, nooit zomaar remmen, alleen op plaatsen stoppen waar genoeg ruimte is, etc, etc. Dit zal natuurlijk samen moeten worden gesteld in samenwerking met de verschillende hulpdiensten. Door het op te nemen in de theorie, en er vragen over te stellen op het examen, kan men er van uitgaan dat iedereen die de weg op gaat weet wat hij/zij moet doen. Wat ik namelijk uit meerdere voorgaande reacties van ervaringsdeskundigen opmaak, is dat mensen vooral
niet weten hoe zij moeten reageren. Ja ik weet dat iedere situatie in de praktijk anders is, maar het zorgt er in ieder geval voor dat mensen weten wat ze moeten doen.
Daarnaast is er nog iets anders wat mensen bewuster kan maken, en dat is de signalering op de voertuigen zelf. Dit is al in vele andere topics besproken, maar het blijft toch een issue. Met name overdag zijn veel hulpdiensten slecht zichtbaar. Het invoeren van rode signalering aan de voorkant (naast het blauw), zal de zichtbaarheid overdag op grotere afstand verbeteren; net als fluoriserende stickers op de voorzijde. Voorbeeld:
Een andere optie is wellicht om richtingaanwijzers in de vorm van pijlen te gebruiken (zowel voor als achter) hierdoor kunnen weggebruikers beter zien welke richting een voorrangsvoertuig op gaat. De Chevy van Schiphol had ook dergelijke pijlen: