Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 46107 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Als alle weggebruikers zich aan de verkeersregels zouden gaan houden en dus geen verkeersovertredingen gaan maken dan vrees ik even gecharcheerd gezegd voor onderstaande toestanden (video in citaat).
http://www.youtube.com/watch?v=Y4da_RQxIbc
User: Ddscaxl

Ambulance met A1 in Roemenië, need i say more...?  :-X

Persoonlijk heb ik altijd de instelling gehad als het veilig kan dan negeer ik het rode verkeerslicht om ruimte te maken voor het spoedvoertuig behalve als er een flitser staat dan blijf ik staan waar ik sta omdat ik geen zekerheid heb dat het spoedvoertuig ook geflitst gaat worden.
En nee ik heb niet standaard pen en papier naast me liggen om de gegevens van het spoedvoertuig en de locatie te noteren en een foto snel maken mag niet tijdens het rijden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Zoals ik in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72513.msg1137574#msg1137574 ook al schreef:

Je zou je kunnen beroepen op een strafuitsluitingsgrond. Artikel 42 SR: Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.

En het voorschrift is dan dus artikel 50 RVV: Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Dus zou je kunnen zeggen dat de samenstellers van het onderzoek het niet goed hebben...

Zie ook mijn antwoord (met vraag) in http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72513.msg1137776.msg#1137776
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Nog even over het beter spiegelen: het schijnt bij veel weggebruikers een trend te zijn om de bestuurdersstoel zo laag mogelijk te zetten, waardoor je je hoofd echt naar boven moet draaien om de binnenspiegel te zien.

Als we in eventuele tips aan weggebruikers nou zouden opnemen iets hoger te gaan zitten, zodat de spiegel gewoon meer in het perifere gezichtsveld valt...? Helpt misschien weer een beetje.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


KingValk

  • 1e jaar HBO Verpleegkunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Zwaailichten en sirenes

Als verkeersdeelnemer kunt u onverwacht worden geconfronteerd met hulpdiensten die met zwaailichten en sirenes rijden. Het is aan u om deze voorrangsvoertuigen zo snel mogelijk vrije doorgang te verlenen. Belangrijkste boodschap: blijf kalm en raak niet in paniek.

http://www.youtube.com/watch?v=hBwIshEA1oY

Normale omstandigheden
De beste oplossing is om uw voertuig op een veilige manier aan de kant te zetten. Dit kan door tijdig af te slaan of een parkeervak of bushalte op te zoeken. Is die mogelijkheid niet aanwezig? Ga niet stilstaan, blijf rijden. Ga zo veel mogelijk rechts rijden, zodat een hulpverleningsvoertuig u kan passeren.
Vluchtstrook aanwezig
Houdt bij file de vluchtstrook altijd vrij. Een hulpverleningsvoertuig zal deze namelijk als eerste gebruiken. Houdt afstand tot de vluchtstrook en ga ook niet kijken wat er aan de hand is. Zo kan een hulpverleningsvoertuig gemakkelijk passeren.
Vluchtstrook niet aanwezig                                                  
Bevindt u bij een file met uw auto op de rechterrijstrook? Rijdt dan zoveel
mogelijk rechts. Als u zich op een linkerrijstrook bevindt ga dan zoveel
mogelijk links rijden. Zo kan een hulpverleningsvoertuig door het
midden passeren.
Busbaan
Indien er een busbaan aanwezig is houdt deze altijd vrij. Het hulpverleningsvoertuig mag namelijk ook de busbaan gebruiken.
Rotondes
Rijdt u voor of op een rotonde, dan kunt u een hulpverlenings-voertuig laten passeren door de rotonde te blijven volgen. Nadat het hulpverleningsvoertuig is afgeslagen rijdt u verder rond tot u weer bij uw afslag komt en uw weg kunt vervolgen.
Voor brug of spoorwegovergang
Staat u voor de brug of voor een spoorwegovergang? Blijf dan staan en rij niet door rood. Het hulpverleningsvoertuig kan er ook niet langs en zal op de linker rijstrook ook wachten tot het rode licht gedoofd is.
Voor het verkeerslicht
Staat u voor het rode verkeerslicht als een hulpverleningsdienst nadert? Rijdt dan voorzichtig door rood totdat er genoeg ruimte is voor een hulpverleningsdienst om te passeren. Steek de kruising niet over. Houdt rekening met het andere kruisende verkeer dat groen heeft.
Autoradio
Houdt rekening met het geluidsvolume van uw autoradio, zodat u een hulpverleningsvoertuig kan horen aankomen. Op deze manier heeft u ook meer tijd om het naderend hulpverleningsvoertuig vrije doorgang te geven.
Autospiegels
Gebruik tijdens het autorijden uw autospiegels veelvuldig. Dan ziet u vroegtijdig waar een hulpverleningsvoertuig vandaan komt.
Ambulances
1.    Een ambulance kan met spoed naar een ongeval of persoon in (vermoedelijk) levensgevaar rijden. In deze situatie wijkt het rijgedrag niet af van de politie en brandweer.

2.    Een ambulance kan met spoed met een patiënt naar het ziekenhuis rijden. Ondanks het gebruik van zwaailicht en sirene zal deze ambulance niet altijd met hoge snelheid rijden. Dit heeft te maken met toestand van de patiënt. Hierdoor kan het zelfs voorkomen dat de ambulance zich langzamer dan het overige verkeer verplaatst maar toch met zwaailicht en sirene rijdt. Van u wordt ook dan verwacht deze ambulance ongehinderd haar weg te kunnen laten vervolgen.

3.    Daarnaast is het mogelijk dat een ambulance een patiënt vervoert die niet met spoed, maar wel vlot naar het ziekenhuis moet. Ook dan kan het voorkomen dat de ambulance rechtuit vlot doorrijdt maar langzaam bochten neemt, optrekt en al vroeg begint met afremmen. Zonder het voeren van de combinatie zwaailicht en sirene is deze ambulance geen voorrangsvoertuig. Voor de patiënt is het echter zeer prettig als medeweggebruikers meer ruimte aan een ambulance geeft zodat deze de patiënt zo vlot en comfortabel mogelijk kan vervoeren.

Bron: Brandweer Groningen http://brandweer.groningen.nl/brandveiligheid/zwaailichten-en-sirenes

Opvallend vind ik het stukje over het rode verkeerslicht. Hier geeft men wel aan dat je door rood mag rijden, weliswaar zonder het gehele kruispunt over te steken.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Opvallend vind ik het stukje over het rode verkeerslicht. Hier geeft men wel aan dat je door rood mag rijden, weliswaar zonder het gehele kruispunt over te steken.

Het is ook wat anders als oversteken en je weg vervolgen, of door het rode licht gelijk naar links of rechts om de baan vrij te maken. In geval van een camera zal de tweede en/of derde foto dan ook uitwijzen dat u niet de kruising bent over gestoken en volgt ook normaal gezien geen schikkingsvoorstel.

Ik blijf vooral die rotonde een advies vinden die gevaarlijker is dan de oplossing, maar dat vind ik.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest14264

  • Gast
Toch wel grappig dat het nu al compleet fout gaat tussen de media

Citaat
EINDHOVEN - Uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid blijkt dat automobilisten vaak geen idee hebben wat ze moeten doen als ze politie, ambulance of brandweer met zwaailichten tegenkomen. Zo denken veel mensen dat je door rood mag rijden of te hard mag rijden om ruimte te maken. Dat is niet zo.
Volgens Eric Sanders, instructeur bij Procentrum in Eindhoven, leiden de reacties van automobilisten soms tot levensgevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld op provinciale wegen. "Op een weg waar je tachtig mag rijden, gaan mensen vol in de rem. Of ze sturen met die snelheid de berm in. Met alle ernstige gevolgen van dien."

Bij Procentrum geven ze les in het rijden met een ambulance, brandweerwagen of politiewagen. Sanders meent dat er vaak helemaal niet met een sirene of met zwaailichten gereden hoeft te worden. "Je ziet dan vaak dat het verkeer voor jou handelingen gaat verrichten die niet wenselijk zijn. Daar moet je dan weer op reageren."

Door rood rijden
Ruim 2100 automobilisten deden mee aan een enquête. 73 procent van de ondervraagde automobilisten dacht dat je door rood mag rijden om een ambulance voorrang te geven.

Verder dacht 53 procent dat je harder mag rijden als een 'voorrangsvoertuig' van achteren aankomt en je geen ruimte kunt maken.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/190077962/Door+rood+rijden+voor+een+zwaailicht+Niet+doen!.aspx
Filmpje: http://omroepbrabant.bbvms.com/p/embed/c/2131376.js


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Volgens tips die ik gelezen heb op gld.nl (http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2002637/regels-bij-zwaailicht-onbekend.htm#.UUNE7hyQXbg)
mag ik niet door rood rijden wanneer er een ambulance achter me nadert...
Maar moet ik dan gewoon blijven staan wachten tot het groen word en de ambu laten wachten???
wanneer ik aan beide kanten van de weg geen ruimte kan maken doordat er aan de ene kant een vluchtheuvel is en aan der andere kant ook een vluchtheuvel zit?

zoals hier:

http://maps.google.nl/maps?q=Oranjelaan,+Roermond&hl=nl&ll=51.191791,5.995241&spn=0.001343,0.002411&sll=51.191791,5.995241&sspn=0.0027,0.004823&oq=oranjelaan,+Roermond&t=h&hnear=Oranjelaan,+Roermond,+Limburg&z=19&layer=c&cbll=51.191759,5.995249&panoid=xqOWhkdw_JjlV6lth96RQw&cbp=12,105.1,,0,7.51
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
zie ook: Topic: door rood ivm hulpdiensten

Volgens het stukje wat ik gelezen heb bij dat topic is als je een hv-vrt niet doorlaat dat je dan strafbaar bent...
Dus toch door rood en dan wachten tot de gene die achter de ambulance aan komt rijden en wacht voor rood op de claxon gaat om aan te geven dat het groen is... en dan weer je weg vervolgen...

Ben ik dan goed op weg?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Volgens tips die ik gelezen heb op gld.nl (http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2002637/regels-bij-zwaailicht-onbekend.htm#.UUNE7hyQXbg)
mag ik niet door rood rijden wanneer er een ambulance achter me nadert...
Maar moet ik dan gewoon blijven staan wachten tot het groen word en de ambu laten wachten???
wanneer ik aan beide kanten van de weg geen ruimte kan maken doordat er aan de ene kant een vluchtheuvel is en aan der andere kant ook een vluchtheuvel zit?

zoals hier:

http://maps.google.nl/maps?q=Oranjelaan,+Roermond&hl=nl&ll=51.191791,5.995241&spn=0.001343,0.002411&sll=51.191791,5.995241&sspn=0.0027,0.004823&oq=oranjelaan,+Roermond&t=h&hnear=Oranjelaan,+Roermond,+Limburg&z=19&layer=c&cbll=51.191759,5.995249&panoid=xqOWhkdw_JjlV6lth96RQw&cbp=12,105.1,,0,7.51

De ambulance mag als deze OGS voert, in deze situatie, ook de middenvluchtheuvel ook aan de linkerzijde voorbij gaan.
Of er overheen rijden waardoor de voor het verkeerslicht wachtende voertuigen ook geen overtreding hoeven te begaan.