Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 44330 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Volgens mij moet je gewoon op status boerenverstand gaan, en kleine overtredingen die je kan verantwoorden bij de rechter... Mag er toch vanuit gaan dat ik geen prent krijg als ik mijn auto op de stoep duw als ik goed heb gekeken dat ik niemand aanrijd. Ja, of het hulpverleningsvoertuig achter mij moet het leuk vinden om nog 300 meter achter mij aan te sukkelen in een 30 km/u zone.

Zo denk ik er ook over, maar hier in Nederland is alles anders natuurlijk. Hoe is het in andere landen?

EDIT: Dit zijn nou precies de regeltjes die je eigenlijk Europees moet regelen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Er is natuurlijk wel een verschil of je een stukje op rijdt door rood zodat je nog voor het kruisingsvlak ruimte kan maken of dat je zonder te kijken (of na te denken) door rood blaast omdat er een voorangsvoertuig aan komt. Beide heb ik genoeg gezien... :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Er is natuurlijk wel een verschil of je een stukje op rijdt door rood zodat je nog voor het kruisingsvlak ruimte kan maken of dat je zonder te kijken (of na te denken) door rood blaast omdat er een voorangsvoertuig aan komt. Beide heb ik genoeg gezien... :-X

Ik denk dat er de komende tijd behoorlijk wat gescholden gaat worden in de HV-wagens.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Er is natuurlijk wel een verschil of je een stukje op rijdt door rood zodat je nog voor het kruisingsvlak ruimte kan maken of dat je zonder te kijken (of na te denken) door rood blaast omdat er een voorangsvoertuig aan komt. Beide heb ik genoeg gezien... :-X
Dat bedoel ik. Je hebt veilig passeren van een stoplicht zonder iemand te hinderen of gevaar te veroorzaken, en je met je kleppen dicht je gaspedaal indrukken. Laatste is niet te verantwoorden bij de rechter en valt dus al af.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


alexs

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Handig persbericht van dat instituut. Vooral de nadruk wat allemaal niet mag. Zo is het ook overgenomen door de media op de radio. Het ging er alleen maar over dat je niet door rood mag en niet de stoep op mag. Zie het dadelijk maar in de stadscentra, HV wagens muurvast omdat men absoluut niet door rood mag.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Zoals ik in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72513.msg1137574#msg1137574 ook al schreef:

Je zou je kunnen beroepen op een strafuitsluitingsgrond. Artikel 42 SR: Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

En het voorschrift is dan dus artikel 50 RVV: Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Dus zou je kunnen zeggen dat de samenstellers van het onderzoek het niet goed hebben...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Zoals ik in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72513.msg1137574#msg1137574 ook al schreef:

Je zou je kunnen beroepen op een strafuitsluitingsgrond. Artikel 42 SR: Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

En het voorschrift is dan dus artikel 50 RVV: Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Dus zou je kunnen zeggen dat de samenstellers van het onderzoek het niet goed hebben...

Anders zou je mogelijk nog iets kunnen met Artikel 40 WvSR... "Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen"


guest14264

  • Gast
Anders zou je mogelijk nog iets kunnen met Artikel 40 WvSR... "Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen"

Met als aanvulling door hulpverlening, anders zou het mooi zijn. Mijn vriendin dwingt mij hier overal door heen te scheuren, is overmacht... 98uiye


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Met als aanvulling door hulpverlening, anders zou het mooi zijn. Mijn vriendin dwingt mij hier overal door heen te scheuren, is overmacht... 98uiye
Als ze het met geweld doet  ^-^
[/offtopic]