Een unimog APC van de Federale Politie (België)
Benaming : Shorland 600
Gewicht (leeg) : 8.950 kg
Maximaal toegelaten gewicht : 12.500 kg
Nuttig laadvermogen : 3.550 kg
Afmetingen :
lengte : 5,7 m
breedte : 2,4 m
hoogte : 2,8 m
Aandrijving :
motor : turbodiesel met intercooler, 5958 cc, 6 cylinder
manuele versnellingsbak met 8 versnellingen vooruit (4 korte en 4 lange)
permanent 4x4 aandrijving
het remsysteem bestaat uit 4 schijfremmen en is voorzien van ABS, een remkrachtverdeler en een remvertrager¨
Politie-uitrusting :
sirene
public address
zwaailichten
zoeklicht
opbergruimte voor schilden enz.
De Armoured Personnel Carrier Shorland 600, kortweg "APC" genoemd, is een pantservoertuig dat door de federale politie wordt ingezet bij de handhaving van de openbare orde of in situaties die gevaar kunnen opleveren voor het personeel.
Het middel wordt gebruikt tijdens operaties door de federale politie of als gespecialiseerde steun aan de lokale politie.
De APC's vervangen de oude pantservoertuigen BDX (naar Beherman-Demoen Engineering Division, de firma die de BDX'en produceerde).
De eerste APC's werden in augustus 2001 in gebruik genomen.
De federale politie beschikt over 6 APC's.
De Shorland 600 wordt op het terrein gebruikt om personeel te vervoeren in zeer specifieke en vooral veilige omstandigheden ; als er bijvoorbeeld met projectielen (stenen, molotov cocktails enz.) wordt gegooid of als er een gewapende dreiging aanwezig is. Daarnaast kan het personeel het voertuig gebruiken om erin of erachter te schuilen als er gevaarlijke projectielen door de lucht vliegen en kan men met de APC een barricade doorbreken.
In de nieuwe voertuigen is plaats voor 9 personen, chauffeur inbegrepen. Elke APC heeft meerdere communicatiemiddelen en is voorzien van een veilige pantsering. Het voertuig is uitgerust met airconditioning en is luchtdicht zodat traangas het personeel in de APC niet hindert.
Op vraag van de federale politie zijn de zijruiten van de voertuigen groter gemaakt dan normaal en is de binnenruimte tien centimeter hoger zodat politiemensen met de helm aan makkelijk snel plaats kunnen nemen.
Speciaal aan de zijruiten is ook het ontbreken van tralies : de ruiten worden beschermd door een plaat in polycarbonaat die vuur- en impactbestendig is.
De opbouw is gemaakt door het Australische Tenix (ex British Aerospace Australië), het chassis komt van Mercedes.
Het personeel raakt in het voertuig via een pneumatische deur opzij of via een manueel te bedienen, neerklapbare deur achteraan.
Bron: website Federale Politie