Nou, enig idee wat die 'ambu-defibrillator' kost? Staat dus niet naast iedere brancard.
En ik denk dat er bij een ramp niet zoveel gereanimeerd wordt, slachtoffers genoeg...
Christian
"Slachtoffers genoeg" zal niet de reden zijn om niet te reanimeren.
Bij een ramp zullen je T1-slachtoffers waarschijnlijk voor een groot deel shockslachtoffers zijn. Als ze van een shockslachtoffer reanimatieslachtoffer worden, zullen ze niet bepaald baat hebben bij een reanimatie om het simpele feit dat ze "leeg" zijn.
Als je tijdens een ramp met een slachtoffer bezig bent, dan concentreer je je op dit slachtoffer. Moet dit slachtoffer gereanimeerd worden (en dan bedoel ik dat het slachtoffer dus ook een kans maakt hier baat bij te hebben), dan ga je ervoor. Dan denk je niet: oh, we hebben een ramp, dus veel slachtoffers, dus reanimeer maar niet.
Nou denk ik niet dat je bij een daadwerkelijke ramp veel defibrillatieslachtoffers zult hebben, om het simpele feit dat deze slachtoffers eerder shock, inhalatietrauma, brandwonden e.d. zullen hebben, dan hartritmestoornissen of andere schokbare ritmes.
Het mooie van een monitor is wel dat je een mooi totaalplaatje hebt van je slachtoffer, dus een monitor bij iedere brancard zou geweldig zijn. Echter niet voor reanimatiedoeleinden.