Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 46198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #30 Gepost op: 7 februari 2012, 16:53:25
Wat dan als de rijinstructeur zijn/haar cursist geheel onverwacht aangeeft dat hij/zij voor een OGS voertuig z.s.m. maar zo veilig mogelijk plaats moet maken en dat dan daar ter plaatse evalueert, dat oefenmoment kan door de instructeur worden uitgekozen al naar gelang de drukte op de weg en de "ervaring" van de cursist. Ook gedurende de les kan dit diverse keren worden herhaald in diverse verkeerssituatie's bijvoorbeeld nabij een kazerne/ziekenhuis/P-bureau alwaar later de geslaagde cursist meer kans maakt geconfronteerd te worden met een OGS voertuig er zal dan een gewenning hebben plaatsgevonden en de cursist is ook geoefend geraakt om snel en veilig een plekje te zoeken om ruimte te maken voor het OGS voertuig.

Ruud

Maar is dit realistisch?   Geen geluid, geen blauw licht............     Maar dan toch door rood licht?    

Daarnaast is het ook mogelijk dat er geen uitwijken mogelijk is............ bijv op een 80 km weg waar het niet verstandig (lees dom) is om de berm in te gaan.  

Bij een ziekenhuis?  Waar het redelijk druk is met verkeer......

Ik zie meer bezwaren van dit "droogzwemmen" dan voordelen.  

De enige oplossing die ik zie is een rij-rijsimulator     maar ja het niet als fietsen..........als je jaren niet meer te maken hebt met OGS dan weet je het ook niet meer.........  
Ik zie een hoop bestuurders anders rijden dan hoe ze het geleerd hebben............


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #31 Gepost op: 7 februari 2012, 17:03:01
Ik heb toevallig het geluk of mazzel gehad dat ik veel in Amsterdam heb gelesd(Voor cat A en B) en dus vele OGS situaties ben tegengekomen. Direct na mijn kale B heb ik mijn militair B gehaald en de verplichte aanvullende rijopleiding van de KMar(2wkn).

Echter kan ik mij voorstellen dat iemand uit een klein dorpje op de Veluwe of ergens in Drenthe tijdens zijn rijlessen nagenoeg tot geen OGS situatie tegenkomt.

Dan de vraag van Pully te beantwoorden of er iets aan te doen is om medeweggebruikers beter bewust te laten worden.

Is lastig aangezien de eisen voor het behalen van een bepaalde categorie aan landelijk eisen voldoet. Zoals ik al aangaf iemand in Amsterdan/Rotterdam zal vele male sneller in aanraking komen met OGS situaties als iemand uit Wezep bijvoorbeeld.
Dus als je dit wil gaan toevoegen als "exameneis" zal je dus iets met een simulator moeten gaan bewerkstellige. Alleen zal dit dan weer de kop kosten voor de kleinere rijschoolhouders, aangezien die niet zo'n investering zullen kunnen doen, denk ik. Anders moet je iedereen verplicht een rijles in een grote drukke stad moeten laten doen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 7 februari 2012, 17:04:17
Het CBR kan zo'n investering wel doen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #33 Gepost op: 7 februari 2012, 17:07:28
Maar is dit realistisch?   Geen geluid, geen blauw licht............     Maar dan toch door rood licht?    

Daarnaast is het ook mogelijk dat er geen uitwijken mogelijk is............ bijv op een 80 km weg waar het niet verstandig (lees dom) is om de berm in te gaan.  

Bij een ziekenhuis?  Waar het redelijk druk is met verkeer......

Ik zie meer bezwaren van dit "droogzwemmen" dan voordelen.  

De enige oplossing die ik zie is een rij-rijsimulator     maar ja het niet als fietsen..........als je jaren niet meer te maken hebt met OGS dan weet je het ook niet meer.........  
Ik zie een hoop bestuurders anders rijden dan hoe ze het geleerd hebben............

Er zijn toch in een stad meer voorbeelden te bedenken waar dit wel kan werken: ik schreef toch ook ter beoordeling van de instructeur? Natuurlijk is er beslist een verkeerssituatie te bedenken waar dit niet veilig is (lees 80 km weg) maar ook voldoende waar het wél kan.....overigens waar komt een bestuurder vaker een OGS voertuig tegen...op een 80 km weg in de polder of in de stad??


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #34 Gepost op: 7 februari 2012, 17:10:55
De meest makkelijke en snelle manier waarbij je iedereen in 1 keer bereikt is in mijn ogen het volgende.

Je neemt 1 A4tje daarop zet je de meest belangrijke info oversteund met 1 of 2 foto's eventueel aangevuld met een
website adres waarop men nog wat gerelateerde filmpjes kan zien om het nog duidelijker te maken.
Laat dat drukken en laat TNT post op een vaste dag het info A4tje met de post bezorgen ook in de brievenbussen met
een NEE / NEE sticker omdat dit overheidsinformatie is.

Hiermee komt het direct in elk huishouden en bedrijf terecht waardoor niemand kan zeggen ik heb het nooit ontvangen.
Vervolgens kan je het hiernaast extra verspreiden als men een rijbewijs aanvraagt of verlengd op het stadhuis en/of
deelgemeentekantoor en stuur je het ook mee vanuit de RDW als er een brief verzonden wordt waarin staat dat je
APK verlengt moet worden.

Verder zou je naast de verspreiding door TNT post ook per post nog eens extra naar alle rijscholen nog posters kunnen sturen
desnoods met een aantal posters die men op kan hangen zodat men er dagelijks aan herinnert wordt.
Deze posters kan je ook naar tankstations sturen die het dan weer zichtbaar op kunnen hangen zodat men bij het stoppen
daar er ook aan herinnert wordt.

Tevens kan je het CBR een (bestuurlijke)aanwijzing kunnen geven om het op te nemen in het Theorie examen waarbij
het CBR er voor moet zorgen dat het opgenomen wordt in het lesmateriaal per zo snel mogelijk.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #35 Gepost op: 7 februari 2012, 17:11:04
Een rijschool hoeft natuurlijk niet zelf zo'n simulator aan te schaffen, deze kunnen ingehuurd worden bijvoorbeeld, bij een bedrijf wat zich hierin in specialiseerd.

Dan nog eens lekker out-of-the-box denken. Is er ergens een mooi groot stuk grond waar een klein stadje kan worden nagebouwd? Alhier verplicht tijdens de rijlessen één of twee lessen laten plaatsvinden. Door er behoorlijk wat lesauto's tegelijk te laten rijden, krijg je een realistisch straatbeeld, veilig doordat er een instructeur naast zit. Hier zijn dan diverse situaties na te bootsen, waaronder een OGS voertuig wat af en toe zich door het verkeer gaat proberen te wurmen. (ik biedt mij vrijwillig aan voor deze baan  998765) Hier kunnen ook door andere diensten geoefend worden, met of zonder OGS. Aflslepen op moeilijke plaatsen, beveiligen door een WIS noem maar op.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #36 Gepost op: 7 februari 2012, 17:24:42
. Anders moet je iedereen verplicht een rijles in een grote drukke stad moeten laten doen.

Het is een examen-eis dat het examen wordt gedaan in een stad.   Waaraan de plaats van afrijden aan moet voldoen weet ik niet precies.
Maar alle situaties moeten er in (kunnen) voorkomen.   (denk aan verkeerslichten, rotondes e.d.)

En daarom wordt er al lesgegeven in de (drukke)  stad.    

Maar welke garantie krijg je men bijvoorbeeld naar Amsterdam rijd (vanuit Leeuwarden) dat men daar daadwerkelijk een OGS voertuig tegenkomt.   Ik heb anderhalf jaar in Amsterdam gewerkt  en geen OGS meegemaakt.  
Dus die mensen hebben 3 uur gereden dan een uur in Amsterdam gereden   dat is vier uur...... en dan 3 uur snelweg als les.....op en af ritten zat maar dit drie uur te doen.......... niet realistisch  

Een rijschool hoeft natuurlijk niet zelf zo'n simulator aan te schaffen, deze kunnen ingehuurd worden bijvoorbeeld, bij een bedrijf wat zich hierin in specialiseerd.

Door er behoorlijk wat lesauto's tegelijk te laten rijden, krijg je een realistisch straatbeeld,
  Realistisch straatbeeld?   Geen voetgangers geen (brom)fietsers, alleen maar les-auto's...........


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #37 Gepost op: 7 februari 2012, 17:29:57
Het is een examen-eis dat het examen wordt gedaan in een stad.   Waaraan de plaats van afrijden aan moet voldoen weet ik niet precies.
Maar alle situaties moeten er in (kunnen) voorkomen.   (denk aan verkeerslichten, rotondes e.d.)

En daarom wordt er al lesgegeven in de (drukke)  stad.    

Maar welke garantie krijg je men bijvoorbeeld naar Amsterdam rijd (vanuit Leeuwarden) dat men daar daadwerkelijk een OGS voertuig tegenkomt.   Ik heb anderhalf jaar in Amsterdam gewerkt  en geen OGS meegemaakt.  
Dus die mensen hebben 3 uur gereden dan een uur in Amsterdam gereden   dat is vier uur...... en dan 3 uur snelweg als les.....op en af ritten zat maar dit drie uur te doen.......... niet realistisch  
   Realistisch straatbeeld?   Geen voetgangers geen (brom)fietsers, alleen maar les-auto's...........

 Je hebt gelijk, die ontbreken, niet aan gedacht.

[Flauwe modus aan] alle bejaardencentra per toerbeurt uitnodigen als uitje[flauwe modus uit]
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #38 Gepost op: 7 februari 2012, 17:52:28
Het idee van Enrico vind ik opzich geen slecht idee.

Naast het verspreiden van de folders (die waarschijnlijk regelrecht de papierbak ingaan) en de posters, zou via Sire of Postbus 51 spotjes op de radio en televisie kunnen komen. Met de radio moet je natuurlijk voorzichtig zijn met het laten horen van OGS (GS). Want straks staan alle bestuurders netjes aan de kant terwijl het alleen een spotje op de radio is. Lijkt me overigens wel een leuk gezicht, maar dat is iets anders.

De spotjes op tv zou je kunnen denken aan een aantal verschillende. 1 van een bestuurder die OGS hoort en dan handelt. 1 vanuit een voertuig met OGS, zodat de "burger" ziet hoe een chauffeur van een voertuig met OGS de verkeerssituatie's ervaart. En misschien zelfs wel 1 van een voetganger. En dan het verschil als je je muziek keihard aan hebt staan of dat je gewoon geconcentreerd rijd met de muziek op een normaal niveau.

Misschien nog een keertje in een aantal tv-programma's laten zien wat het is en een interview met een hulpverlener. Denk dan aan DWDD of Pauw en Witteman. Bij de start van de campagne het nog even duidelijk en een goede reportage in het NOS journaal, RTL nieuws en Hart van Nederland.

En om het dan maar meteen helemaal af te maken.... De posters die je laat plaatsen bij o.a. tankstation, die plaatsen in alle dag en weekbladen, zoals de Telegraaf, Parool en NRC en de rest natuurlijk. Dit voor een periode van een jaar en dat minimaal 1 keer per maand terug laten komen.

1 of 2 rijlessen verplicht in een simulator lijkt me ook een goed plan, want dan kan je ook op andere verkeerssituatie oefenen. Denk aan slecht weer als ijzel en sneeuw. Deze simulator zou door meerdere rijscholen samen aangeschaft kunnen worden. Of je zet er een aantal neer bij het CBR die deze dan verhuurt voor een schapelijk prijs.

Ik zou graag feedback krijgen over mijn ideën. Verbeteringen en aanvullingen zijn natuurlijk ook altijd welkom.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #39 Gepost op: 7 februari 2012, 18:05:53
Leuk folders e.d. maar zeg het maar nogmaals  het is allemaal theorie.     Alles wat we moeten doen in de praktijk hebben we in de praktijk geleerd met theorie als (start)basis.  En het moet bijgehouden worden na bijv de lessen in de rijsimulator.  

Natuurlijk alle beetjes helpen maar ik denk dat het niet helemaal correct is om alles bij de medeweggebruiker / rij-instructeur neer te leggen.
Ook de "OGS gebruiker" kan en moet helpen, door met OGS te rijden.     Ik heb in andere topics gelezen dat er allerlei redenen zijn om het niet te doen.  

Men kan het wel op "het bordje" leggen van de rij-instructeur / medeweggebruiker maar als er bewust niet met OGS wordt gereden dan is de praktijk ervaring niet op te bouwen.