Enthonox

Auteur Topic: Enthonox  (gelezen 6890 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2005, 14:01:47

Volgens mij is Hippocrates bezig met het reponeren van een schouderluxatie.
 8)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2005, 14:08:27

Ik dacht meer hieraan. Overigens is jouw plaatje ook een vorm van repositionering, maar dit is wat ik bedoelde met "Voet in de oksel en trekken maar"...
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2005, 15:33:51
Ghehe, schouderluxatie he? Voet in de oksel en trekken maar  ;D
Maar goed, de vraag blijft hangen: Waarom geen epi + atropine in de ALS-koffer?

Misschien ....
Omdat je die vaker gebruikt bij cardiale patienten die je op zich bij grote ongevallen en rampen wat minder tegenkomt ???

omdat je geen monitor hebt om te bepalen of je deze midellen moet/kunt/mag inzetten ???
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 25 januari 2005, 15:44:54
Ehm... Mogelijk... Maar het SIGMA bij ons heeft bij iedere brancard een ambu-defibrillator staan, en na een shock (geen ondenkbaar letsel bij rampen) ik het goed mogelijk dat er gereanimeerd moet worden...
Arts  www.alphalog.nl

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2005, 21:52:21
Nou, enig idee wat die 'ambu-defibrillator' kost? Staat dus niet naast iedere brancard. 8)
En ik denk dat er bij een ramp niet zoveel gereanimeerd wordt, slachtoffers genoeg...

Christian

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2005, 21:55:49
Nou, enig idee wat die 'ambu-defibrillator' kost? Staat dus niet naast iedere brancard. 8)
En ik denk dat er bij een ramp niet zoveel gereanimeerd wordt, slachtoffers genoeg...

Christian

4000 euro?
Arts  www.alphalog.nl

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2005, 22:01:55
Ik zoek net ff op internet, de kosten hangen tussen de $ 5500,- en $ 10000,-
Wellicht kan iemand het wat specificeren.

Christian

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2005, 22:39:10

Christian

"Slachtoffers genoeg" zal niet de reden zijn om niet te reanimeren.
Bij een ramp zullen je T1-slachtoffers waarschijnlijk voor een groot deel shockslachtoffers zijn. Als ze van een shockslachtoffer reanimatieslachtoffer worden, zullen ze niet bepaald baat hebben bij een reanimatie om het simpele feit dat ze "leeg" zijn.
Als je tijdens een ramp met een slachtoffer bezig bent, dan concentreer je je op dit slachtoffer. Moet dit slachtoffer gereanimeerd worden (en dan bedoel ik dat het slachtoffer dus ook een kans maakt hier baat bij te hebben), dan ga je ervoor. Dan denk je niet: oh, we hebben een ramp, dus veel slachtoffers, dus reanimeer maar niet.
Nou denk ik niet dat je bij een daadwerkelijke ramp veel defibrillatieslachtoffers zult hebben, om het simpele feit dat deze slachtoffers eerder shock, inhalatietrauma, brandwonden e.d. zullen hebben, dan hartritmestoornissen of andere schokbare ritmes.
Het mooie van een monitor is wel dat je een mooi totaalplaatje hebt van je slachtoffer, dus een monitor bij iedere brancard zou geweldig zijn. Echter niet voor reanimatiedoeleinden. ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2005, 09:09:51
Een lifepack kostte in guldens 15.000. Tenminste die hier in gebruik zijn.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #39 Gepost op: 31 januari 2005, 12:16:00
Ehm... Mogelijk... Maar het SIGMA bij ons heeft bij iedere brancard een ambu-defibrillator staan, en na een shock (geen ondenkbaar letsel bij rampen) ik het goed mogelijk dat er gereanimeerd moet worden...
Dit is waarschijnlijk geweest bij een geplande inzet, niet bij een rampo oid, indien het nodig is, komt de monitor met de patient en de ambubemensing mee! een lifepack is geen standaard uitrusting van sigma of ambuteam!

mzzl, dŽn Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....