Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 44358 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #40 Gepost op: 7 februari 2012, 18:27:56
Ik wil de verantwoordelijk helemaal niet bij de rij-instructeur neerleggen. Zij kunnen wel helpen met het bewuster maken, maar zeker niet de verantwoordelijkheden nemen.

De bestuurder is uit eindelijk na het behalen van zijn rijbewijs zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Daarnaast zoals al meerdere malen deze bestuurder is niet bewust van wat er van hen verwacht wordt op het moment dat er een voertuig met OGS aan komt.

De bestuurders die rijden met OGS worden degelijk en goed opgeleid. Dit zijn professionals die meerdere malen per dag/week met OGS rijden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen die minder netjes rijden, maar over het algemeen rijden deze chauffeurs bewust en netjes.

Helaas is het bij de medeweggebruiker helaas precies omgekeerd. Ik kom vaker tegen dat mensen niet weten wat ze moeten doen of het OGS niet opmerken. En natuurlijk zijn er ook uitzonderingen die het wel netjes doen. Daar steek ik altijd even me hand naar op voor een bedankje.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 7 februari 2012, 18:41:22
Ieder boevenkantoor van het CBR kan een kamertje inrichten met een simulatortje. Iedere leerling 1 lesuurtje les in zo'n ding. Met in het programma:

-1x situatie waar je als bestuurder makkelijk een plekje kan zoeken om een OGS-voertuig door te laten, zoals bushaven / zijstraatje / rotonde etc.

-1x situatie waarbij je kunt kiezen tussen vaart minderen of versnellen (N-wegen bijv, afhankelijk van het verkeersaanbod van de tegenovergestelde richting)

-1x situatie waarbij de cursist niets kan betekenen met daarbij de uitleg dat een chauffeur van een spoedwagen ook wel ziet dat je even niets kan betekenen op dat moment. Evalueren, foldertje erbij geven en klaar. Meer kun je niet doen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #42 Gepost op: 7 februari 2012, 19:02:24
Dank Pully dat je het geen slecht idee vind. Ook bij jou zie ik dingen die ik persoonlijk zou toejuichen.

Het is tenslotte nog steeds zo dat alles wat je niet probeert dat je zeker weet dat het niet werkt.
Ook wat door meerderen geoppert wordt van 1 of 2 verplichte rijlessen in een simulator zie ik als positief.
Beter dat dan helemaal niets ervan meegeven en ja in de praktijk zal je pas echt ondervinden of het effect heeft ja of nee.
Maar niet geschoten is altijd mis tenslotte.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #43 Gepost op: 7 februari 2012, 19:13:41
Natuurlijk moet je het in de praktijk ervaren. Maar zoals het nu gaat is het niks.

Als je 1 of 2 lessen in een simulator hebt gehad en je komt in de praktijk in aanraking met OGS dan weet je wel wat je geleerd is. Ik denk dat het bij de meeste mensen wel blijft hangen.

De spotjes op tv mogen best wel een schokkend verhaal hebben, denk aan aanrijding met letsel, reanimatie of woning brand met personen in het pand. Laat dat ook duidelijk in de spotjes naar voren komen. Zodat mensen beseffen dat er niet voor de lol met OGS gereden wordt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #44 Gepost op: 7 februari 2012, 19:28:06
Leuk folders e.d. maar zeg het maar nogmaals het is allemaal theorie. Alles wat we moeten doen in de praktijk hebben we in de praktijk geleerd met theorie als (start)basis. En het moet bijgehouden worden na bijv de lessen in de rijsimulator.  

Natuurlijk alle beetjes helpen maar ik denk dat het niet helemaal correct is om alles bij de medeweggebruiker / rij-instructeur neer te leggen.
Ook de "OGS gebruiker" kan en moet helpen, door met OGS te rijden. Ik heb in andere topics gelezen dat er allerlei redenen zijn om het niet te doen.

Men kan het wel op "het bordje" leggen van de rij-instructeur / medeweggebruiker maar als er bewust niet met OGS wordt gereden dan is de praktijk ervaring niet op te bouwen.

Het begint met het feit dat als je je rijbewijs (vergunning om te rijden ) ongeacht welke categorie wilt halen dat je dingen
moet leren om het te krijgen.
Daarna is het nog altijd zo dat je ook nog zoiets hebt als zorgen dat je op de hoogte bent van de huidige wet- en regelgeving.
Dat lang niet iedereen of misschien beter gezegd dat zo goed als niemand daar iets aan doet dat is niet mijn probleem.
Maar iedereen kan wel altijd overal commentaar op hebben en vinden dat iets niet klopt wat een ander doet en het verdomd
moeilijk vind om zijn/haar ongelijk toe te geven.

Dat er allerlei redenen zijn om niet met OGS te rijden dat weten we maar daar gaat dit onderwerp niet over dus dat lijkt mij
totaal niet relevant om hier te bespreken of aan te halen omdat dit onderwerp gaat over
Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS.

En ik blijf er bij alles wat we niet zouden proberen weten we nooit van of het wel of niet werkt uiteindelijk.
Alles maar gelijk afschieten schieten we sowieso niets mee op maar laten we de krachten en ideeën bundelen.
Samenwerken levert meer op dan niets doen en alles bij het oude laten.
Constant blijven herhalen dat het theorie is schiet ook niets op en het is nog altijd zo dat theorie kan werken in de praktijk.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #45 Gepost op: 7 februari 2012, 19:34:03
Misschien is het zelfs wel een idee dat als we een aantal ideeën hebben waar de hulpverleners uit de verschillende kolommen en natuurlijk de geintresseerde het over eens om die in te sturen richting Sire of Postbus51.

Zodat we er aandacht voor vragen. En dan met name qua spotjes op de radio en televisie en de reclamedrukwerk in bladen en folders in de bus.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #46 Gepost op: 7 februari 2012, 22:08:53
Daarna is het nog altijd zo dat je ook nog zoiets hebt als zorgen dat je op de hoogte bent van de huidige wet- en regelgeving.
Ik denk dat 99% echt wel weet dat een motorvoertuig met OGS voor moet laten gaan, want dit wordt echt wel behandelt in de theorie lessen, alleen weet men niet hoe te reageren.  
 

Maar iedereen kan wel altijd overal commentaar op hebben en vinden dat iets niet klopt wat een ander doet en het verdomd
moeilijk vind om zijn/haar ongelijk toe te geven.

Gewoon een mening meteen als commentaar bestempelen ontneemt mij bijna de zin om iets uit te leggen waarom sommige ideeën niet uitvoerbaar zijn.....   En als ik ongelijk heb zal ik het echt wel toe geven....jij?  

Maar is toch wel wat commentaar op de weggebruiker (burger)  ..........dat mag weer wel?     Zo kan je de dingen altijd naar je zelf toeschrijven cq van je zelf afschrijven zodat het aan een ander ligt...

Dat er allerlei redenen zijn om niet met OGS te rijden dat weten we maar daar gaat dit onderwerp niet over dus dat lijkt mij
totaal niet relevant om hier te bespreken of aan te halen omdat dit onderwerp gaat over
Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS.

Ik blijf er bij dat als het vaker voorkomt men er gewoon bewuster van wordt en beter gaat handelen.    En is het in deze gewoon relevant.
De kracht van lesgeven en/of dingen goed blijven doen zit het in het herhalen.       Ik zit redelijk veel op de weg.   Hoe vaak ik OGS tegen kom?
3 tot 4 keer per jaar  en dan rij ik nog een redelijk drukke stad.    En dan verwacht je van mensen die nog minder op de weg zitten en eventueel met nog minder in aanraking komt met OGS 100% handelen doormiddel van een foldertje.   Dat lijkt mij niet.  

Via de TV maar hoe wil je dat realiseren?  
      

En ik blijf er bij alles wat we niet zouden proberen weten we nooit van of het wel of niet werkt uiteindelijk.

Niet alles toch?   Vaker met OGS rijden bijvoorbeeld niet................... ;)
We komen dus niet te weten hoe zal gaan na verloop van tijd als er meer met OGS wordt gereden    98uiye 98uiye 98uiye

Alles maar gelijk afschieten schieten we sowieso niets mee op maar laten we de krachten en ideeën bundelen.
Samenwerken levert meer op dan niets doen en alles bij het oude laten.
Constant blijven herhalen dat het theorie is schiet ook niets op en het is nog altijd zo dat theorie kan werken in de praktijk

Eén ding is afgeschoten en niet eens door mij,  de rest heb ik proberen uit te leggen waarom het niet gaat lukken
Ik zie bepaalde voorstellen niet zitten  en dat geef ik dan aan  als jij dat "meteen afschieten" noemt is dan aan jouw.    

Grappig je wilt wel (constant) herhalen met folders e.d.  men behoort het toch te weten?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #47 Gepost op: 7 februari 2012, 22:22:50
@Kusje en Enrico

Ik denk dat er in beide wat in zit. Zoals Kusje sowieso al weet ben ik een voorstander om tijdens de rijopleiding te oefenen met OGS op de openbare weg. Hierdoor zal het vaker en sneller voorkomen dat men er mee in aanraking komt. Als je dat combineert met de campagne van Enrico heb je 2 vliegen in 1 klap.

Dan hebben we jullie beide ideeën opgevangen. Tijdens deze campagne ook nog even aan de kaak stellen dat de rijopleidingen ook met OGS gaan rijden en we hebben het.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #48 Gepost op: 8 februari 2012, 09:26:27
Als je maar allereerst een begin maakt met de nieuwe bestuurders bewust te maken van hun verantwoordelijke taak om een OGS voertuig zo veilig mogelijk en zo snel mogelijk de ruimte te geven om te passeren.
De enige manier om dat te doen is tijdens de rijlessen.
Telkens als ik iemand zie stunten wanneer ik met OGS rij is het iemand uit de categorie net het rijbewijs (petje met klepje naar achteren) óf de categorie senioren (pet/hoedje met klep naar voren). Opvallend weinig stunters bij de groep 40-ers.

Ruud


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #49 Gepost op: 8 februari 2012, 16:54:47
Als je maar allereerst een begin maakt met de nieuwe bestuurders bewust te maken van hun verantwoordelijke taak om een OGS voertuig zo veilig mogelijk en zo snel mogelijk de ruimte te geven om te passeren.
De enige manier om dat te doen is tijdens de rijlessen.
Telkens als ik iemand zie stunten wanneer ik met OGS rij is het iemand uit de categorie net het rijbewijs (petje met klepje naar achteren) óf de categorie senioren (pet/hoedje met klep naar voren). Opvallend weinig stunters bij de groep 40-ers.

Ruud

Als iemand na goed te zijn opgeleid zelf beslist alles over boord te gooien wat betrokkene geleerd heeft dan kan je dit de rij-instructeur niet verwijten.    
Men heeft bij het examen laten zien dat men weet hoe te reageren in welke situatie dan ook.   Als men bij het examen een OGS tegen komt moet men reageren.     Na het slagen van het rijbewijs is het aan de geslaagde.